Dödar tvål bakterier?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Mar 1998
    #1

    Dödar tvål bakterier?

    Det gör den väl bara om det är speciell bakteriedödande tvål väl...? Och sån vill man inte ha med risk för resistenta bakterier...?
    Läste också att flytande tvål är att föredra för det blir så mycket bakterier på fast tvål, men varför stod det då på en annan sida att man inte behöver konserveringsmedel i tvål eftersom bakterier inte kan växa i den alkaliska miljön...?
    Och om tvål inte dödar bakterier, varför använder vi det då efter toabesök?

    När bebisen sover och man själv jobbar har man tid att fundera över sånt...
  2. 1
    Dödar tvål bakterier? Det gör den väl bara om det är speciell bakteriedödande tvål väl...? Och sån vill man inte ha med risk för resistenta bakterier...?
    Läste också att flytande tvål är att föredra för det blir så mycket bakterier på fast tvål, men varför stod det då på en annan sida att man inte behöver konserveringsmedel i tvål eftersom bakterier inte kan växa i den alkaliska miljön...?
    Och om tvål inte dödar bakterier, varför använder vi det då efter toabesök?

    När bebisen sover och man själv jobbar har man tid att fundera över sånt...
  3. Medlem sedan
    Jul 2008
    #2
    Den löser väl fett? eller va?
  4. 2
    Den löser väl fett? eller va?
  5. Medlem sedan
    May 2002
    #3
    Den viktiogaste effekten tvål har är den MEKANISKA rengöringen dvs att den löser bort smutsen och transporterar bort den från händerna. Tvättar man bort (merparten av) bakterierna rent mekaniskt behöver man ju liksom inte ha ihjäl dem också... Desinfektionsmedel är inte värt ett skit om man inte är ren från smuts från början. Vanlig handtvätt räcker väldigt långt, endast om man hanterer t.ex. sjuka människor eller mycket känsliga saker behöver man även använda bakteriedödande medel som t.ex. handsprit.
  6. 3
    Den viktiogaste effekten tvål har är den MEKANISKA rengöringen dvs att den löser bort smutsen och transporterar bort den från händerna. Tvättar man bort (merparten av) bakterierna rent mekaniskt behöver man ju liksom inte ha ihjäl dem också... Desinfektionsmedel är inte värt ett skit om man inte är ren från smuts från början. Vanlig handtvätt räcker väldigt långt, endast om man hanterer t.ex. sjuka människor eller mycket känsliga saker behöver man även använda bakteriedödande medel som t.ex. handsprit.
  7. Medlem sedan
    Mar 1998
    #4

    Jo, fast jag tänkte

    inte på just den aspekten. Sprengja träffade rätt.
  8. 4
    Jo, fast jag tänkte inte på just den aspekten. Sprengja träffade rätt.
  9. Medlem sedan
    Mar 1998
    #5
    Ok, det var svaret jag var ute efter. Men säg så här då (för att vara dryg... ) om jag tvättar händerna innan toabesöket och sen torkar mig och sen sköljer av händerna med varmt vatten och gnuggar dem lite mot varann, är de rena då? Eftersom jag ju var ren innan jag torkade mig...
    Och var LUGN!! Jag tänker oavsett ditt svar fortsätta tvätta mig efter toabesök.
  10. 5
    Ok, det var svaret jag var ute efter. Men säg så här då (för att vara dryg... ) om jag tvättar händerna innan toabesöket och sen torkar mig och sen sköljer av händerna med varmt vatten och gnuggar dem lite mot varann, är de rena då? Eftersom jag ju var ren innan jag torkade mig...
    Och var LUGN!! Jag tänker oavsett ditt svar fortsätta tvätta mig efter toabesök.
  11. Medlem sedan
    Mar 1998
    #6
    Vanlig handtvätt räcker väldigt långt, endast om man hanterer t.ex. sjuka människor eller mycket känsliga saker behöver man även använda bakteriedödande medel som t.ex. handsprit.
    Fast vad jag har förstått så borde de som hantarer sjuka personer lära sig tvätta händerna...
  12. 6
    Vanlig handtvätt räcker väldigt långt, endast om man hanterer t.ex. sjuka människor eller mycket känsliga saker behöver man även använda bakteriedödande medel som t.ex. handsprit.
    Fast vad jag har förstått så borde de som hantarer sjuka personer lära sig tvätta händerna...
  13. Medlem sedan
    Sep 2000
    #7
    Alltså, en gammal "sed" eller vad jag ska säga, gamla sjuksköterskor brukar iaf säga att sår ska tvättas med tvål och vatten. Men när du säger det så börjar jag ju undra, inte är väl tvål bakteriedödande? Men gör kanske huden och såret lite mer oemottagligt för bakterier, med tvål?
  14. 7
    Alltså, en gammal "sed" eller vad jag ska säga, gamla sjuksköterskor brukar iaf säga att sår ska tvättas med tvål och vatten. Men när du säger det så börjar jag ju undra, inte är väl tvål bakteriedödande? Men gör kanske huden och såret lite mer oemottagligt för bakterier, med tvål?
  15. Medlem sedan
    Sep 2000
    #8
    Tell me about it, de senaste åren är vi ålagda att handsprita oss typ hela tiden, och då gör vi ändå inte ett enda invasivt ingrepp på någon av våra patienter. Men det är i första hand för att inte sprida vinterkräksjuka och såna saker, så okej då.
  16. 8
    Tell me about it, de senaste åren är vi ålagda att handsprita oss typ hela tiden, och då gör vi ändå inte ett enda invasivt ingrepp på någon av våra patienter. Men det är i första hand för att inte sprida vinterkräksjuka och såna saker, så okej då.

Liknande trådar

  1. Vem dödar du?
    By Mamman*3 in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-03-23, 21:00
  2. Nyårsraketer dödar
    By xela in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-02, 14:56
  3. Det som inte dödar en
    By Moonbeam in forum Vikt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 13:36
  4. Fotboll dödar !
    By Pacman in forum Sport
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 09:55
  5. Nån som läst De som dödar?
    By Bealina in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 14:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar