Bästa sättet att frysa rabarber?
Mat & dryck
  1. anonymt namn
    #1

    Bästa sättet att frysa rabarber?

    Hur ska jag göra för att bäst frysa in rabarber?
  2. 1
    Bästa sättet att frysa rabarber? Hur ska jag göra för att bäst frysa in rabarber?
  3. Medlem sedan
    Feb 2004
    #2
    Jag har alltid gjort enklast möjliga, skölj dem och torka dem väl. Skär i bitar och lägg i fryspåse.
  4. 2
    Jag har alltid gjort enklast möjliga, skölj dem och torka dem väl. Skär i bitar och lägg i fryspåse.
  5. Medlem sedan
    Mar 2002
    #3
    Så gör jag också!
  6. 3
    Så gör jag också!
  7. Medlem sedan
    Apr 2007
    #4
    rabarber är ett minne blott! Har haft rabarber till ms födelsedag 18/4 i flera år, skulle gå ut i år och konstaterar att sambon byggde en väggfast hörnsoffa ovanpå våra rabarber. Synd att han inte gjorde locket öppningsbart så kunde man skörda direkt.



    ______________________________ ___________

    helenenoellamoltas.blogg.se
  8. 4
    rabarber är ett minne blott! Har haft rabarber till ms födelsedag 18/4 i flera år, skulle gå ut i år och konstaterar att sambon byggde en väggfast hörnsoffa ovanpå våra rabarber. Synd att han inte gjorde locket öppningsbart så kunde man skörda direkt.



    ______________________________ ___________

    helenenoellamoltas.blogg.se
  9. Medlem sedan
    Feb 2003
    #5
    Jag också
  10. 5
    Jag också
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6
    Samma här!
  12. 6
    Samma här!
  13. Medlem sedan
    Dec 2004
    #7

    Skölja rabarber?

    Varför skölja rabarber? Jag skalar mina, skivar och fryser in. Känns onödigt att skölja när man ändå skalar, och dessutom blir mina bitar så "torra" att det går frysa in i "storpack" och sen bara knacka loss så mycket man behöver tina varje gång.
  14. 7
    Skölja rabarber? Varför skölja rabarber? Jag skalar mina, skivar och fryser in. Känns onödigt att skölja när man ändå skalar, och dessutom blir mina bitar så "torra" att det går frysa in i "storpack" och sen bara knacka loss så mycket man behöver tina varje gång.
  15. Medlem sedan
    Feb 2004
    #8
    Ja för att de kan vara jordiga? Jag skalar inte mina när de är späda, det göra jag bara när jag använder rabarber senare på säsongen.
  16. 8
    Ja för att de kan vara jordiga? Jag skalar inte mina när de är späda, det göra jag bara när jag använder rabarber senare på säsongen.
  17. Medlem sedan
    May 2002
    #9
    4½ kg rabarber skördat igår i min trädgård!

    Gjorde precis som du skrev. Frös in i påsar med 500 g i varje, mycket smidigt att ta fram sen. Skalar lite på de tjockaste, men tycker inte man behöver ta så mycket på dem så här i början av säsongen.
  18. 9
    4½ kg rabarber skördat igår i min trädgård!

    Gjorde precis som du skrev. Frös in i påsar med 500 g i varje, mycket smidigt att ta fram sen. Skalar lite på de tjockaste, men tycker inte man behöver ta så mycket på dem så här i början av säsongen.
  19. Medlem sedan
    Jul 2002
    #10
    Om du ska äta rabarberna inom några veckor går det bra att frysa in som de är. Blir de ev. kvar i frysen flera månader är det bästa och skiva upp och rulla i strösocker innan du fryser då de annars lätt blir lite bruna när du tinar dem.
  20. 10
    Om du ska äta rabarberna inom några veckor går det bra att frysa in som de är. Blir de ev. kvar i frysen flera månader är det bästa och skiva upp och rulla i strösocker innan du fryser då de annars lätt blir lite bruna när du tinar dem.
  21. Medlem sedan
    Jan 2002
    #11

    Har aldrig hänt mig

    Jag har haft rabarber skuren i bitar i fryspåse i åratal. Det enda som hänt är att några blivit lite torra i kanten efter mååånga år, dock inget som märkts om man gjort paj eller kräm på dem vilket är det jag oftast gör.
    Annika m. Emil & Erik
  22. 11
    Har aldrig hänt mig Jag har haft rabarber skuren i bitar i fryspåse i åratal. Det enda som hänt är att några blivit lite torra i kanten efter mååånga år, dock inget som märkts om man gjort paj eller kräm på dem vilket är det jag oftast gör.

Liknande trådar

  1. Det bästa sättet att få förslag på
    By caffellatte in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-02-06, 16:50
  2. Frysa in rabarber
    By pösmunken in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-11, 23:27
  3. Frysa rabarber?
    By Svammelmamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-19, 19:14
  4. frysa in rabarber?
    By anko in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 18:43
  5. Bästa sättet att få valpen
    By Kanske valp in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 14:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar