Föräldrarpenning
Arbete, ekonomi & juridik
  1. anonymt namn
    #1

    Föräldrarpenning

    Jag fick barn juni 07 sen efter föräldrarledigheten hade jag inte nå jobb kvar (arbetsbrist) var anmäld på arbetsförmedlingen första arbetslösa dagen och har därför samma sgi med mitt andra barn som är född nu i april. Det står att om man som mamma blir gravid igen innan första barnet fyller 1år och 9 månader så behåller man sin sgi.
    Så då är min fråga om jag skulle bli gravid nu med mitt 3 barn har jag fortfarande samma föräldrarpenning då?
    Tacksam för svar
  2. 1
    Föräldrarpenning Jag fick barn juni 07 sen efter föräldrarledigheten hade jag inte nå jobb kvar (arbetsbrist) var anmäld på arbetsförmedlingen första arbetslösa dagen och har därför samma sgi med mitt andra barn som är född nu i april. Det står att om man som mamma blir gravid igen innan första barnet fyller 1år och 9 månader så behåller man sin sgi.
    Så då är min fråga om jag skulle bli gravid nu med mitt 3 barn har jag fortfarande samma föräldrarpenning då?
    Tacksam för svar
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2
    Om du undrar specifikt om 21 månaders skyddet bör du nog prata med FK. De har en rutin om att man inte kan utnyttja två skydd. Tex. går man ner i arbetstid innan Bf, är sgi:n skyddad, men om ens sgi redan är skyddad för att man tex. är arbetslös, skyddar inte "gå ner i tid skyddet", utan det är "arbetslösskyddet" som gäller. Om du förstår hur jag menar.

    Så i ditt fall, så länge du fyller upp så din sgi är skyddad (fp, jobb eller inskriven på AF) är din sgi skyddad. Oavsett de 21 mån. Däremot vet jag inte om 21 mån regel gäller som inte var "riktigt", utan redan var skyddad. Men det borde ju FK veta. Se till att få svaret skriftligt av en handläggare.
  4. 2
    Om du undrar specifikt om 21 månaders skyddet bör du nog prata med FK. De har en rutin om att man inte kan utnyttja två skydd. Tex. går man ner i arbetstid innan Bf, är sgi:n skyddad, men om ens sgi redan är skyddad för att man tex. är arbetslös, skyddar inte "gå ner i tid skyddet", utan det är "arbetslösskyddet" som gäller. Om du förstår hur jag menar.

    Så i ditt fall, så länge du fyller upp så din sgi är skyddad (fp, jobb eller inskriven på AF) är din sgi skyddad. Oavsett de 21 mån. Däremot vet jag inte om 21 mån regel gäller som inte var "riktigt", utan redan var skyddad. Men det borde ju FK veta. Se till att få svaret skriftligt av en handläggare.
  5. Medlem sedan
    May 2003
    #3

    troligen

    21 månadersregeln gäller nog som du skriver, åtminstone för fp:n du får för nästa barn. Däremot får du nog inte samma sgi, utan bara fgi.
    SGI skydd kan man inte ha två på rad så att säga, men jag antar att du mest undrar om du får samma fp med ett tredje barn om du blir gravid inom 21 månader? Ja, det ska du få men dubbelkolla med FK
  6. 3
    troligen 21 månadersregeln gäller nog som du skriver, åtminstone för fp:n du får för nästa barn. Däremot får du nog inte samma sgi, utan bara fgi.
    SGI skydd kan man inte ha två på rad så att säga, men jag antar att du mest undrar om du får samma fp med ett tredje barn om du blir gravid inom 21 månader? Ja, det ska du få men dubbelkolla med FK

Liknande trådar

  1. Föräldrarpenning
    By Skuttie in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 14:39
  2. föräldrarpenning
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 08:23
  3. Föräldrarpenning och lön
    By highme in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 16:27
  4. Föräldrarpenning
    By Mette med ToJ in forum _0707 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 13:06
  5. Ang föräldrarpenning...
    By K-line in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 09:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar