Markisväv kostnad?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Jul 2008
    #1

    Markisväv kostnad?

    Vi ska måla om huset och vi måste då också byta markisväv i vår utvevbara stora markis på altanen. Tyget mäter 6,10 på bredden och 3,10 utvevad längd från fasaden. Vad kan markistyget och arbetskostnaden kosta och går arbetskostnaden på ROT-bidraget? Ska man kanske försöka byta tyg själv eller är det för krångligt? Ny markis med ställning lär väl gå på 10-15 000 gissar jag...
    By far the best proof is experience.
    - Sir Francis Bacon -
  2. 1
    Markisväv kostnad? Vi ska måla om huset och vi måste då också byta markisväv i vår utvevbara stora markis på altanen. Tyget mäter 6,10 på bredden och 3,10 utvevad längd från fasaden. Vad kan markistyget och arbetskostnaden kosta och går arbetskostnaden på ROT-bidraget? Ska man kanske försöka byta tyg själv eller är det för krångligt? Ny markis med ställning lär väl gå på 10-15 000 gissar jag...
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Jag är nästan helt säker på att markiser INTE räknas för att göra ROT-avdrag. Vi har nyss bytt tyg på 3 markiser (2 som var till ett fönster var och en som är till ett fönster + balkongdörr). Det kostade 2900 kr. Då tog vi loss markiserna och körde dit dem samt monterade tillbaka dem själva.
    Byta tyg själv skulle jag inte göra... men det är ju jag det...
  4. 2
    Jag är nästan helt säker på att markiser INTE räknas för att göra ROT-avdrag. Vi har nyss bytt tyg på 3 markiser (2 som var till ett fönster var och en som är till ett fönster + balkongdörr). Det kostade 2900 kr. Då tog vi loss markiserna och körde dit dem samt monterade tillbaka dem själva.
    Byta tyg själv skulle jag inte göra... men det är ju jag det...
  5. Medlem sedan
    Jul 2008
    #3
    Låter ju överkomligt i så fall. Nej jag vill inte heller ge mig på att byta tyg själv om jag kan slippa. Jag får väl ringa runt till lokala markishandlare imorgon!
  6. 3
    Låter ju överkomligt i så fall. Nej jag vill inte heller ge mig på att byta tyg själv om jag kan slippa. Jag får väl ringa runt till lokala markishandlare imorgon!
  7. Medlem sedan
    Nov 1998
    #4
    Vi bytte själva. Markisväven (enfärgad mörkblå) kostade 99 kr/meter. Jag använde gamla markisen som mall och det var inga större problem. En kanal upptill att trä på själva stången som man sätter fast i anordningen på väggen och en något smalare kanal nertill där man fäster skälva "utdragsmojängen". Till enskilda fönster fick jag klippa av tyget och fålla kanterna och till dubbelfönstren skarvade jag tyget mitt på markisen så som det var sytt på den gamla. Testa vet jag. En bra sax, symaskin och raksöm sen är markiserna klara.
  8. 4
    Vi bytte själva. Markisväven (enfärgad mörkblå) kostade 99 kr/meter. Jag använde gamla markisen som mall och det var inga större problem. En kanal upptill att trä på själva stången som man sätter fast i anordningen på väggen och en något smalare kanal nertill där man fäster skälva "utdragsmojängen". Till enskilda fönster fick jag klippa av tyget och fålla kanterna och till dubbelfönstren skarvade jag tyget mitt på markisen så som det var sytt på den gamla. Testa vet jag. En bra sax, symaskin och raksöm sen är markiserna klara.
  9. Medlem sedan
    Jul 2008
    #5
    Var köpte du för 99 kr/metern? Billigt! Jag har ringt till 3 firmor i närheten och de tar mellan 5750 kr och 6600 kr för material + arbete. Materialet utan arbete kostar i billigaste alternativet 5350 kr... Men jag ska minsann försöka klara det själv för det kan knappast se hemskare ut än det gör med det gamla tyget: Blekt, mögligt, trasigt och sladdrigt/tunt. Det måste vara minst 20 år gammalt!

    Frågan är bara om jag kan få tag på markisväv för 99 kr metern... Terassmarkisen är efter mätning 6,1x3,1, så den är stor. Jag tar bara den och struntar kanske i fönstermarkisen på fönstret ovanför terassen, men kan jag sy själv så blir det ju överkomligt. (Jag sydde i alla fall mycket på 80-talet men är ringrostig nu!)
  10. 5
    Var köpte du för 99 kr/metern? Billigt! Jag har ringt till 3 firmor i närheten och de tar mellan 5750 kr och 6600 kr för material + arbete. Materialet utan arbete kostar i billigaste alternativet 5350 kr... Men jag ska minsann försöka klara det själv för det kan knappast se hemskare ut än det gör med det gamla tyget: Blekt, mögligt, trasigt och sladdrigt/tunt. Det måste vara minst 20 år gammalt!

    Frågan är bara om jag kan få tag på markisväv för 99 kr metern... Terassmarkisen är efter mätning 6,1x3,1, så den är stor. Jag tar bara den och struntar kanske i fönstermarkisen på fönstret ovanför terassen, men kan jag sy själv så blir det ju överkomligt. (Jag sydde i alla fall mycket på 80-talet men är ringrostig nu!)
  11. Medlem sedan
    Jul 2008
    #6
    Förtydligar att om jag struntar i fönstermarkisen och bara tar terassmarkisen så tar jag ju ner hela - låter inte den hänga kvar med det gamla fula tyget ovanför nya fräscha tyget...!
  12. 6
    Förtydligar att om jag struntar i fönstermarkisen och bara tar terassmarkisen så tar jag ju ner hela - låter inte den hänga kvar med det gamla fula tyget ovanför nya fräscha tyget...!

Liknande trådar

  1. Altanräcke m. markisväv
    By tl-67 in forum Hem & fritid
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-06-03, 21:18
  2. Färg på markisväv?
    By Miia m kidzen in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 09:02
  3. Sy i markisväv
    By Currynamnam in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-14, 16:02
  4. Ny markisväv...
    By Åsa in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 18:13
  5. mögel på markisväv?
    By LillaEll in forum En bra idé
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-16, 20:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar