hur bäst spara in på elkostnader?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Feb 2006
    #1

    hur bäst spara in på elkostnader?

    Jag flyttar snart och är rädd för elkostnader... Vad kan jag göra mer än följande?

    - Använda LED-glödlampor
    - Använda snålspolande kranar och duschar
    - Skaffa grenuttag med avknapp (och alltså stänga av alla maskiner när de inte används)
    - Ställa in frysen på -18
    - Duscha och bada mer sällan...
    - Skaffa luftvärmepump (vi överväger en från LG)

    Fler tips, någon?
    Kan tillägga att det är ett radhus från -75 med direktverkande el det rör sig om.
    Men så lyssna på vad jag menar då!
  2. 1
    hur bäst spara in på elkostnader? Jag flyttar snart och är rädd för elkostnader... Vad kan jag göra mer än följande?

    - Använda LED-glödlampor
    - Använda snålspolande kranar och duschar
    - Skaffa grenuttag med avknapp (och alltså stänga av alla maskiner när de inte används)
    - Ställa in frysen på -18
    - Duscha och bada mer sällan...
    - Skaffa luftvärmepump (vi överväger en från LG)

    Fler tips, någon?
    Kan tillägga att det är ett radhus från -75 med direktverkande el det rör sig om.
  3. Medlem sedan
    Jul 2002
    #2
    Byta elementen mot nyare och emr effektiva, kanske oljeelement (ifall det är gamla element i huset). Fast å andra sidan har vi inte ahft ett element på sen vi skaffade luftvärmepumpen för 2 år sedan.
  4. 2
    Byta elementen mot nyare och emr effektiva, kanske oljeelement (ifall det är gamla element i huset). Fast å andra sidan har vi inte ahft ett element på sen vi skaffade luftvärmepumpen för 2 år sedan.
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Vi bytte vitvaror och jäklar i min låda vad elräkningen sjönk.
    Ha aldrig mobilladdare i om du inte laddar telefonen.
    Undvik lampor och annat med transformatorer de drar el även när de inte är tända.
    Byt elbolag, min väninna jobbar med el och fixade ett kanonavstal som ingen av de jag elbolag jag jämfört med kund ematcha! Ska hon ringa dig:-9
  6. 3
    Vi bytte vitvaror och jäklar i min låda vad elräkningen sjönk.
    Ha aldrig mobilladdare i om du inte laddar telefonen.
    Undvik lampor och annat med transformatorer de drar el även när de inte är tända.
    Byt elbolag, min väninna jobbar med el och fixade ett kanonavstal som ingen av de jag elbolag jag jämfört med kund ematcha! Ska hon ringa dig:-9
  7. Medlem sedan
    Feb 2006
    #4
    Amenvafaaaa... Jag har ju precis tecknat ettårsavtal med Telge. Hon får ringa mig om ett år!

    Dum fråga... Vad är en transformator? Hur vet man om en lmpa har en dylik?
  8. 4
    Amenvafaaaa... Jag har ju precis tecknat ettårsavtal med Telge. Hon får ringa mig om ett år!

    Dum fråga... Vad är en transformator? Hur vet man om en lmpa har en dylik?
  9. Medlem sedan
    Feb 2006
    #5
    Då hoppas jag på att kunna slippa ha igång våra också! Det hade ju varit kanon!
  10. 5
    Då hoppas jag på att kunna slippa ha igång våra också! Det hade ju varit kanon!
  11. Medlem sedan
    Jul 2002
    #6
    En klump. *L* Tex mobilladdaren har sån där klump på kontakten, sladden till den bärbara datorn har en klump mitt på sladden ungefär.
  12. 6
    En klump. *L* Tex mobilladdaren har sån där klump på kontakten, sladden till den bärbara datorn har en klump mitt på sladden ungefär.
  13. Medlem sedan
    Feb 2006
    #7
    Ahaaaaa, vad bra, då ska jag undvika klumpar framöver Tack för förklaring på rätt nivå!
  14. 7
    Ahaaaaa, vad bra, då ska jag undvika klumpar framöver Tack för förklaring på rätt nivå!
  15. Medlem sedan
    Aug 2006
    #8
    Du kan ha klumpar men dra ut dem med sladden:-)
  16. 8
    Du kan ha klumpar men dra ut dem med sladden:-)
  17. Medlem sedan
    Feb 2006
    #9
    Nu tänkte jag främst på lampor, det måste vara enklare att bara låta bli att ha sådana. Min dator med klump behåller jag allt Men tänkte sätta sladden i en sån där förlängare med på/av-knapp och ta för vana att stänga av den...
  18. 9
    Nu tänkte jag främst på lampor, det måste vara enklare att bara låta bli att ha sådana. Min dator med klump behåller jag allt Men tänkte sätta sladden i en sån där förlängare med på/av-knapp och ta för vana att stänga av den...
  19. Medlem sedan
    Apr 2009
    #10
    Har du mikro så koppla den också till en dosa med avstängningsknapp eller dra ut sladden annars drar mikron el även när den inte används.

    Undvik radio och tv på standby, stäng av med avstängningsknapp på apparaten.

    Släck lyset när du lämnar ett rum (om inte någon annan är kvar där förstås).

    Frosta av frysen. Kyl mat i vattenbad innan du sätter in den i kylen/frysen.

    Se upp med handdukstorkar, de kan dar en hel del el.

    Sätt in maten i ugnen medan den värms upp så uttnyttjar du även den värmen. Stäng av ugnen och spisen när maten börjar bli klar. Värmen håller en stund efter att du stängt av den.
  20. 10
    Har du mikro så koppla den också till en dosa med avstängningsknapp eller dra ut sladden annars drar mikron el även när den inte används.

    Undvik radio och tv på standby, stäng av med avstängningsknapp på apparaten.

    Släck lyset när du lämnar ett rum (om inte någon annan är kvar där förstås).

    Frosta av frysen. Kyl mat i vattenbad innan du sätter in den i kylen/frysen.

    Se upp med handdukstorkar, de kan dar en hel del el.

    Sätt in maten i ugnen medan den värms upp så uttnyttjar du även den värmen. Stäng av ugnen och spisen när maten börjar bli klar. Värmen håller en stund efter att du stängt av den.
  21. Medlem sedan
    Feb 2006
    #11
    Tack för tipsen! Kanonbra. Jag ska försöka att inte släcka när de andra är kvar, men jag lovar inget
  22. 11
    Tack för tipsen! Kanonbra. Jag ska försöka att inte släcka när de andra är kvar, men jag lovar inget

Liknande trådar

  1. Bäst att spara i för konto?
    By Spara in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 08:55
  2. Hur bäst spara foton?
    By Malou in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-02-26, 16:46
  3. Elkostnader
    By anonymt namn in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 15:00
  4. Vilket gravtest bäst att spara som minne
    By Freja in forum Gravidsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 08:00
  5. Vilket gravtest bäst att spara som minne
    By Freja in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 22:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar