Älgkött
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Jan 1998
    #1

    Älgkött

    Är på semester hos min mamma och hon tjatar om att allt älgkött (som min svåger lämnat i frysen under 3 år...) måste ätas upp. Snälla, ge mej alla era bästa älgrecept, för jag är urdålig på det!!!! Både färs, grytbitar, stek och biff!
    Det är roligare att prata med någon som inte använder långa, svåra ord, utan hellre korta lätta ord som "Vill du ha lite mat?"

    (Nalle Puhs lilla instruktionsbok)
  2. 1
    Älgkött Är på semester hos min mamma och hon tjatar om att allt älgkött (som min svåger lämnat i frysen under 3 år...) måste ätas upp. Snälla, ge mej alla era bästa älgrecept, för jag är urdålig på det!!!! Både färs, grytbitar, stek och biff!
  3. Medlem sedan
    Nov 2001
    #2
    Några tips!

    Färs: Gör en gulasch smaksatt med vitlök, soja, honung, cayenne. Ha i massor av grovtärnad paprika på slutet. Servera med bulgur, grovrivna morötter och persilja samt en klick yoghurt.

    Grytbitar: Gör en älggryta smaksatt med med kanel, spiskummin och rivet apelsinskal.

    Stek: Tjälknöl. Skiva upp den sedan och droppa över en dressing med vinäger el. citronsaft, olja, salt, peppar och vitlök. Strö över kapris, rödlök och oliver och servera till en färskpotatissallad.

    Biff: Vänta tills det finns färska kantareller i skogen. Stek biffen i skivor bara, rätt upp och ner, och servera med smörstekta kantareller och råstekt potatis med massor av finklippt dill.
  4. 2
    Några tips!

    Färs: Gör en gulasch smaksatt med vitlök, soja, honung, cayenne. Ha i massor av grovtärnad paprika på slutet. Servera med bulgur, grovrivna morötter och persilja samt en klick yoghurt.

    Grytbitar: Gör en älggryta smaksatt med med kanel, spiskummin och rivet apelsinskal.

    Stek: Tjälknöl. Skiva upp den sedan och droppa över en dressing med vinäger el. citronsaft, olja, salt, peppar och vitlök. Strö över kapris, rödlök och oliver och servera till en färskpotatissallad.

    Biff: Vänta tills det finns färska kantareller i skogen. Stek biffen i skivor bara, rätt upp och ner, och servera med smörstekta kantareller och råstekt potatis med massor av finklippt dill.
  5. Medlem sedan
    Dec 2004
    #3

    Älgkött är gott!

    Grillar gärna större bitar, typ hel biff, entrecot eller filé, se bara till att inte grilla den helt igenom, utan lite rosa i mitten så den blir saftig! Skivor av innanlår, rostbiff, entrecot eller biff går också bra att grilla, men då får man vara rätt snabb...

    Stekarna i övrigt är suveräna som tjälknöl!

    Och färsen funkar till det mesta... men en favorit är biffar med örtkryddor som man steker snabbt och sen kokar i gräddsås med champinjoner.... Eller varför inte typ "smörrebröd" med kalla biffar, majonäs och massor av grönsaker på grovt bröd? Matigt och gott nu i värmen...

    Och så klart alla grytor man kan göra, men det är ju ingen sommarmat direkt...
  6. 3
    Älgkött är gott! Grillar gärna större bitar, typ hel biff, entrecot eller filé, se bara till att inte grilla den helt igenom, utan lite rosa i mitten så den blir saftig! Skivor av innanlår, rostbiff, entrecot eller biff går också bra att grilla, men då får man vara rätt snabb...

    Stekarna i övrigt är suveräna som tjälknöl!

    Och färsen funkar till det mesta... men en favorit är biffar med örtkryddor som man steker snabbt och sen kokar i gräddsås med champinjoner.... Eller varför inte typ "smörrebröd" med kalla biffar, majonäs och massor av grönsaker på grovt bröd? Matigt och gott nu i värmen...

    Och så klart alla grytor man kan göra, men det är ju ingen sommarmat direkt...
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4
    Corrystek, brukar jag göra. Låter sådär gott, men blir supergott. Särskilt om man har någon av de finare köttbitarna.
    Ta en stek, banka in MKT orientalisk curry, timjan och soya. In i ugnen som den är, stek tills det är rosa inuti. Temperatur brukar finnas i alla kokböcker. Serveras med grönpepparsås och klyftpotatis. Mums!
  8. 4
    Corrystek, brukar jag göra. Låter sådär gott, men blir supergott. Särskilt om man har någon av de finare köttbitarna.
    Ta en stek, banka in MKT orientalisk curry, timjan och soya. In i ugnen som den är, stek tills det är rosa inuti. Temperatur brukar finnas i alla kokböcker. Serveras med grönpepparsås och klyftpotatis. Mums!
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5
    menar cUrry förstås
  10. 5
    menar cUrry förstås
  11. Medlem sedan
    Nov 2008
    #6
    Ugnskokt kött i smakrik sås är jättegott och jätteenkelt. Perfekt på sommaren när man inte vill stå inne i köket så länge. Har man många gäster är den också perfekt eftersom det inte blir nå svårare att göra till många och den går att förbereda.

    Man skivar köttet, lägger det i en form, häller på gräddblandning med bl.a soja och sambal. In i ugn i ca 1 timme. Servera med potatis och sallad. Mer utförligt recept finns här: http://mat-ro.blogspot.com/2009/02/kott-i-ugn.html
  12. 6
    Ugnskokt kött i smakrik sås är jättegott och jätteenkelt. Perfekt på sommaren när man inte vill stå inne i köket så länge. Har man många gäster är den också perfekt eftersom det inte blir nå svårare att göra till många och den går att förbereda.

    Man skivar köttet, lägger det i en form, häller på gräddblandning med bl.a soja och sambal. In i ugn i ca 1 timme. Servera med potatis och sallad. Mer utförligt recept finns här: http://mat-ro.blogspot.com/2009/02/kott-i-ugn.html

Liknande trådar

  1. J-a älgkött
    By allimaca in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-11, 10:23
  2. älgkött
    By jeane in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 11:52
  3. Priser på Älgkött?
    By myskoxen in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-04, 10:28
  4. Grilla älgkött...
    By li97al in forum Mat & dryck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 09:16
  5. rulader av älgkött??????
    By rulle in forum Vikt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 13:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar