Hur bäst ta bort getingbo?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Jan 2000
    #1

    Hur bäst ta bort getingbo?

    Vi har ett tennibolls-stort getingbo. Det ligger alldeles vid vår altan och vi vill därför ta bort det.

    Hur gör man på bästa sätt?
  2. 1
    Hur bäst ta bort getingbo? Vi har ett tennibolls-stort getingbo. Det ligger alldeles vid vår altan och vi vill därför ta bort det.

    Hur gör man på bästa sätt?
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Börja med att kolla om er hemförsäkring täcker sådant. Vi har haft Anticimex här flera gånger för att ta hand om getingbon. Tror dock bara att det gäller om det är i bostadshuset.
  4. 2
    Börja med att kolla om er hemförsäkring täcker sådant. Vi har haft Anticimex här flera gånger för att ta hand om getingbon. Tror dock bara att det gäller om det är i bostadshuset.
  5. Medlem sedan
    Dec 1999
    #3
    Vi har också haft Anticimex och tagit getingbon flera gånger. Vi har även haft på tomten, i lekstugan och i garaget och de har tagit alla utan problem. Men det är kanske olika beroende på vilket försäkringsbolag man har.
  6. 3
    Vi har också haft Anticimex och tagit getingbon flera gånger. Vi har även haft på tomten, i lekstugan och i garaget och de har tagit alla utan problem. Men det är kanske olika beroende på vilket försäkringsbolag man har.
  7. Medlem sedan
    Feb 2001
    #4
    Här i Frankrike ringer man brandkàren för sànt. Annars finns det jättestarka sprayer som man använder pà natten när getingarna sover.
  8. 4
    Här i Frankrike ringer man brandkàren för sànt. Annars finns det jättestarka sprayer som man använder pà natten när getingarna sover.
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5
    Tennisboll är tillräckligt litet för att man ska klara det själv.

    Vänta till kvällen, då är getingarna i boet. Sedan sveper du om en plastpåse eller tar en hink (måste då ha en skiva som du kan använda som lock -- eller liknande) och pillar loss boet. Lite skakninar tål de utan att bli aggresiva, vinden skakar ju också på boet.
    Sedan gäller det att avliva getingarna.

    Jag har sett folk rekommendera att man dränker boet i kokande vatten (då ska man väl ha hett vatten i hinken redan när man petar ner den i hinken, men det kan ju resultera i brännskador om det skvimpar) eller så kan man använda radar eller andra getingmedel som man sprayar boet med.
  10. 5
    Tennisboll är tillräckligt litet för att man ska klara det själv.

    Vänta till kvällen, då är getingarna i boet. Sedan sveper du om en plastpåse eller tar en hink (måste då ha en skiva som du kan använda som lock -- eller liknande) och pillar loss boet. Lite skakninar tål de utan att bli aggresiva, vinden skakar ju också på boet.
    Sedan gäller det att avliva getingarna.

    Jag har sett folk rekommendera att man dränker boet i kokande vatten (då ska man väl ha hett vatten i hinken redan när man petar ner den i hinken, men det kan ju resultera i brännskador om det skvimpar) eller så kan man använda radar eller andra getingmedel som man sprayar boet med.
  11. Medlem sedan
    Mar 2004
    #6
    Jag har dammsugit upp våra men jag vet inte om det är att rekommendera egentligen men det har funkat utmärkt här!
  12. 6
    Jag har dammsugit upp våra men jag vet inte om det är att rekommendera egentligen men det har funkat utmärkt här!
  13. Medlem sedan
    Jan 2000
    #7
    Just plastpåse är en tanke som vi har haft. Kanske kan man slå ihjäl dem när de är i påsen? (Bara det inte blir hål då på påsen...)

    Man vill ju få bort dem på ett någorlunda humant sätt.
  14. 7
    Just plastpåse är en tanke som vi har haft. Kanske kan man slå ihjäl dem när de är i påsen? (Bara det inte blir hål då på påsen...)

    Man vill ju få bort dem på ett någorlunda humant sätt.
  15. Medlem sedan
    Jan 2000
    #8
    Dammsuga upp dem verkar lite läskigt tycker jag...
    Men vad bra att det har fungerat hos er!
  16. 8
    Dammsuga upp dem verkar lite läskigt tycker jag...
    Men vad bra att det har fungerat hos er!
  17. Medlem sedan
    Jan 2000
    #9
    Anticimex vore ju enkelt och bra att att ta hit, om det nu finns med i hemförsäkringen, det har vi inte kollat.
  18. 9
    Anticimex vore ju enkelt och bra att att ta hit, om det nu finns med i hemförsäkringen, det har vi inte kollat.
  19. Medlem sedan
    Jan 2000
    #10
    Enkelt med spray. Köpte en flaska hos anticimex. Spruta på boet och spring
    Alla i boet dör direkt, bara att peta bort i tex en hink.
  20. 10
    Enkelt med spray. Köpte en flaska hos anticimex. Spruta på boet och spring
    Alla i boet dör direkt, bara att peta bort i tex en hink.
  21. Medlem sedan
    May 2009
    #11
    Håller med här. imt
  22. 11
    Håller med här. imt
  23. Medlem sedan
    May 2009
    #12
    Brandkåren? Hmm, kanske ett kul nöje att ha några getingbon om man vill ha besök av brandmän
  24. 12
    Brandkåren? Hmm, kanske ett kul nöje att ha några getingbon om man vill ha besök av brandmän
  25. Medlem sedan
    May 2004
    #13
    Vi tog en glasburk som var tillräkligt stor och sen skruvade på locket.
  26. 13
    Vi tog en glasburk som var tillräkligt stor och sen skruvade på locket.
  27. Medlem sedan
    Jan 2000
    #14
    Det var också en bra idé.
    Tack!
  28. 14
    Det var också en bra idé.
    Tack!

Liknande trådar

  1. Getingbo, hjälp!
    By sargit in forum Hem & fritid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 12:13
  2. Hur får man bäst bort brandrökslukt?
    By jessicad in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 17:38
  3. hur blir man av med getingbo?
    By Linda in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-23, 07:16
  4. hur tar jag bäst bort en mellan...
    By lorelias in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-06-11, 18:37
  5. Hur får man bäst bort oljefläckar?
    By Nike1234 in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 21:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar