Angående dödsannonser
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Feb 2009
    #1

    Angående dödsannonser

    En dödsannons sätter man (väl) in i tidningen av främst en anledning

    Det är ett sätt att meddela bekanta vad som hänt, och var begravningen äger rum.

    Det finns således ett stort allmänintresse i dödsannonser. (Oj, min gamla fröken har dött, nämen - har ullas man dött?)

    Vad är allmänintresset i...

    Älskade Hoppe.
    2005- 2009
    Du var en jättefin kanin som älskade morötter.
    Vi saknar dig
    HUSSE MATTE
    Släkt och vänner.



    ????????
  2. 1
    Angående dödsannonser En dödsannons sätter man (väl) in i tidningen av främst en anledning

    Det är ett sätt att meddela bekanta vad som hänt, och var begravningen äger rum.

    Det finns således ett stort allmänintresse i dödsannonser. (Oj, min gamla fröken har dött, nämen - har ullas man dött?)

    Vad är allmänintresset i...

    Älskade Hoppe.
    2005- 2009
    Du var en jättefin kanin som älskade morötter.
    Vi saknar dig
    HUSSE MATTE
    Släkt och vänner.



    ????????
  3. Medlem sedan
    Oct 2003
    #2
    vilka tidningar är det egentligen som tar in husdjursdödsannonser?
  4. 2
    vilka tidningar är det egentligen som tar in husdjursdödsannonser?
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3
    Inget alls. Men det fungerar som ritual för familjen. I vårt sekulariserade land behöver vi ritualer som ersätter kyrkobesöken. Detta är nog en sådan grej.
  6. 3
    Inget alls. Men det fungerar som ritual för familjen. I vårt sekulariserade land behöver vi ritualer som ersätter kyrkobesöken. Detta är nog en sådan grej.
  7. Medlem sedan
    Feb 2009
    #4
    VLT ska börja göra det, sa mamma som har den tidningen.
  8. 4
    VLT ska börja göra det, sa mamma som har den tidningen.
  9. Medlem sedan
    Feb 2009
    #5
    Osmakligt.
  10. 5
    Osmakligt.
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6
    Jag tror det är ett sätt för ett barn att hantera sorgen, en (lek)träning inför det som kommer senare i livet.
    Jag och syrran hade riktiga begravningsföljen då något husdjur dött. Psalmsång, jordfästning och gravsten. Jag är glad att mina föräldrar inte satte stopp för det. Fast jag hade nog inte kommit på idén att sätta in annons i tidnignen, för det fanns ju som inte så många bekanta till de avlidna att underrätta.
  12. 6
    Jag tror det är ett sätt för ett barn att hantera sorgen, en (lek)träning inför det som kommer senare i livet.
    Jag och syrran hade riktiga begravningsföljen då något husdjur dött. Psalmsång, jordfästning och gravsten. Jag är glad att mina föräldrar inte satte stopp för det. Fast jag hade nog inte kommit på idén att sätta in annons i tidnignen, för det fanns ju som inte så många bekanta till de avlidna att underrätta.
  13. Medlem sedan
    Aug 2005
    #7
    mäh! klart du är intresserad av HOPPE! Det är vi alla! Inte det? *hrmpf*
  14. 7
    mäh! klart du är intresserad av HOPPE! Det är vi alla! Inte det? *hrmpf*
  15. Medlem sedan
    Oct 2003
    #8
    djur är inte människor...
  16. 8
    djur är inte människor...
  17. Medlem sedan
    May 2008
    #9
    Jag tror att man gör det för att hedra den avlidne och för att liksom inför sig själv visa att den avlidne - eller djuret - funnits och haft stor betydelse för någon.
  18. 9
    Jag tror att man gör det för att hedra den avlidne och för att liksom inför sig själv visa att den avlidne - eller djuret - funnits och haft stor betydelse för någon.
  19. Medlem sedan
    Feb 2009
    #10
    Absolut ska barn få begrava, hålla ritualer och sörja sina döda husdjur!
    Men jag tycker det är osmakligt att tänka sig Hoppes dödsannons bredvid mormors.
  20. 10
    Absolut ska barn få begrava, hålla ritualer och sörja sina döda husdjur!
    Men jag tycker det är osmakligt att tänka sig Hoppes dödsannons bredvid mormors.
  21. Medlem sedan
    Apr 2008
    #11
    lokaltidningar har jag sett göra det.

    Jag har inga problem med det, bara det tydligt framgår att att det är ett husdjur. Speciellt när alla djur nuförtiden har människonamn, så blir det lite konstigt om Bengt, som det står om i dödsanonsen , visar sej vara dottern marsvin,, och inte min pappa, som grannarna som kommer för att beklaga sorgen, kan tro.
  22. 11
    lokaltidningar har jag sett göra det.

    Jag har inga problem med det, bara det tydligt framgår att att det är ett husdjur. Speciellt när alla djur nuförtiden har människonamn, så blir det lite konstigt om Bengt, som det står om i dödsanonsen , visar sej vara dottern marsvin,, och inte min pappa, som grannarna som kommer för att beklaga sorgen, kan tro.
  23. Medlem sedan
    Feb 2009
    #12
    Men wtf, hedra kaninen genom en annons i tidningen? Jag tycker att det är kränkande mot de som sörjer sina anhöriga (människor).

    Man kan väl sätta upp en tavla på djuret hemma, sjunga en sång? Tända ett ljus hemma?
  24. 12
    Men wtf, hedra kaninen genom en annons i tidningen? Jag tycker att det är kränkande mot de som sörjer sina anhöriga (människor).

    Man kan väl sätta upp en tavla på djuret hemma, sjunga en sång? Tända ett ljus hemma?
  25. Medlem sedan
    Feb 2009
    #13
    Jag hade känt mig kränkt om Guppyn Frasses annons var bredvin min älskade farmors annons.
  26. 13
    Jag hade känt mig kränkt om Guppyn Frasses annons var bredvin min älskade farmors annons.
  27. Medlem sedan
    May 2008
    #14
    Jag tycker inte att annonserna ska ligga på samma sida som de för människor, men idag har ju många närmare relationer till sina husdjur än till andra släktingar och man kan nog sörja en kär hund som funnits vid ens sida varje dag i femton år minst lika mycket som en människa.
  28. 14
    Jag tycker inte att annonserna ska ligga på samma sida som de för människor, men idag har ju många närmare relationer till sina husdjur än till andra släktingar och man kan nog sörja en kär hund som funnits vid ens sida varje dag i femton år minst lika mycket som en människa.
  29. Medlem sedan
    Nov 2002
    #15
    Osmakligt? För mig har det mer lite löjets skimmer över sig, men inget jag tror att jag skulle finna stötande om den kom bredvid någon anhörigs. Sorgen är säkert lika stor, vem jag jag att sätta mig till doms över det?
    Men jag kan tycka att tidningar som ska införa djurdödsannonser ska göra det på en separat sida och inte uppblandad med människors dödsannonser.

    Var det ett påhittat exempel eller ett verkligt? Om verkligt, vilken tidning?
  30. 15
    Osmakligt? För mig har det mer lite löjets skimmer över sig, men inget jag tror att jag skulle finna stötande om den kom bredvid någon anhörigs. Sorgen är säkert lika stor, vem jag jag att sätta mig till doms över det?
    Men jag kan tycka att tidningar som ska införa djurdödsannonser ska göra det på en separat sida och inte uppblandad med människors dödsannonser.

    Var det ett påhittat exempel eller ett verkligt? Om verkligt, vilken tidning?
  31. Medlem sedan
    Mar 2004
    #16
    Instämmer helt.
  32. 16
    Instämmer helt.
  33. Medlem sedan
    Apr 2008
    #17
    och därför bör de inte vara brevid de riktiga dödsanonerna, utan bland övriga anonser, eller på en egen avdelning, någon annan stans. och så inga kors eller religösa symboler, marsvin är knappast kristna.

    Fast bruket att sätta andra bilder än religösa, alltså... ibland tycker jag att vanliga dödsannonser ser ut som om det är taxen som dött, när bilden och formuleringen blir lite... konstig ihop.
  34. 17
    och därför bör de inte vara brevid de riktiga dödsanonerna, utan bland övriga anonser, eller på en egen avdelning, någon annan stans. och så inga kors eller religösa symboler, marsvin är knappast kristna.

    Fast bruket att sätta andra bilder än religösa, alltså... ibland tycker jag att vanliga dödsannonser ser ut som om det är taxen som dött, när bilden och formuleringen blir lite... konstig ihop.
  35. Medlem sedan
    Nov 2003
    #18
    men snälla - är det sant?!
  36. 18
    men snälla - är det sant?!
  37. Medlem sedan
    Feb 2008
    #19
    Om man verkligen blir _kränkt_ av att andra människor kanske sörjer annorlunda, saknar ett älskat husdjur (för många en familjemedlem) eller uttrycker sin sorg på ett sätt som man själv inte skulle göra, då har man nog betydligt större problem än tidningsannonser...
  38. 19
    Om man verkligen blir _kränkt_ av att andra människor kanske sörjer annorlunda, saknar ett älskat husdjur (för många en familjemedlem) eller uttrycker sin sorg på ett sätt som man själv inte skulle göra, då har man nog betydligt större problem än tidningsannonser...
  39. Medlem sedan
    Apr 2007
    #20
    Allmänintresset?
    Är man djurvän och har haft sin kamrat i många år så är det väl ganska naturligt att sörja. Och jag kan tänka mig att framförallt barn kan få lite tröst i att spara dödsannonsen sen som minne av sitt älskade husdjur.

    Jag ser inte det kränkande i en husdjurs-dödsannons?
  40. 20
    Allmänintresset?
    Är man djurvän och har haft sin kamrat i många år så är det väl ganska naturligt att sörja. Och jag kan tänka mig att framförallt barn kan få lite tröst i att spara dödsannonsen sen som minne av sitt älskade husdjur.

    Jag ser inte det kränkande i en husdjurs-dödsannons?
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. I dödsannonser ser man
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-16, 18:40
  2. Läser du dödsannonser?
    By Ben Dover in forum Ordet är fritt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2010-07-28, 21:55
  3. på tal om dödsannonser, bebis död
    By Lilla_jag_79 in forum Ordet är fritt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2009-07-17, 17:43
  4. Angående msn
    By Tweedy in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-15, 08:10
  5. Mer om dödsannonser
    By -Maria N- in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 17:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar