Ersättning vanprydande ärr? - Sidan 2
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    Jul 2002
    #21
    Vår son slog upp ett jack i pannan när han var i två-årsåldern, han fick sy 9 stygn och det blev ett ärr på ett par cm. Det gav 28 000 kr från sjuk- och olycksfallsförsäkringen. Då har vi ett försäkringsbelopp på 3 miljoner, men jag vet inte om det har någon betydelse för den typen av ersättningar.
  2. 21
    Vår son slog upp ett jack i pannan när han var i två-årsåldern, han fick sy 9 stygn och det blev ett ärr på ett par cm. Det gav 28 000 kr från sjuk- och olycksfallsförsäkringen. Då har vi ett försäkringsbelopp på 3 miljoner, men jag vet inte om det har någon betydelse för den typen av ersättningar.
  3. Medlem sedan
    Jun 2007
    #22
    Jag anmäler alltid alla skador på barnen (eller mig själv) just för att man aldrig kan veta om det blir något i framtiden.
    Pengarna som vi har fått från försäkringsbolagen har vi satt in på barnens konto.
    Sonen hamnade på sjukhus drygt en vecka när han var 4 månader, för detta fick vi ca 8.000 kr i dygnsersättningar och akutersättning plus resekostnader..vi betalar ganska dyra försäkringar så då känns det dumt att inte utnyttja dem
  4. 22
    Jag anmäler alltid alla skador på barnen (eller mig själv) just för att man aldrig kan veta om det blir något i framtiden.
    Pengarna som vi har fått från försäkringsbolagen har vi satt in på barnens konto.
    Sonen hamnade på sjukhus drygt en vecka när han var 4 månader, för detta fick vi ca 8.000 kr i dygnsersättningar och akutersättning plus resekostnader..vi betalar ganska dyra försäkringar så då känns det dumt att inte utnyttja dem
  5. Anonym
    #23

    Ska bli intressant om ett år...

    Oj, vad intressant. Jag har nämligen funderat lite över detta jag också. Min 5-åriga dotter ramlade på dagis och fick åka till akuten och sy ihop hakan med 5 stygn. Det blev ett rätt fult, synligt u-format ärr kvar som tyvärr inte hamnade under hakan utan liksom rätt på. Vi anmälde till vårt försäkringsbolag (Skandia) och där ska vi skicka in foton efter ett år och vi anmälde även till kommunens försäkring som de har för skolor och förskolor och dit ska vi skicka foton om två år. Om ni inte redan vet det ska ni alltså även anmäla till kommunens försäkringsbolag om olyckan händer i t ex skolan eller förskolan. Ett par dagar efter lilltjejens olycka var 7-åriga dottern i skogen med förskoleklassen och fick en kvist som snärtade till henne under ögat. Det blev en ganska ytlig rispa och jag tänkte inte så mycket mer på det. Nu är det dock ett brunt "streck" under ögat, från inre till yttre ögonvrån. Ringde till försäkringsbolaget, men om man inte har sökt läkare tar de inte emot någon anmälan. Så nu har jag lärt mig det - vartenda litet sår i ansiktet skall tillses av läkare hädanefter! Och oavsett om det blir någon ersättning till lilltjejen och hur mycket det i såna fall blir så önskar jag att hon skulle slippa det fula ärret i ansiktet resten av sitt liv. Är riktigt ledsen över det där faktiskt...
  6. 23
    Ska bli intressant om ett år... Oj, vad intressant. Jag har nämligen funderat lite över detta jag också. Min 5-åriga dotter ramlade på dagis och fick åka till akuten och sy ihop hakan med 5 stygn. Det blev ett rätt fult, synligt u-format ärr kvar som tyvärr inte hamnade under hakan utan liksom rätt på. Vi anmälde till vårt försäkringsbolag (Skandia) och där ska vi skicka in foton efter ett år och vi anmälde även till kommunens försäkring som de har för skolor och förskolor och dit ska vi skicka foton om två år. Om ni inte redan vet det ska ni alltså även anmäla till kommunens försäkringsbolag om olyckan händer i t ex skolan eller förskolan. Ett par dagar efter lilltjejens olycka var 7-åriga dottern i skogen med förskoleklassen och fick en kvist som snärtade till henne under ögat. Det blev en ganska ytlig rispa och jag tänkte inte så mycket mer på det. Nu är det dock ett brunt "streck" under ögat, från inre till yttre ögonvrån. Ringde till försäkringsbolaget, men om man inte har sökt läkare tar de inte emot någon anmälan. Så nu har jag lärt mig det - vartenda litet sår i ansiktet skall tillses av läkare hädanefter! Och oavsett om det blir någon ersättning till lilltjejen och hur mycket det i såna fall blir så önskar jag att hon skulle slippa det fula ärret i ansiktet resten av sitt liv. Är riktigt ledsen över det där faktiskt...
  7. Medlem sedan
    Aug 2002
    #24
    24000 :- för ett 1.5 - 2 cm långt, alldeles rakt, ärr i pannan fick dottern. 12000:- från kommunens försäkring (hände på dagis) och 12000:- från vår egen olycksfallsförsäkring. Ni anmäler väl till ert eget försäkringsbolag också?
  8. 24
    24000 :- för ett 1.5 - 2 cm långt, alldeles rakt, ärr i pannan fick dottern. 12000:- från kommunens försäkring (hände på dagis) och 12000:- från vår egen olycksfallsförsäkring. Ni anmäler väl till ert eget försäkringsbolag också?
  9. Medlem sedan
    Nov 2003
    #25
    Ska tänka på det i framtiden, tack för svaret
  10. 25
    Ska tänka på det i framtiden, tack för svaret
  11. Anonym
    #26
    Hejsan
    Har läst era inlägg och undrar om det är försent att skicka in en skade anmälan på min son,som ramlade och slog upp ett stort jag på haken.Vi besökte en VC som limmade ihop jacket,men det syns väl.Detta är ca 7 år sedan.
    Någon som vet om man måste anmäla inom en viss tid??
    Tack på förhand
  12. 26
    Hejsan
    Har läst era inlägg och undrar om det är försent att skicka in en skade anmälan på min son,som ramlade och slog upp ett stort jag på haken.Vi besökte en VC som limmade ihop jacket,men det syns väl.Detta är ca 7 år sedan.
    Någon som vet om man måste anmäla inom en viss tid??
    Tack på förhand
  13. Medlem sedan
    Dec 2010
    #27
    Det finns så många olika faktorer som spelar roll när det kommer till försäkringsersättning. Det är helt irrelevant vad andra människor fick för sina ärr då alla försäkringar är olika konstruerade. Sen finns det andra faktorer som spelar roll till exempel ålder, ärrets omfattning och placering.

    Här har du några bra sidor du kan läsa på.
    www.trafikskadenamnden.se (om du fått ett ärr pga trafikskada, kolla här! Se deras ärr tabell)
    www.ersättning.nu
    www.folketsombud.se

    Be alltid försäkringsbolagen motivera deras beslut så kommer du garanterat att förstå mer! Och acceptera inte skambud!!
  14. 27
    Det finns så många olika faktorer som spelar roll när det kommer till försäkringsersättning. Det är helt irrelevant vad andra människor fick för sina ärr då alla försäkringar är olika konstruerade. Sen finns det andra faktorer som spelar roll till exempel ålder, ärrets omfattning och placering.

    Här har du några bra sidor du kan läsa på.
    www.trafikskadenamnden.se (om du fått ett ärr pga trafikskada, kolla här! Se deras ärr tabell)
    www.ersättning.nu
    www.folketsombud.se

    Be alltid försäkringsbolagen motivera deras beslut så kommer du garanterat att förstå mer! Och acceptera inte skambud!!
  15. Medlem sedan
    May 2006
    #28
    Anmäl alltid skada till försäkringsbolaget och lämna de upplysningar de vill ha. Ange också vad sjukvårdsrådgivningen rådit er till.
  16. 28
    Anmäl alltid skada till försäkringsbolaget och lämna de upplysningar de vill ha. Ange också vad sjukvårdsrådgivningen rådit er till.
  17. Medlem sedan
    Nov 2015
    #29
    Kräm mot ärr - http://shytobuy.se
  18. 29
    Kräm mot ärr - http://shytobuy.se
  19. Medlem sedan
    May 2022
    #30
    Kräm mot ärr - https://se.iherb.com Har haft massa gamla akne ärr kvar, det här kräm har trollat bort det helt.
  20. 30
    Kräm mot ärr - https://se.iherb.com Har haft massa gamla akne ärr kvar, det här kräm har trollat bort det helt.
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande trådar

  1. Vanprydande ärr
    By kids in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 14:15
  2. Ni som ger ersättning...
    By SysterYstr in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 12:45
  3. Försäkring - vanprydande ärr.
    By Kulan in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-06-15, 19:39
  4. Vanprydande ärr
    By Blått in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 12:40
  5. Ersättning
    By katten1 in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-06, 20:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar