Streptokocker har jag
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2004
    #1

    Streptokocker har jag

    och feber. Nu är det penusillin som gäller för mig o lillebror, bläääää! *less på vara sjuk fortfarande fast det bara gått en dag.* Hur lång tid är man smittbärande när man fått penusillin?
    Missunna aldrig en människa dess lycka, du vet ingenting om dess sorger.....

    http://gammelbyn.blogspot.com/
    http://porr-ullet.blogspot.com/

    Vill du läsa min mer personliga blogg? PM:a mig då för lösen och åtkomst, den innehåller så pass privata saker om livet att den vill jag veta vem som läser. Men fråga på, det är alltid kul med någon som vill läsa det man skriver!
  2. 1
    Streptokocker har jag och feber. Nu är det penusillin som gäller för mig o lillebror, bläääää! *less på vara sjuk fortfarande fast det bara gått en dag.* Hur lång tid är man smittbärande när man fått penusillin?
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Välkommen i strepklubben.

    Ca 2 dygn med penicillin sa min läkare igår.
  4. 2
    Välkommen i strepklubben.

    Ca 2 dygn med penicillin sa min läkare igår.
  5. Medlem sedan
    Nov 2004
    #3
    *skakar hand* Ja, det är ju underbart att inte kunna svälja. Gick febern din ned el har du februr fortfarande? *less efter ett dygn tyvärr* Jag har inte tid med det här ju!
  6. 3
    *skakar hand* Ja, det är ju underbart att inte kunna svälja. Gick febern din ned el har du februr fortfarande? *less efter ett dygn tyvärr* Jag har inte tid med det här ju!
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    Jag har inte kollat om jag har feber idag, jag ska inte jobba förrän tidigast fredag ändå så jag har tid på mig
  8. 4
    Jag har inte kollat om jag har feber idag, jag ska inte jobba förrän tidigast fredag ändå så jag har tid på mig
  9. Medlem sedan
    Nov 2008
    #5
    Har ni egen Hot Line till läkare eller ?
    Jag ringde min VC och ville ha en tid, dels för att kolla om det är halsfluss så jag kan behandlas och dels för att få läkarintyg (jag sjukskrev mig på semestern). Men på VC sa dom tvärt nej. "Med dina symptom kan det lika gärna vara svininfluensa och då får du ringa akuten" Jahapp. Sagt och gjort, på akuten sa dom "ring din VC, eftersom det inte är jourtid".
    Så, nu sitter jag här utan intyg och med misstänkt halsfluss (och ev. kommande komplikationer, been there done that).
    *Tar en till Ipren* Max 17 st/dygn är det va ?
  10. 5
    Har ni egen Hot Line till läkare eller ?
    Jag ringde min VC och ville ha en tid, dels för att kolla om det är halsfluss så jag kan behandlas och dels för att få läkarintyg (jag sjukskrev mig på semestern). Men på VC sa dom tvärt nej. "Med dina symptom kan det lika gärna vara svininfluensa och då får du ringa akuten" Jahapp. Sagt och gjort, på akuten sa dom "ring din VC, eftersom det inte är jourtid".
    Så, nu sitter jag här utan intyg och med misstänkt halsfluss (och ev. kommande komplikationer, been there done that).
    *Tar en till Ipren* Max 17 st/dygn är det va ?
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    Jag bytte VC för nåt år sedan då den förra var hopplös att få tid hos, nu är det aldrig några problem. Tyvärr ska de två ev slås ihop så jag förväntar mig att det ska bli strul igen.
  12. 6
    Jag bytte VC för nåt år sedan då den förra var hopplös att få tid hos, nu är det aldrig några problem. Tyvärr ska de två ev slås ihop så jag förväntar mig att det ska bli strul igen.
  13. Medlem sedan
    Sep 2003
    #7
    Testa att gå dit bara!

    Igår morse gick jag till HC pga ryggen och jag behövde inte ens öppna munnen innan hon i luckan sa att hon skulle gå och hämta en läkare, det är service det

    Testa går ju alltid
  14. 7
    Testa att gå dit bara!

    Igår morse gick jag till HC pga ryggen och jag behövde inte ens öppna munnen innan hon i luckan sa att hon skulle gå och hämta en läkare, det är service det

    Testa går ju alltid
  15. Medlem sedan
    Mar 2003
    #8
    Stackard er! två dygn brukar man ha som tumregel innan man är smittfri. krya på er!
  16. 8
    Stackard er! två dygn brukar man ha som tumregel innan man är smittfri. krya på er!
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9
    Med penicillin. Med annan antibiotika räknar man tydligen med längre tid, enligt min läkare i alla fall.
  18. 9
    Med penicillin. Med annan antibiotika räknar man tydligen med längre tid, enligt min läkare i alla fall.
  19. Medlem sedan
    Mar 2003
    #10
    Vi fick lära oss två dygn när vi läste om detta. kan ha varit 2-3 dagar men man skiljde inte på pc och antibiotika då iaf. Nu var ju inte kursen så djup (ssk-grundutbildningen) så din läkare kanske har rätt?
  20. 10
    Vi fick lära oss två dygn när vi läste om detta. kan ha varit 2-3 dagar men man skiljde inte på pc och antibiotika då iaf. Nu var ju inte kursen så djup (ssk-grundutbildningen) så din läkare kanske har rätt?
  21. Medlem sedan
    Aug 2006
    #11
    Jag fick Ery-Max och hon sa att den är lite "trögare" än penicillin och rekommenderade mig att jobba i barngruppen tidigast efter 3 dygn.
  22. 11
    Jag fick Ery-Max och hon sa att den är lite "trögare" än penicillin och rekommenderade mig att jobba i barngruppen tidigast efter 3 dygn.
  23. Medlem sedan
    Mar 2003
    #12
    Vet du om det gällde antibiotika generellt eller bara specifikt för ery-max? Kul att lära sig något nytt för som sagt när vi läste så skilde man inte mellan dessa. Nu var det dels ganska länge sen och sen är ju inte grundkursen så djup. Hoppas Monka kan ge oss det rafflande svaret Krya på dig förresten!
  24. 12
    Vet du om det gällde antibiotika generellt eller bara specifikt för ery-max? Kul att lära sig något nytt för som sagt när vi läste så skilde man inte mellan dessa. Nu var det dels ganska länge sen och sen är ju inte grundkursen så djup. Hoppas Monka kan ge oss det rafflande svaret Krya på dig förresten!
  25. Medlem sedan
    Aug 2006
    #13
    Så som hon uttryckte sig så tolkade jag det som om det gällde hela den antibiotukagruppen som Ery-Max tillhör.

    Tack
  26. 13
    Så som hon uttryckte sig så tolkade jag det som om det gällde hela den antibiotukagruppen som Ery-Max tillhör.

    Tack
  27. Medlem sedan
    Mar 2003
    #14
    intressant. Nu blev jag ju nyfiken på om det gäller alla antibiotikor och inte bara den grupp som erymax tillhör. OÄF är farligt för hjärnverksamheten ibland
  28. 14
    intressant. Nu blev jag ju nyfiken på om det gäller alla antibiotikor och inte bara den grupp som erymax tillhör. OÄF är farligt för hjärnverksamheten ibland
  29. Medlem sedan
    Aug 2006
    #15
    Hehe.... Jag kan väl tänka mig att den/de grupp/er som finns kvar brukar man ö h t inte ge mot den typen av sjukor.......
  30. 15
    Hehe.... Jag kan väl tänka mig att den/de grupp/er som finns kvar brukar man ö h t inte ge mot den typen av sjukor.......
  31. Medlem sedan
    Mar 2003
    #16
    kanske inte som förstahandspreparat men det förekommer. Vi använder en del sånt på min arbetsplats så det vore som sagt roligt att veta. tyvärr är min internetuppkoppling bråkig idag annars skulle jag googla friskt Ska jobba i natt och då ska jag fråga expertisen
  32. 16
    kanske inte som förstahandspreparat men det förekommer. Vi använder en del sånt på min arbetsplats så det vore som sagt roligt att veta. tyvärr är min internetuppkoppling bråkig idag annars skulle jag googla friskt Ska jobba i natt och då ska jag fråga expertisen

Liknande trådar

  1. Streptokocker?
    By Starfish in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-20, 11:18
  2. Kan streptokocker ge...
    By Kulan in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 19:15
  3. Streptokocker
    By *Lillan* in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-13, 16:00
  4. Streptokocker
    By anonymt namn in forum Komplikationer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 15:20
  5. Streptokocker!
    By tejja in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 10:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar