Herpes..
Kropp & hälsa
  1. Anonym
    #1

    Herpes..

    Någon som vet om man kan ta blodprov för att se om man har herpes eller är det bara blåsor som gäller? Å om man kan ta blodprov, måste det tas vid ett herpesutbrott? Jag o min läkare är nämligen oense om vad mina besvär är som jag har haft flera år och ätit herpesmedicin för... Har ny läkare nu och den förra tog inga prover utan tittade bara, men alla symtom tyder på herpes enligt mig af. Är gravid nu och är orolig inför förlossningen... Hoppas nån av er vet något!!
  2. 1
    Herpes.. Någon som vet om man kan ta blodprov för att se om man har herpes eller är det bara blåsor som gäller? Å om man kan ta blodprov, måste det tas vid ett herpesutbrott? Jag o min läkare är nämligen oense om vad mina besvär är som jag har haft flera år och ätit herpesmedicin för... Har ny läkare nu och den förra tog inga prover utan tittade bara, men alla symtom tyder på herpes enligt mig af. Är gravid nu och är orolig inför förlossningen... Hoppas nån av er vet något!!
  3. Medlem sedan
    May 2009
    #2
    Man kan göra ett blodprov där man letar efter antikroppar mot herpes och på så sätt se att du har herpes.

    Oroa dig inte för förlossningen, om du skulle råka ha herpes just då kommer de att ta hänsyn till det. Se till att vila dig och äta bra och försöka nå till förlossningen i bästa skick så kanske du inte heller kommer att ha ett herpesutbrott just då.
  4. 2
    Man kan göra ett blodprov där man letar efter antikroppar mot herpes och på så sätt se att du har herpes.

    Oroa dig inte för förlossningen, om du skulle råka ha herpes just då kommer de att ta hänsyn till det. Se till att vila dig och äta bra och försöka nå till förlossningen i bästa skick så kanske du inte heller kommer att ha ett herpesutbrott just då.
  5. Medlem sedan
    Sep 2001
    #3
    Ja, det finns blodprov för herpes. Oftast tar man prov från blåsor dock. Men finns det inga blåsor kan man kolla antikroppar i blodet.
  6. 3
    Ja, det finns blodprov för herpes. Oftast tar man prov från blåsor dock. Men finns det inga blåsor kan man kolla antikroppar i blodet.
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4
    Blodproven är sällan till någon större nytta - i bästa fall kan det tala om att man haft herpes någon gång i livet. Mycket bättre är att ta prov från blåsorna - ett DNA-test som dessutom kan tala om vilken typ man har.
  8. 4
    Blodproven är sällan till någon större nytta - i bästa fall kan det tala om att man haft herpes någon gång i livet. Mycket bättre är att ta prov från blåsorna - ett DNA-test som dessutom kan tala om vilken typ man har.
  9. Medlem sedan
    May 2009
    #5
    Också blodproven kan avgöra om det är ettan eller tvåan av herpes man har.
  10. 5
    Också blodproven kan avgöra om det är ettan eller tvåan av herpes man har.
  11. Medlem sedan
    May 2009
    #6
    Fast jag undrar, vilken nytta har man att veta vilken typ det är?
  12. 6
    Fast jag undrar, vilken nytta har man att veta vilken typ det är?
  13. Medlem sedan
    Jan 2002
    #7
    Ingen större nytta skulle jag säga. Det kan säga en del om smittvägarna - men långt ifrån allt och det kan vara helt missledande även där. Typspecifika antikroppar kan man ta, men det är ett ytterligt dyrt specialprov - med ytterst begränsad nytta. Har man blåsor är det enda rätta att ta blåsprov, om man av någon anledning tvekar om diagnosen.
  14. 7
    Ingen större nytta skulle jag säga. Det kan säga en del om smittvägarna - men långt ifrån allt och det kan vara helt missledande även där. Typspecifika antikroppar kan man ta, men det är ett ytterligt dyrt specialprov - med ytterst begränsad nytta. Har man blåsor är det enda rätta att ta blåsprov, om man av någon anledning tvekar om diagnosen.
  15. Anonym
    #8
    Tack för era svar! Läkaren pratade om körtlar och skavsår som gjorde att det blev rött o svullet i underlivet, men under dagen kvällen har det blivit värre och nu tycker jag att det verkligen ser ut som små blåsor som tom vätskar... Vet inte vad jag ska göra?! Känns ju hopplöst när man försöker få hjälp när man har såna besvär men ingen som lyssnar...
  16. 8
    Tack för era svar! Läkaren pratade om körtlar och skavsår som gjorde att det blev rött o svullet i underlivet, men under dagen kvällen har det blivit värre och nu tycker jag att det verkligen ser ut som små blåsor som tom vätskar... Vet inte vad jag ska göra?! Känns ju hopplöst när man försöker få hjälp när man har såna besvär men ingen som lyssnar...
  17. Medlem sedan
    Sep 2001
    #9
    Om han tvekar om diagnosen samtidigt som du ju är gravid så är väl provtagning att rekomendera. Det är bra att veta vid förlossningen om du har herpes. Då kontrollerar man så att du inte har blåsor just då, har du det blir det kejsarsnitt.
    Har du nu utvecklat blåsor ikväll så ring imorgon för provtagning. Hur långt är du gravid?
  18. 9
    Om han tvekar om diagnosen samtidigt som du ju är gravid så är väl provtagning att rekomendera. Det är bra att veta vid förlossningen om du har herpes. Då kontrollerar man så att du inte har blåsor just då, har du det blir det kejsarsnitt.
    Har du nu utvecklat blåsor ikväll så ring imorgon för provtagning. Hur långt är du gravid?
  19. Medlem sedan
    Sep 2001
    #10
    Haft herpes nån gång? Alla herpes virus ligger latent och kan reaktivera... dvs har man det så har man det o det återkommer ofta vid graviditet o likn när man är nedsatt i immunförsvaret. Eller hur?

    Dessutom är det relevant att veta vid förlossning om det är herpes eller inte. Men har man blåsor är ju provtagningen given. Dock är den förmodligen inte lika säker som antikroppsbestämning.
    Förmodligen kan titrarna också ge en idé om hur pass aktiv herpesen är.
    Ang priset på dem har jag inte koll på det just nu. Men inget av proven är ssk billiga. Hur dyr som helst kan den ju inte vara, jag fick göra det som lab när jag pluggade.
  20. 10
    Haft herpes nån gång? Alla herpes virus ligger latent och kan reaktivera... dvs har man det så har man det o det återkommer ofta vid graviditet o likn när man är nedsatt i immunförsvaret. Eller hur?

    Dessutom är det relevant att veta vid förlossning om det är herpes eller inte. Men har man blåsor är ju provtagningen given. Dock är den förmodligen inte lika säker som antikroppsbestämning.
    Förmodligen kan titrarna också ge en idé om hur pass aktiv herpesen är.
    Ang priset på dem har jag inte koll på det just nu. Men inget av proven är ssk billiga. Hur dyr som helst kan den ju inte vara, jag fick göra det som lab när jag pluggade.
  21. Anonym
    #11
    Jag har haft det, vad jag tror är herpes, förr. Började 2005 och har återkommit ganska så ofta. Innan graviditeten var det ett halvår sedan men nu har det blivit värre och avlöser varandra i princip. Har blivit behandlad med medicin flera gånger och har tom bara behövt ringa för att förnya mitt recept men nu helt plötsligt är det stopp hos den nya läkaren! Jag är i v 27... Vi får väl se hur det är imorgon, ska försöka hinna ringa till barnmorskan för lite rådgivning! Tack för alla snabba svar här! Känns bra att det finns några som lyssnar iaf!
  22. 11
    Jag har haft det, vad jag tror är herpes, förr. Började 2005 och har återkommit ganska så ofta. Innan graviditeten var det ett halvår sedan men nu har det blivit värre och avlöser varandra i princip. Har blivit behandlad med medicin flera gånger och har tom bara behövt ringa för att förnya mitt recept men nu helt plötsligt är det stopp hos den nya läkaren! Jag är i v 27... Vi får väl se hur det är imorgon, ska försöka hinna ringa till barnmorskan för lite rådgivning! Tack för alla snabba svar här! Känns bra att det finns några som lyssnar iaf!
  23. Medlem sedan
    Dec 2002
    #12
    Japp, det syns på blodprover om du har herpes 1 eller 2!
  24. 12
    Japp, det syns på blodprover om du har herpes 1 eller 2!
  25. Medlem sedan
    Dec 2002
    #13
    Herpes 1 är lindrigara än 2:an!
  26. 13
    Herpes 1 är lindrigara än 2:an!
  27. Medlem sedan
    May 2009
    #14
    Det tvekar jag om.
  28. 14
    Det tvekar jag om.
  29. Medlem sedan
    Dec 2002
    #15
    Tveka på du. Jag var med i provgruppen när valtrex kom, dvs fick prova medicinen gratis under ett år.

    Och jag väljer att gå efter vad hudläkaren säger, dvs att Herpes 1 är lindrigare än 2:an.

    1:an är den man vanligtvis har runt munnen och 2:an i underlivet.
  30. 15
    Tveka på du. Jag var med i provgruppen när valtrex kom, dvs fick prova medicinen gratis under ett år.

    Och jag väljer att gå efter vad hudläkaren säger, dvs att Herpes 1 är lindrigare än 2:an.

    1:an är den man vanligtvis har runt munnen och 2:an i underlivet.
  31. Medlem sedan
    May 2009
    #16
    Kruxet är nu att man kan vilken av dem varsomhelst och ingetn av dem är speciellt lätt i underlivet precis.
  32. 16
    Kruxet är nu att man kan vilken av dem varsomhelst och ingetn av dem är speciellt lätt i underlivet precis.
  33. Medlem sedan
    Dec 2002
    #17
    Nej, det har jag inte sagt. Men 1:an är lindrigare utbrott än 2:an, oavsett vart dom sitter.
  34. 17
    Nej, det har jag inte sagt. Men 1:an är lindrigare utbrott än 2:an, oavsett vart dom sitter.
  35. Medlem sedan
    May 2009
    #18
    Ok, det börjar låta lite lustigt nu med detta om ettan och tvåan
  36. 18
    Ok, det börjar låta lite lustigt nu med detta om ettan och tvåan

Liknande trådar

  1. Herpes
    By Anonym in forum Sex & erotik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-05, 09:26
  2. Herpes
    By Annamed5 in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-18, 14:25
  3. aj aj. herpes:(
    By MYZOXE! in forum Ordet är fritt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-11-13, 13:08
  4. Herpes:(
    By Pricken in forum _0707 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-18, 09:52
  5. Herpes...
    By Nilla in forum _0506 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 10:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar