Barnskötare och lön
Barn som yrke
  1. Barnskötare
    #1

    Barnskötare och lön

    Ni barnskötare som jobbar inom stockholms området och närliggande kommuner (huddinge, täby,sollentuna osv), vad har ni i lön/ålder?

    Jag har just fått en fast anställning och har just förhandlat lön.
    Är 42 år, utbildad barnskötare.
  2. 1
    Barnskötare och lön Ni barnskötare som jobbar inom stockholms området och närliggande kommuner (huddinge, täby,sollentuna osv), vad har ni i lön/ålder?

    Jag har just fått en fast anställning och har just förhandlat lön.
    Är 42 år, utbildad barnskötare.
  3. Anonym
    #2
    jag har 20 600,har jobbat i tre år o är avdelningsansvarig för en dubbelavdelning.
  4. 2
    jag har 20 600,har jobbat i tre år o är avdelningsansvarig för en dubbelavdelning.
  5. Anonym
    #3

    22170 kr

    Är utbildad och har arbetat 8 år
  6. 3
    22170 kr Är utbildad och har arbetat 8 år
  7. Anonym
    #4

    Oj vad lite ni tjänar :(

    Tänk att det får vara så att utbildade personer som ska ta hand om det finaste vi har = barnen, att de inte tjänar mer än så!!
  8. 4
    Oj vad lite ni tjänar :( Tänk att det får vara så att utbildade personer som ska ta hand om det finaste vi har = barnen, att de inte tjänar mer än så!!
  9. Anonym
    #5
    Barnskötare_måste_tjäna mindre än högskoleutbildade förskollärare/lärare mot yngre åldrar, som har läst 3,5 år på universitet. Barnskötare är endast gymnasieutbildade=därav lönen, som jag tycker är helt i klass med deras utbildning. 22.000 är sjukt bra betalt för en barnskötare när en nyexad förskollärare får 23.000 i ingångslön=vilket är bedrövligt i så fall jämfört med barnskötarlönerna med tanke på att fskl har det pedagogiska ansvaret/utbildningen. Förstår faktiskt inte att folk_inte_förstår att det måste vara skillnad mellan barnskötarlön och fskl-lönerna!! Inte inom någon annan bransch i samhället råder det lika stor obalans som just yrken med de yngre barnen. Kan tillägga att jag själv är snart nyexad lärare mot yngre åldrar...
  10. 5
    Barnskötare_måste_tjäna mindre än högskoleutbildade förskollärare/lärare mot yngre åldrar, som har läst 3,5 år på universitet. Barnskötare är endast gymnasieutbildade=därav lönen, som jag tycker är helt i klass med deras utbildning. 22.000 är sjukt bra betalt för en barnskötare när en nyexad förskollärare får 23.000 i ingångslön=vilket är bedrövligt i så fall jämfört med barnskötarlönerna med tanke på att fskl har det pedagogiska ansvaret/utbildningen. Förstår faktiskt inte att folk_inte_förstår att det måste vara skillnad mellan barnskötarlön och fskl-lönerna!! Inte inom någon annan bransch i samhället råder det lika stor obalans som just yrken med de yngre barnen. Kan tillägga att jag själv är snart nyexad lärare mot yngre åldrar...
  11. Barnskötare
    #6
    Vilken kommun och hur gammal är du?
  12. 6
    Vilken kommun och hur gammal är du?
  13. Medlem sedan
    Dec 2004
    #7
    Jag tycker inte att barnskötarna har bra lön utan snarare är det isåfall förskollärarna som är underbetalda.

    Det är sorgligt att de som tar hand om barnen i vårt samhälle får så usla löner överlag. Själv pluggar jag till barnskötare (har tidigare jobbat som brevbärare) och kommer förmodligen få samma lön eller sämre när jag byter yrke. Surt.
  14. 7
    Jag tycker inte att barnskötarna har bra lön utan snarare är det isåfall förskollärarna som är underbetalda.

    Det är sorgligt att de som tar hand om barnen i vårt samhälle får så usla löner överlag. Själv pluggar jag till barnskötare (har tidigare jobbat som brevbärare) och kommer förmodligen få samma lön eller sämre när jag byter yrke. Surt.
  15. Anonym
    #8
    Barnskötarna har den lön man kan förvänta sig i förhållande till deras utbildning=gymnasieutbildning. Som det är idag är det mycket liten skillnad mellan en högskoloutbildad förskollärare och en gymnasieutbildad barnskötare, detta är ett snedvridet löneläge där lärarna mot yngre åldrar flyr förskolan som ju är i skrikande behov av just denna yrkeskategori. Det_måste_löna sig att vara högutbildad, även inom förskolans värld.
  16. 8
    Barnskötarna har den lön man kan förvänta sig i förhållande till deras utbildning=gymnasieutbildning. Som det är idag är det mycket liten skillnad mellan en högskoloutbildad förskollärare och en gymnasieutbildad barnskötare, detta är ett snedvridet löneläge där lärarna mot yngre åldrar flyr förskolan som ju är i skrikande behov av just denna yrkeskategori. Det_måste_löna sig att vara högutbildad, även inom förskolans värld.
  17. Medlem sedan
    Mar 2009
    #9
    Håller med båda faktiskt, både med marilin om att förskollärare är underbetalda och med Anonym ang. att det måste löna sig att vara högutbildad, även inom förskola.
    Tyvärr ser det ut som det gör...och kommer förmodligen förbli så...därför är det stor brist på förskollärare.
    Vill man att det ska löna sig ska man helst välja ett annat yrke. För det lönar sig inte i läraryrket (inte bara förskola men även skola).
  18. 9
    Håller med båda faktiskt, både med marilin om att förskollärare är underbetalda och med Anonym ang. att det måste löna sig att vara högutbildad, även inom förskola.
    Tyvärr ser det ut som det gör...och kommer förmodligen förbli så...därför är det stor brist på förskollärare.
    Vill man att det ska löna sig ska man helst välja ett annat yrke. För det lönar sig inte i läraryrket (inte bara förskola men även skola).
  19. Lärare
    #10
    ca 21 500kr/månad efter 4 års universitetsstudier och 10 år som klassföreståndare håller jag fullkomligt med. ALLA!!! inom skola/barnomsorg ligger för lågt i lön. Nu bor jag ju inte i Stockholm men ändå, jag når knappt och nog ovan existensminimum som ensamstående småbarnförälder!!! (vilket dessutom gör att jag vissa månader med VAB etc. ligger under...)
  20. 10
    ca 21 500kr/månad efter 4 års universitetsstudier och 10 år som klassföreståndare håller jag fullkomligt med. ALLA!!! inom skola/barnomsorg ligger för lågt i lön. Nu bor jag ju inte i Stockholm men ändå, jag når knappt och nog ovan existensminimum som ensamstående småbarnförälder!!! (vilket dessutom gör att jag vissa månader med VAB etc. ligger under...)
  21. Medlem sedan
    Mar 2009
    #11
    Uselt! Finns det någon möjlighet att byta jobb (kommun) och då även förhandla upp lönen?
  22. 11
    Uselt! Finns det någon möjlighet att byta jobb (kommun) och då även förhandla upp lönen?
  23. Medlem sedan
    Dec 2003
    #12
    Nej, kort och gott eftersom:
    Löneläget i min hemkommun är ungefär likadant överlag.
    Det just nu så varslas många lärare överallt m.a.o. så är det inte läge att byta kommun och därmed hamna sist i anställningsårskön.
  24. 12
    Nej, kort och gott eftersom:
    Löneläget i min hemkommun är ungefär likadant överlag.
    Det just nu så varslas många lärare överallt m.a.o. så är det inte läge att byta kommun och därmed hamna sist i anställningsårskön.
  25. Anonym
    #13
    Jag har 20000.
    Började mitt första bsk-vikariat i okt förra året.
    Gick ut bsk-linjen -89 men har sysslat med annat ända till nu.
    Är 39år o jobbar i en förort på Norsborgslinjen.
    Har en outbildad kollega som snart har vikarierat i 2år o hon har 16500kr/mån.
  26. 13
    Jag har 20000.
    Började mitt första bsk-vikariat i okt förra året.
    Gick ut bsk-linjen -89 men har sysslat med annat ända till nu.
    Är 39år o jobbar i en förort på Norsborgslinjen.
    Har en outbildad kollega som snart har vikarierat i 2år o hon har 16500kr/mån.
  27. Medlem sedan
    Mar 2009
    #14
    Trist! jag tänkte inte på varsel. Också hört om skollärare som blivit varslade eller omplacerade till fritids och förskola.
  28. 14
    Trist! jag tänkte inte på varsel. Också hört om skollärare som blivit varslade eller omplacerade till fritids och förskola.
  29. Barnskötare
    #15
    Svårt när man ska löneförhandla. Men det verkar som att jag fick till en bra lön. Är 42 år, arbetat på förskola sedan 99 och fick 23 000.
  30. 15
    Svårt när man ska löneförhandla. Men det verkar som att jag fick till en bra lön. Är 42 år, arbetat på förskola sedan 99 och fick 23 000.
  31. Medlem sedan
    Mar 2009
    #16
    Jo, det är bra! Den bsk jag känner personligen som har den högsta lönen (bland de jag känner) är 23 500 (Sthlm stad), 55+, 30 års erfarenhet.
  32. 16
    Jo, det är bra! Den bsk jag känner personligen som har den högsta lönen (bland de jag känner) är 23 500 (Sthlm stad), 55+, 30 års erfarenhet.
  33. Mamma bsk
    #17
    19 100, men så bor jag i Norrland och har bara 20 års erfarenhet...buhu...
  34. 17
    19 100, men så bor jag i Norrland och har bara 20 års erfarenhet...buhu...

Liknande trådar

  1. Ny barnskötare
    By anonymt namn in forum Barn som yrke
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-26, 17:42
  2. Ny barnskötare
    By anonymt namn in forum Barn som yrke
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-26, 18:57
  3. Barnskötare?
    By Anonym idag in forum Barn som yrke
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-12-21, 10:09
  4. barnskötare lön
    By spider-woman in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 08:24
  5. Barnskötare?
    By Maria.E in forum Barn som yrke
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-06-03, 08:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar