5 minuters metoden
_0808 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2007
    #1

    5 minuters metoden

    Hej!

    Jag har en fråga till er som har provat 5 minuters metoden. Vi har använt den metoden på Daisy nu i snart 2 veckor. Vissa kvällar somnar hon efter 5-10 minuter och vissa kvällar tar det fortfarande kanske en halvtimme innan hon somnar. Vissa kvällar gnäller hon bara men andra kvällar skriker hon för högan sky..när ska det ändras? Hur lång tid tog det för era små att somna själv? En vecka eller ända upp till en månad? Jag hade ju förväntat mig att hon skulle "lära" sig att somna själv utan protester på kanske en vecka, inte mer än 2 v..
    Eller är det helt enkelt så att vissa barn aldrig kommer att lära sig att somna själv utan gråt så länge de är små?
    Vore intressant och höra hur det har gått för er andra som provat samma metod.
    Kram!
  2. 1
    5 minuters metoden Hej!

    Jag har en fråga till er som har provat 5 minuters metoden. Vi har använt den metoden på Daisy nu i snart 2 veckor. Vissa kvällar somnar hon efter 5-10 minuter och vissa kvällar tar det fortfarande kanske en halvtimme innan hon somnar. Vissa kvällar gnäller hon bara men andra kvällar skriker hon för högan sky..när ska det ändras? Hur lång tid tog det för era små att somna själv? En vecka eller ända upp till en månad? Jag hade ju förväntat mig att hon skulle "lära" sig att somna själv utan protester på kanske en vecka, inte mer än 2 v..
    Eller är det helt enkelt så att vissa barn aldrig kommer att lära sig att somna själv utan gråt så länge de är små?
    Vore intressant och höra hur det har gått för er andra som provat samma metod.
    Kram!
  3. Anonym
    #2
    Prova och läs somna utan gråt istället är starkt emot skrikmetoder!
  4. 2
    Prova och läs somna utan gråt istället är starkt emot skrikmetoder!
  5. Medlem sedan
    Jan 2008
    #3
    Vi körde en variant på Anna Wahlgrens kur och som vi har kört så har vi inte låtit Emmie skrika alls utan gått till henne så fort hon har pipit det minsta. Det tog exakt 4 nätter sen sov hon hela natten utan att vakna..
  6. 3
    Vi körde en variant på Anna Wahlgrens kur och som vi har kört så har vi inte låtit Emmie skrika alls utan gått till henne så fort hon har pipit det minsta. Det tog exakt 4 nätter sen sov hon hela natten utan att vakna..
  7. Anonym
    #4
    Vi körde en variant på Anna Wahlgrens kur och som vi har kört så har vi inte låtit Emmie skrika alls utan gått till henne så fort hon har pipit det minsta. Det tog exakt 4 nätter sen sov hon hela natten utan att vakna..
    Kan du berätta hur ni gjorde och hur ofta vaknade hon innan ni gjorde kuren?
  8. 4
    Vi körde en variant på Anna Wahlgrens kur och som vi har kört så har vi inte låtit Emmie skrika alls utan gått till henne så fort hon har pipit det minsta. Det tog exakt 4 nätter sen sov hon hela natten utan att vakna..
    Kan du berätta hur ni gjorde och hur ofta vaknade hon innan ni gjorde kuren?
  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #5
    nej har aldrig testa 5 min metoden o knappt nån annan heller.Möjligen buffat dem till sömns,i egen säng ,på mage (fy mej !) och inväntat när de varit trötta men inte övertrötta....
  10. 5
    nej har aldrig testa 5 min metoden o knappt nån annan heller.Möjligen buffat dem till sömns,i egen säng ,på mage (fy mej !) och inväntat när de varit trötta men inte övertrötta....
  11. Medlem sedan
    Jan 2008
    #6
    Vi gjorde så att vi körde stenhårda nattnings rutiner med Emmie:
    18.30 bad och plask med storebror
    19.00 massage
    19.15 kvällsgröt (massvis)
    19.30 godnatt = vi gick in och la henne i sängen sa "natt-ramsan" och gick ut.
    Samma sak VARJE kväll
    Emmie blev väl inte superglad precis när vi la henne i egen säng först kvällen. Hon studsade upp säkert 200 ggr (arg som ett bi) innan hon somnade. En av oss hade vakt utanför hela tiden (och hela natten!) och rusade in så fort hon pep till. La henne ner i sängen igen och sa ramsan... (vi hade vakt 2 nätter var)
    Andra natten gick lite bättre, lite snabbare för henne att somna och fjärde natten la hon sig och somnade direkt och vaknade bara en ggn (för att få mat) på hela natten!!! Det var som ett mirakel!
    Efter ca en vecka slutade vi ge henne mat på natten helt och hållet och då började hon sova hela natten igenom utan att vakna.
    Innan vi kurade henne vaknade hon säkert 10 ggr/natt!!

    Under de 4 nätter som vi kurade henne sov hon längre och längre pass för varje natt...

    Jag hoppas du förstår min förklaring och att den kan vara till någon hjälp!

    Lycka till!!! Hör gärna av dig om jag ska förtydliga någonting!

    P.S. Vi lät aldrig Emmie sova på mage och har heller inte buffat henne i rumpan som Anna W rekomenderar D.S.

    Kram T
  12. 6
    Vi gjorde så att vi körde stenhårda nattnings rutiner med Emmie:
    18.30 bad och plask med storebror
    19.00 massage
    19.15 kvällsgröt (massvis)
    19.30 godnatt = vi gick in och la henne i sängen sa "natt-ramsan" och gick ut.
    Samma sak VARJE kväll
    Emmie blev väl inte superglad precis när vi la henne i egen säng först kvällen. Hon studsade upp säkert 200 ggr (arg som ett bi) innan hon somnade. En av oss hade vakt utanför hela tiden (och hela natten!) och rusade in så fort hon pep till. La henne ner i sängen igen och sa ramsan... (vi hade vakt 2 nätter var)
    Andra natten gick lite bättre, lite snabbare för henne att somna och fjärde natten la hon sig och somnade direkt och vaknade bara en ggn (för att få mat) på hela natten!!! Det var som ett mirakel!
    Efter ca en vecka slutade vi ge henne mat på natten helt och hållet och då började hon sova hela natten igenom utan att vakna.
    Innan vi kurade henne vaknade hon säkert 10 ggr/natt!!

    Under de 4 nätter som vi kurade henne sov hon längre och längre pass för varje natt...

    Jag hoppas du förstår min förklaring och att den kan vara till någon hjälp!

    Lycka till!!! Hör gärna av dig om jag ska förtydliga någonting!

    P.S. Vi lät aldrig Emmie sova på mage och har heller inte buffat henne i rumpan som Anna W rekomenderar D.S.

    Kram T

Liknande trådar

  1. fem minuters metoden
    By nornor in forum _0807 Julibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 00:03
  2. 5 minuters-metoden?
    By -Emla- in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 19:42
  3. 5 minuters metoden...
    By Anonym in forum _0410 Oktoberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 21:51
  4. Fem minuters metoden
    By Heléne in forum Bebissnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 02:35
  5. 5-minuters metoden
    By Mellisen in forum Bebissnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-12-26, 09:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar