Hemma från dagis pga variga ögon/snor?
Barnsjukdomar
  1. Medlem sedan
    Jul 2009
    #1

    Hemma från dagis pga variga ögon/snor?

    Hemma från dagis pga variga ögon och lite snor?

    I torsdags sa de att barnen bör vara hemma pga var i ögonen, så jag passat barnen i 2 arbetsdagar och missat en del inkomster. Han hade en febertopp lördag och blev frisk på natten, nu är det bara "var i ögonen när han vaknar". Är det anledning att stanna hemma?
  2. 1
    Hemma från dagis pga variga ögon/snor? Hemma från dagis pga variga ögon och lite snor?

    I torsdags sa de att barnen bör vara hemma pga var i ögonen, så jag passat barnen i 2 arbetsdagar och missat en del inkomster. Han hade en febertopp lördag och blev frisk på natten, nu är det bara "var i ögonen när han vaknar". Är det anledning att stanna hemma?
  3. Anonym
    #2
    Ja, man bör vara hemma tills ögonen är klara igen. Det kan smitta! Behandla kan du göra med vanlig koksaltlösning för ögonen, köper du bla på Apoteket i små engångs pipetter. Går det inte över på några dagar, sök läkare så får du antibakteriell salva.
  4. 2
    Ja, man bör vara hemma tills ögonen är klara igen. Det kan smitta! Behandla kan du göra med vanlig koksaltlösning för ögonen, köper du bla på Apoteket i små engångs pipetter. Går det inte över på några dagar, sök läkare så får du antibakteriell salva.
  5. Medlem sedan
    Sep 2001
    #3
    På vårt dagis anser de inte att lite ögonfluss är anledning att hålla barnet hemma om det inte är allmänpåverkat, har feber eller är mycket röd och det varar mycket. Lite ögonfluss (oftast virusbetingad) får många barn i samband med förkylning.
    Således hade jag låtit barnet gå till dagis om han orkar med dagen.
  6. 3
    På vårt dagis anser de inte att lite ögonfluss är anledning att hålla barnet hemma om det inte är allmänpåverkat, har feber eller är mycket röd och det varar mycket. Lite ögonfluss (oftast virusbetingad) får många barn i samband med förkylning.
    Således hade jag låtit barnet gå till dagis om han orkar med dagen.
  7. Anonym
    #4

    Runt och runt...

    Ja, och det är just det som gör att alla förkylningar, magsjukor och ögoninfektioner bara går runt! Om alla stannar hemma tills deras barn är friska (i många fall räcker der säkert med en dag till) så slipper nästa få det som i sin tur inte smittar vidare! Jag är övertygad om att alla tjänar in vab dagar på det viset!
  8. 4
    Runt och runt... Ja, och det är just det som gör att alla förkylningar, magsjukor och ögoninfektioner bara går runt! Om alla stannar hemma tills deras barn är friska (i många fall räcker der säkert med en dag till) så slipper nästa få det som i sin tur inte smittar vidare! Jag är övertygad om att alla tjänar in vab dagar på det viset!
  9. Anonym
    #5
    Nu är detta några dagar sedan, men jag svarar ändå.

    På min förskola har personalen gett ut broschyrer från vårdcentralen.

    Där står tydligt att det INTE smittar.

    Men att man ska vara hemma om barnet verkar irriterad, besvärad , sänkt av detta. Kan ju vara ruggigt irriterande att sova, man vaknar till o hela ögat är igenmurat...
  10. 5
    Nu är detta några dagar sedan, men jag svarar ändå.

    På min förskola har personalen gett ut broschyrer från vårdcentralen.

    Där står tydligt att det INTE smittar.

    Men att man ska vara hemma om barnet verkar irriterad, besvärad , sänkt av detta. Kan ju vara ruggigt irriterande att sova, man vaknar till o hela ögat är igenmurat...
  11. Anonym
    #6
    Precis!
    Runt runt, bara för att en del inte fattar att man är svag och kan smittas flera dygn efter ett sjukdomsutbrott. Dessutom har personalen annat att göra än att vara vårdcentral åt sjuka barn för att föräldrarna inte orkar vara hemma.

    Man får faktiskt VAB-pengar, utan karensdag.
  12. 6
    Precis!
    Runt runt, bara för att en del inte fattar att man är svag och kan smittas flera dygn efter ett sjukdomsutbrott. Dessutom har personalen annat att göra än att vara vårdcentral åt sjuka barn för att föräldrarna inte orkar vara hemma.

    Man får faktiskt VAB-pengar, utan karensdag.
  13. Medlem sedan
    Jul 2009
    #7
    Nu är detta några dagar sedan, men jag svarar ändå.

    På min förskola har personalen gett ut broschyrer från vårdcentralen.

    Där står tydligt att det INTE smittar.

    Men att man ska vara hemma om barnet verkar irriterad, besvärad , sänkt av detta. Kan ju vara ruggigt irriterande att sova, man vaknar till o hela ögat är igenmurat...
    Den vill jag ha, var finns den?
  14. 7
    Nu är detta några dagar sedan, men jag svarar ändå.

    På min förskola har personalen gett ut broschyrer från vårdcentralen.

    Där står tydligt att det INTE smittar.

    Men att man ska vara hemma om barnet verkar irriterad, besvärad , sänkt av detta. Kan ju vara ruggigt irriterande att sova, man vaknar till o hela ögat är igenmurat...
    Den vill jag ha, var finns den?
  15. Anonym
    #8
    Det är klart det smittar, den info´n har jag via bvc!
  16. 8
    Det är klart det smittar, den info´n har jag via bvc!
  17. Anonym
    #9
    Självklart vara hemma tills det slutar vara. Sånt smittar och det är himla onödigt att alla andra ska få det för att man inte är hemma hela vägen...
  18. 9
    Självklart vara hemma tills det slutar vara. Sånt smittar och det är himla onödigt att alla andra ska få det för att man inte är hemma hela vägen...

Liknande trådar

  1. Tvätta variga ögon med tè?
    By Omaster in forum Barnsjukdomar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-29, 05:45
  2. snor snor snor.....dagis?
    By xaramia in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-09-02, 09:20
  3. Variga ögon?
    By idapida in forum _0904 Aprilbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 19:55
  4. variga ögon FRÅGA
    By Yllopgirl in forum Barnsjukdomar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 06:50
  5. variga ögon FRÅGA
    By Yllopgirl in forum _0407 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 18:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar