Kastrera honkatt-frågor
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jul 2001
    #1

    Kastrera honkatt-frågor

    Har bokat tid på Djurakuten för kastering av min 3-åriga perserhona Paddis. Hon har haft en kull ungar (uppfödarens eftersom jag köpte henne på halvfoder).

    Nu undrar jag:

    1. Paddis löper nu och jag har slut på p-piller till henne, tror ni att hon har slutat löpa tills på fredag (det är tredje dagen nu). Det känns lite meningslöst att betala flera hundra i arvode och så för p-piller bara för att bryta löpet.

    2. Jag har en liten hund-hur undvika att hon håller på och slickar i Paddis sår?

    3. Brukar katterna bli mycket medtagna?

    Ni som har kastrerat katthona får gärna berätta hur det var för er / katten.
    The greatest glory in living lies not in never falling, but in rising every time we fall.
    Nelson Mandela
  2. 1
    Kastrera honkatt-frågor Har bokat tid på Djurakuten för kastering av min 3-åriga perserhona Paddis. Hon har haft en kull ungar (uppfödarens eftersom jag köpte henne på halvfoder).

    Nu undrar jag:

    1. Paddis löper nu och jag har slut på p-piller till henne, tror ni att hon har slutat löpa tills på fredag (det är tredje dagen nu). Det känns lite meningslöst att betala flera hundra i arvode och så för p-piller bara för att bryta löpet.

    2. Jag har en liten hund-hur undvika att hon håller på och slickar i Paddis sår?

    3. Brukar katterna bli mycket medtagna?

    Ni som har kastrerat katthona får gärna berätta hur det var för er / katten.
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Nu är det ju några år sedan, men en av mina honkatter hävde jag löpet på med p-piller och bokade tid för kastrering. Kan du inte ringa kliniken och fråga om det går att boka om tiden och låta dem föreslå hur lång tid som bör gå?

    Vi har också hund, men han har inte varit intresserad av katternas sår (bara egna och våra). Dessutom blev katterna sydda med ståltråd som spretade så att det inte alls var lätt att slicka. Annars får du väl hålla djuren åtskiljda första dagarna.

    Mina katter har jag fått hem groggy och de har behövt en dag i total lugn och ro, sedan har de mått bra.
  4. 2
    Nu är det ju några år sedan, men en av mina honkatter hävde jag löpet på med p-piller och bokade tid för kastrering. Kan du inte ringa kliniken och fråga om det går att boka om tiden och låta dem föreslå hur lång tid som bör gå?

    Vi har också hund, men han har inte varit intresserad av katternas sår (bara egna och våra). Dessutom blev katterna sydda med ståltråd som spretade så att det inte alls var lätt att slicka. Annars får du väl hålla djuren åtskiljda första dagarna.

    Mina katter har jag fått hem groggy och de har behövt en dag i total lugn och ro, sedan har de mått bra.
  5. Medlem sedan
    Sep 2006
    #3
    Vi fick kastrera vår birmahona, hon fick en kull precis som din - halvfoder här med.
    Vi väntade tills vår katta var helt hormonfri i kroppen, det tog några gånger innan hon blev det så vi fick boka om vet.tiden ett par gånger. Detta för att hormonet inte går ur kroppen på dem om de har löphormoner i kroppen kvar när kastreringen sker. Mindre hormoner - lugnare katt. (det kanske du visste men ändå)

    2. Vi hade en annan katt, men hon rörde inte själva såret vad vi såg.

    3. tja, vår katta var svinsur och helt groggy resten av eftermiddagen dagen hon blev kastrerad. Så jag satt och höll henne i famnen mest hela dagen den dagen.. kan ju säga att vi inte hade fått vår son än då idag hade det nog varit svårt.

    Sen är det skillnad på om dom kastrerar eller sterilisering - var noga med vilket de gör här. Vid kastrering tar de bort ganska mycket av äggledarna, vid sterilisering "klipper" de bara och då kan det växa ihop igen... hände kompisens kisse*tjoo*
  6. 3
    Vi fick kastrera vår birmahona, hon fick en kull precis som din - halvfoder här med.
    Vi väntade tills vår katta var helt hormonfri i kroppen, det tog några gånger innan hon blev det så vi fick boka om vet.tiden ett par gånger. Detta för att hormonet inte går ur kroppen på dem om de har löphormoner i kroppen kvar när kastreringen sker. Mindre hormoner - lugnare katt. (det kanske du visste men ändå)

    2. Vi hade en annan katt, men hon rörde inte själva såret vad vi såg.

    3. tja, vår katta var svinsur och helt groggy resten av eftermiddagen dagen hon blev kastrerad. Så jag satt och höll henne i famnen mest hela dagen den dagen.. kan ju säga att vi inte hade fått vår son än då idag hade det nog varit svårt.

    Sen är det skillnad på om dom kastrerar eller sterilisering - var noga med vilket de gör här. Vid kastrering tar de bort ganska mycket av äggledarna, vid sterilisering "klipper" de bara och då kan det växa ihop igen... hände kompisens kisse*tjoo*
  7. Medlem sedan
    Feb 2000
    #4

    När man kastrerar...

    tar man bort både äggstockar och livmoder och katten blir helt "neutral". Steriliserar man kan den inte blir dräktig, men har kvar löpbeteendet och allt, varför man så gott som slutat sterilisera smådjur.
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  8. 4
    När man kastrerar... tar man bort både äggstockar och livmoder och katten blir helt "neutral". Steriliserar man kan den inte blir dräktig, men har kvar löpbeteendet och allt, varför man så gott som slutat sterilisera smådjur.
  9. Medlem sedan
    Jul 2001
    #5
    Tack alla! Får ringa veterinären och höra om eventuella p-piller.
  10. 5
    Tack alla! Får ringa veterinären och höra om eventuella p-piller.

Liknande trådar

  1. Kostnad, att kastrera en honkatt?
    By Elin. in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-04, 06:48
  2. Sprenga - frågor om kastrera tik.
    By eiraeira in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-01, 21:01
  3. Kastrera eller inte kastrera
    By Mamsen_67 in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 09:05
  4. Kastrera honkatt
    By Nett@n in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 19:44
  5. När kastrera honkatt?
    By åsa in forum Hem & fritid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 23:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar