Overall till nyfödd??
Bebiskläder
  1. Medlem sedan
    Sep 2009
    #1

    Overall till nyfödd??

    Hej!

    Jag har lite funderingar. Jag ska få barn i januari så nu håller jag på och tittar lite på vinteroveraller till nyfödda. Dock är jag så osäker på vilken storlek man ska köpa. Vad tror ni är lagom, storlek 56 eller 62??

    Är fleeceoverall för kallt i januari även fast bebisen kommer att ligga i vagnen när man är utomhus?? Ska man istället ha en riktig vinteroverall? När man tittar i butiker så tycker jag att det mest verkar finnas fleeceoveraller. Vi har en åkpåse i vagnen, som är av manchestertyg på utsidan och nått slags ulligt material inuti, så den är nog ganska varm. Någon som har lite erfarenhet?

    Hälsn. Jossan
  2. 1
    Overall till nyfödd?? Hej!

    Jag har lite funderingar. Jag ska få barn i januari så nu håller jag på och tittar lite på vinteroveraller till nyfödda. Dock är jag så osäker på vilken storlek man ska köpa. Vad tror ni är lagom, storlek 56 eller 62??

    Är fleeceoverall för kallt i januari även fast bebisen kommer att ligga i vagnen när man är utomhus?? Ska man istället ha en riktig vinteroverall? När man tittar i butiker så tycker jag att det mest verkar finnas fleeceoveraller. Vi har en åkpåse i vagnen, som är av manchestertyg på utsidan och nått slags ulligt material inuti, så den är nog ganska varm. Någon som har lite erfarenhet?

    Hälsn. Jossan
  3. Medlem sedan
    Feb 2007
    #2
    Hej! Jag tycker absolut att fleeceoverall funkar. De ligger ju bara i vagnen när de är så små. Man kan ju alltid komplettera med filtar om man tycker det verkar kallt. Riktig overall är bara bökigt.
    Storleken är ju lite svårare då alla bebbar är så olika, men 56 borde funka.
  4. 2
    Hej! Jag tycker absolut att fleeceoverall funkar. De ligger ju bara i vagnen när de är så små. Man kan ju alltid komplettera med filtar om man tycker det verkar kallt. Riktig overall är bara bökigt.
    Storleken är ju lite svårare då alla bebbar är så olika, men 56 borde funka.
  5. Medlem sedan
    Jul 2006
    #3
    Fodrad fleeceoverall räcker utmärkt till en nyfödd. Snarare blir det för varmt i åkpåsen så det kan räcka med fleecejacka/tröja däri när det är mildväder.
    Storleken är svårare. Om du får en viktuppskattning av barnmorskan kan du kanske utgå från den om det är en liten eller stor bebis. Sen är storlekarna väldigt olika beroende i vilken butik du handlar, så det kanske inte är så dumt att mäta dem och jämföra. Jag vet inte just med overaller, men rent generellt brukar t ex Lindex vara små i bebisstorlekarna och KappAhl större.
  6. 3
    Fodrad fleeceoverall räcker utmärkt till en nyfödd. Snarare blir det för varmt i åkpåsen så det kan räcka med fleecejacka/tröja däri när det är mildväder.
    Storleken är svårare. Om du får en viktuppskattning av barnmorskan kan du kanske utgå från den om det är en liten eller stor bebis. Sen är storlekarna väldigt olika beroende i vilken butik du handlar, så det kanske inte är så dumt att mäta dem och jämföra. Jag vet inte just med overaller, men rent generellt brukar t ex Lindex vara små i bebisstorlekarna och KappAhl större.
  7. Medlem sedan
    Dec 2009
    #4
    Hej!
    Fleeceoverall funkar väl ganska bra om du även använder ylleklädet på babysen när det är minusgrader.
    Det kan ju hända att babyn inte gillar att ligga i vagnen...

    Jag skulle nog ta 62, eftersom man behöver ha lite extra kläder så här dags.

    Min baby på tre månader hade fyra lager på sig idag. (-14) Dessutom hade han en tunn filt runt omsig. Altså en vind och vattentät vinteroverall (74), en tunn fodrad overall + tvålager kläder.
    Svårast är det nog att hitta en bra mössa åt babyn.

    Jag har läst någonstans att babyn ska ha en lager mer än vuxna.

    Jag för min del skulle ha en riktig vinteroveral på en nyfödd... För jag avskyr att frysa.
  8. 4
    Hej!
    Fleeceoverall funkar väl ganska bra om du även använder ylleklädet på babysen när det är minusgrader.
    Det kan ju hända att babyn inte gillar att ligga i vagnen...

    Jag skulle nog ta 62, eftersom man behöver ha lite extra kläder så här dags.

    Min baby på tre månader hade fyra lager på sig idag. (-14) Dessutom hade han en tunn filt runt omsig. Altså en vind och vattentät vinteroverall (74), en tunn fodrad overall + tvålager kläder.
    Svårast är det nog att hitta en bra mössa åt babyn.

    Jag har läst någonstans att babyn ska ha en lager mer än vuxna.

    Jag för min del skulle ha en riktig vinteroveral på en nyfödd... För jag avskyr att frysa.

Liknande trådar

  1. Victoria till nyfödd?
    By anonymt namn in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 18:20
  2. P&T till nyfödd?
    By Flundran in forum Bebissnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 08:00
  3. Bra till nyfödd?
    By Bra till nyfödd? in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 07:41
  4. Beg vagn till nyfödd
    By cissi in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 20:51
  5. Mössa till nyfödd
    By snart 3-barnsmamma in forum Småbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 21:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar