Altan
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Nov 2004
    #1

    Altan

    Hur dyrt kan det egentligen vara att bygga en altan. Har fått bud på 52000kr. Det kan väl ändå inte vara normal kostnad??
    parvel
  2. 1
    Altan Hur dyrt kan det egentligen vara att bygga en altan. Har fått bud på 52000kr. Det kan väl ändå inte vara normal kostnad??
  3. Medlem sedan
    Nov 1998
    #2
    Låter väl helt ok för en altan. Nu vet jag i och för sig inte vilken sorts altan du sk bygga, men vi renoverade vår isomras. Taket gick på 11 000 kr, Glaspartierna ungerfär 5000 kr styck för de stora och 3000 kr st för de små, virke ca 15 000 kr. Då bytte vi inte trallgolvet, utan behöll det gamla.
  4. 2
    Låter väl helt ok för en altan. Nu vet jag i och för sig inte vilken sorts altan du sk bygga, men vi renoverade vår isomras. Taket gick på 11 000 kr, Glaspartierna ungerfär 5000 kr styck för de stora och 3000 kr st för de små, virke ca 15 000 kr. Då bytte vi inte trallgolvet, utan behöll det gamla.
  5. Medlem sedan
    May 2002
    #3
    Det beror ju på hur stor, hur konstruktionen och markförhållandena är (dvs om man behöver gjuta plintar, gräva ur osv), om ni ska ha staket/väggar/tak osv. Kostnaden motsvarar ungefär 3 veckors heltidsarbete för en person. Tycker absolut inte det låter orimligt, men som sagt, ni får ju sätta det i relation till hur omfattande jobbet är.

    Sen tillkommer ju materialet också (för jag förutsätter att det inte är inräknat i summan ovan). Till vår 70 kvm stora altan som låg på plattor och grus på marken dvs superenkel konstruktion utan ens staket kostade bara materialet nästan 20.000 kr.
  6. 3
    Det beror ju på hur stor, hur konstruktionen och markförhållandena är (dvs om man behöver gjuta plintar, gräva ur osv), om ni ska ha staket/väggar/tak osv. Kostnaden motsvarar ungefär 3 veckors heltidsarbete för en person. Tycker absolut inte det låter orimligt, men som sagt, ni får ju sätta det i relation till hur omfattande jobbet är.

    Sen tillkommer ju materialet också (för jag förutsätter att det inte är inräknat i summan ovan). Till vår 70 kvm stora altan som låg på plattor och grus på marken dvs superenkel konstruktion utan ens staket kostade bara materialet nästan 20.000 kr.
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4
    Oj då. Där ser man vad man inte vet. Vi ska egentligen bara göra en platta, inga staket inget tak, men den blir ju ändå rätt stor. Marken är ganska jämn eftersom vi dränerat precis. Tack för upplysningarna. Nu är jag i alla fall lite insatt i prisbilden, även om jag inte gillar den.
  8. 4
    Oj då. Där ser man vad man inte vet. Vi ska egentligen bara göra en platta, inga staket inget tak, men den blir ju ändå rätt stor. Marken är ganska jämn eftersom vi dränerat precis. Tack för upplysningarna. Nu är jag i alla fall lite insatt i prisbilden, även om jag inte gillar den.
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5
    Ytterliggare ett pris att hålla som jämförelse.

    Vi fick offert i somras på 225.000 kr... exkl material.

    Då har vi visserligen ett aptrist läge att bygga den på eftersom man måste gräva ut 12 stolphål i en slänt fylld med fyllnadsmassa - gjuta stolparna och sedan sätta ramen för altanen (som i högsta läget är ca 3 meter över mark).

    Kan säga att vi inte tog offerten utan fick en annan firma att gräva + gjuta stolpar samt sätta grundstommen för ca 30 tkr efter ROT-avdrag... resten gjorde vi själva.
  10. 5
    Ytterliggare ett pris att hålla som jämförelse.

    Vi fick offert i somras på 225.000 kr... exkl material.

    Då har vi visserligen ett aptrist läge att bygga den på eftersom man måste gräva ut 12 stolphål i en slänt fylld med fyllnadsmassa - gjuta stolparna och sedan sätta ramen för altanen (som i högsta läget är ca 3 meter över mark).

    Kan säga att vi inte tog offerten utan fick en annan firma att gräva + gjuta stolpar samt sätta grundstommen för ca 30 tkr efter ROT-avdrag... resten gjorde vi själva.
  11. Medlem sedan
    May 2002
    #6
    Jag visste inte att man fick göra ROT-avdrag på altaner. Bra info!
  12. 6
    Jag visste inte att man fick göra ROT-avdrag på altaner. Bra info!
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7
    Vad ingår i det priset?
    Det är ju jättesvårt att avgöra men om du skriver vad du har fått offert för så kan jag kolla om det känns rimligt.
  14. 7
    Vad ingår i det priset?
    Det är ju jättesvårt att avgöra men om du skriver vad du har fått offert för så kan jag kolla om det känns rimligt.
  15. Medlem sedan
    Nov 2004
    #8
    Jag har lämnat en ritning på en altan på ca 20 kvm med golvet max 30cm över marken. Troligtvis behövs det gjutas. Annars inga konstigheter. Billigaste material.
  16. 8
    Jag har lämnat en ritning på en altan på ca 20 kvm med golvet max 30cm över marken. Troligtvis behövs det gjutas. Annars inga konstigheter. Billigaste material.
  17. Medlem sedan
    Aug 2000
    #9
    Det är iallafall godkänt av Skatteverket - så jag hoppas det är OK
  18. 9
    Det är iallafall godkänt av Skatteverket - så jag hoppas det är OK

Liknande trådar

  1. Det här med altan
    By Svammelmamma in forum Hem & fritid
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-05-24, 08:51
  2. Min altan!
    By Majjen in forum _1004 Aprilbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-30, 17:17
  3. Altan
    By LenaWilma in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-01, 21:00
  4. Altan
    By Tigerlily in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 13:46
  5. altan
    By I in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 07:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar