Hur mycket oxfilé / person?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    Hur mycket oxfilé / person?

    Hur mycket oxfilé räknar man med per person? Vi kommer vara 2 hungriga karlar, 2 rätt så hungriga damer, 2 tonårsgrabbar och två små tjejer som troligen inte äter någonting men man vet ju aldrig.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~
    Min blogg: http://jessicasinspiration.blogg.se
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~
  2. 1
    Hur mycket oxfilé / person? Hur mycket oxfilé räknar man med per person? Vi kommer vara 2 hungriga karlar, 2 rätt så hungriga damer, 2 tonårsgrabbar och två små tjejer som troligen inte äter någonting men man vet ju aldrig.
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Om karlarna och damerna och tonårsgrabbarna alla är hungriga och det inte är så mycket plock och mat och förrätt innan - då skulle jag nog slå till med rejält med kött till samtliga och satsa på 150g eller lite till (upp till 200g) per skalle. Småtjejernas överblivna kommer nog alltid nån kasta sig över...
    Men är det entré och förrätt och efterrätt inblandat så skulle jag nog nöja mig med ca 125g per skalle. Och eftersom jag är den jag är så skulle det nog sluta med att jag köpte en oxfilé på bit på runt 1,6-1,7 kg och stekte hela. (Rester blir suverän i pytt...
  4. 2
    Om karlarna och damerna och tonårsgrabbarna alla är hungriga och det inte är så mycket plock och mat och förrätt innan - då skulle jag nog slå till med rejält med kött till samtliga och satsa på 150g eller lite till (upp till 200g) per skalle. Småtjejernas överblivna kommer nog alltid nån kasta sig över...
    Men är det entré och förrätt och efterrätt inblandat så skulle jag nog nöja mig med ca 125g per skalle. Och eftersom jag är den jag är så skulle det nog sluta med att jag köpte en oxfilé på bit på runt 1,6-1,7 kg och stekte hela. (Rester blir suverän i pytt...
  5. Medlem sedan
    Dec 2009
    #3
    Jag skulle tänka 200g /person tex, men så klart beror det på vad man äter till och om det blir förrätt innan och hur gott det är....
    Sen skulle jag tänka att av oxfile blir det ju kanongod pyttipanna om det blir något över, så bäst att inte laga för lite.......
    så tänker jag...
  6. 3
    Jag skulle tänka 200g /person tex, men så klart beror det på vad man äter till och om det blir förrätt innan och hur gott det är....
    Sen skulle jag tänka att av oxfile blir det ju kanongod pyttipanna om det blir något över, så bäst att inte laga för lite.......
    så tänker jag...
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4
    Tack för era svar. Jag har två filéer som är på ca 1,2 kg vardera men då gör jag nog båda tror jag och gör pytt på resterna
    Vi ska ha både förrätt (kräftsoppa) och efterrätt (vit chokladmousse). Tillbehör till oxfilén har jag inte bestämt ännu men jag tror iallafall jag ska helsteka i ugn. Är det något särskilt man behöver tänka på när man gör två filéer samtidigt i ugnen? Ugnstemp?
    Jag har förresten köpt fryst oxfilé. Hur lång tid tror ni det tar att tina?
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~
    Min blogg: http://jessicasinspiration.blogg.se
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~
  8. 4
    Tack för era svar. Jag har två filéer som är på ca 1,2 kg vardera men då gör jag nog båda tror jag och gör pytt på resterna
    Vi ska ha både förrätt (kräftsoppa) och efterrätt (vit chokladmousse). Tillbehör till oxfilén har jag inte bestämt ännu men jag tror iallafall jag ska helsteka i ugn. Är det något särskilt man behöver tänka på när man gör två filéer samtidigt i ugnen? Ugnstemp?
    Jag har förresten köpt fryst oxfilé. Hur lång tid tror ni det tar att tina?
  9. Medlem sedan
    Aug 2003
    #5
    Förresten, hade ni använt varmluft eller vanlig ugnsvärme?
  10. 5
    Förresten, hade ni använt varmluft eller vanlig ugnsvärme?
  11. Medlem sedan
    Apr 2009
    #6
    Vi åt 400 gram var igår. Men det var stooora köttbitar det! Så 200 gram per vuxen/tonårsperson skulle jag satsa på. Småtjejerna lär kunna dela på 100.
  12. 6
    Vi åt 400 gram var igår. Men det var stooora köttbitar det! Så 200 gram per vuxen/tonårsperson skulle jag satsa på. Småtjejerna lär kunna dela på 100.
  13. Medlem sedan
    Sep 2002
    #7
    Du känner dina gäster bäst. Jag har utfordrat 2 vuxna karlar, 2 vuxna damer, 1 tonårskille, 2 tonårstöser och 2 barn på 1 kg oxfilé och det blev en bit över... Men vi är inte så stora i maten och tycker att köttet bara är en del av måltiden, dvs vi äter mycket grönsaker och sånt upptill.
  14. 7
    Du känner dina gäster bäst. Jag har utfordrat 2 vuxna karlar, 2 vuxna damer, 1 tonårskille, 2 tonårstöser och 2 barn på 1 kg oxfilé och det blev en bit över... Men vi är inte så stora i maten och tycker att köttet bara är en del av måltiden, dvs vi äter mycket grönsaker och sånt upptill.
  15. Medlem sedan
    Oct 2001
    #8
    Vårt värdpar på nyårsafton ringde igår och frågade om vår nittonåring följer med på mat, för i så fall skulle de köpa ett kilo till
    Nu besparade han dem det genom att icke närvara.
    Det jag vill säga är att det beror mycket på _vilka_ gästerna är. Jag skulle tillagat båda, som du skrev ovan.
  16. 8
    Vårt värdpar på nyårsafton ringde igår och frågade om vår nittonåring följer med på mat, för i så fall skulle de köpa ett kilo till
    Nu besparade han dem det genom att icke närvara.
    Det jag vill säga är att det beror mycket på _vilka_ gästerna är. Jag skulle tillagat båda, som du skrev ovan.

Liknande trådar

  1. Oxfilé
    By zelca in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-27, 13:24
  2. Hur mycket kyckling per person?
    By spinucklan in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-20, 17:31
  3. Hur mycket kallskuret per person?
    By vira_ in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 17:34
  4. Hur mycket kallskuret per person
    By Sussi in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 11:34
  5. Hur mycket kallskuret per person
    By Sussi in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 06:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar