Avkalka tvättmaskin?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Nov 2002
    #1

    Avkalka tvättmaskin?

    Kan man avkalka tvättmaskinen? Vi har väldigt hårt vatten (28) och när jag rengjorde pumpen hittade jag avlagringar som var extrema! (inte konstigt att det låtit illa om pumpen...).
    Någon som vet?
  2. 1
    Avkalka tvättmaskin? Kan man avkalka tvättmaskinen? Vi har väldigt hårt vatten (28) och när jag rengjorde pumpen hittade jag avlagringar som var extrema! (inte konstigt att det låtit illa om pumpen...).
    Någon som vet?
  3. Medlem sedan
    May 1998
    #2
    Jag kör min maskin på 90° med citronsyra nån gång i bland, men det är mer mot andra sorters avlagringar. Vet inte om det biter på kalk.
  4. 2
    Jag kör min maskin på 90° med citronsyra nån gång i bland, men det är mer mot andra sorters avlagringar. Vet inte om det biter på kalk.
  5. Medlem sedan
    Dec 2002
    #3
    Det borde väl gå att köra ättika i en riktigt varm maskin? Precis som man gör med kaffebryggaren?
    Jag kör ättika i maskinen när jag tvättar nåt med kattkiss på och den håller än så länge.
  6. 3
    Det borde väl gå att köra ättika i en riktigt varm maskin? Precis som man gör med kaffebryggaren?
    Jag kör ättika i maskinen när jag tvättar nåt med kattkiss på och den håller än så länge.
  7. Medlem sedan
    May 2009
    #4
    Vinäger är jättebra att avkalka tvättmaskinen med, kör ett varmt program och en hel flaska vinäger.
  8. 4
    Vinäger är jättebra att avkalka tvättmaskinen med, kör ett varmt program och en hel flaska vinäger.
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5
    TACK! Jag är bara orolig att ättika eller liknande kan vara negativt på gummibälgarna? Det är ju mer gummi i en tvättmaskin än i en diskmaskin eller kaffebryggare...
  10. 5
    TACK! Jag är bara orolig att ättika eller liknande kan vara negativt på gummibälgarna? Det är ju mer gummi i en tvättmaskin än i en diskmaskin eller kaffebryggare...
  11. Medlem sedan
    May 2009
    #6
    Vinäger är inget problem för tvättmaskinen, det använder man i Spanien var vi bor för där är vattnet extremt kalkhaltigt. Ättika vet jag inte om det är likadant med. Vinäger är inte starkt liksom frätande, det är bara surt men egentligen mjukgörande.
  12. 6
    Vinäger är inget problem för tvättmaskinen, det använder man i Spanien var vi bor för där är vattnet extremt kalkhaltigt. Ättika vet jag inte om det är likadant med. Vinäger är inte starkt liksom frätande, det är bara surt men egentligen mjukgörande.
  13. Medlem sedan
    Apr 2009
    #7
    Hur gör man då? Har i vinäger istf sköljmedel? Och hur mycket? Vi har egen brunn med extremt kalkrikt vatten, och tvätten blir liksom inte särskilt mjuk och mysig ens med sköljmedel och torktumling.
  14. 7
    Hur gör man då? Har i vinäger istf sköljmedel? Och hur mycket? Vi har egen brunn med extremt kalkrikt vatten, och tvätten blir liksom inte särskilt mjuk och mysig ens med sköljmedel och torktumling.
  15. Medlem sedan
    May 2009
    #8
    Du bara spruttar in vinägern tillsammans med tvättmedlet i varje tvätt om du har kalkrikt vatten, det lämnar ingen lukt i tvätten. Vissa väljer att istället köra en tom maskin emellanåt med en hel flaska vinäger, men jag har aldrig gjort det, utan jag har alltid öst ned vinägern med tvättmedlet.
  16. 8
    Du bara spruttar in vinägern tillsammans med tvättmedlet i varje tvätt om du har kalkrikt vatten, det lämnar ingen lukt i tvätten. Vissa väljer att istället köra en tom maskin emellanåt med en hel flaska vinäger, men jag har aldrig gjort det, utan jag har alltid öst ned vinägern med tvättmedlet.
  17. Medlem sedan
    Apr 2009
    #9
    Aha, hur mycket ungefär?
  18. 9
    Aha, hur mycket ungefär?
  19. Medlem sedan
    May 2009
    #10
    Som en kaffekopp ungefär.
  20. 10
    Som en kaffekopp ungefär.
  21. Medlem sedan
    May 2009
    #11
    Och så har du väl också salt i diskmaskinen?
  22. 11
    Och så har du väl också salt i diskmaskinen?

Liknande trådar

  1. Avkalka diskmaskin/tvättmaskin
    By annananas in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 15:21
  2. Tvättmaskin
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-20, 03:52
  3. 40 cm tvättmaskin
    By BM66 in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 14:38
  4. rangöra/avkalka vattenkokare?
    By lillan2 in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 22:22
  5. .: Ny tvättmaskin :.
    By Toyan in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 22:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar