Fertilitetsutredning
Försöker bli med barn
  1. Medlem sedan
    Sep 2008
    #1

    Fertilitetsutredning

    Idag har jag varit i kontalt med kvinnokliniken ang fertilitetsutredning. Vi skulle igentligen ha väntat till sommaren men då vi försökt i snart 12 månader nu och jag grät hejdlöst igår sa min sambo att han tyckte att vi skulle ringa redan nu. Väntetiden är ju trots allt 3 månader.. Tydligen så måste man gå och prata med en kurator innan man kan sätta igång och sedan gör de lite blodprover och grejer under dessa 3 månader innan själva fertilitetsundersökningen om jag förstod henne rätt.

    Någon annan som genomgått denna utredning som vil berätta om sina erfarenheter?

    Känns nervöst nu att äntligen ta reda på vad som är fel..Man blir ju lite orolig att det ska var något som inte går att göra något åt..

    Kram på er!
  2. 1
    Fertilitetsutredning Idag har jag varit i kontalt med kvinnokliniken ang fertilitetsutredning. Vi skulle igentligen ha väntat till sommaren men då vi försökt i snart 12 månader nu och jag grät hejdlöst igår sa min sambo att han tyckte att vi skulle ringa redan nu. Väntetiden är ju trots allt 3 månader.. Tydligen så måste man gå och prata med en kurator innan man kan sätta igång och sedan gör de lite blodprover och grejer under dessa 3 månader innan själva fertilitetsundersökningen om jag förstod henne rätt.

    Någon annan som genomgått denna utredning som vil berätta om sina erfarenheter?

    Känns nervöst nu att äntligen ta reda på vad som är fel..Man blir ju lite orolig att det ska var något som inte går att göra något åt..

    Kram på er!
  3. Anonymaja
    #2
    Hej!
    Nej, jag vet inte mycket om det där, men det finns en snackgrupp för "svårt att bli gravid" och en för "IVF". Kanske någon där kan berätta mera för dig?!
  4. 2
    Hej!
    Nej, jag vet inte mycket om det där, men det finns en snackgrupp för "svårt att bli gravid" och en för "IVF". Kanske någon där kan berätta mera för dig?!
  5. Medlem sedan
    Dec 2008
    #3
    Jag har genomgått en sådan och jag kan bara säga att det är bra att ni börjar i tid. 3 månader låter lite för kort tid men det beror väl kanske på var ni bor. I sörmland tar det längre tid än så.

    Jag anmälde oss januari 2007 och vi fick komma på ett första samtal i maj. Det vi fick göra på det första besöket var att lämna spermaprov och jag fick lämna blodprov. Sen hände ingenting på länge och det blev semester så nästa gång vi fick komma för att få reda på provsvaren var i slutet på september.

    Då sa dom också att enda utvägen var IVF. Bra tänkte jag då kör vi igång men nejdå. Dom gjorde nån kromosomtest på mannen som tog 6 veckor att få svar på. Testet har jag för mig att dom gjorde för att han hade haft vattkoppor under våren (på äldre dar).

    Sen blev det december och då fick vi veta att vi skulle på ännu ett besök för att få information om hormonbehandling men eftersom det snart var jul planerades det i januari.

    Därefter skulle jag invänta nästa mens och starta behandling 21 dagar efter senaste mensens första dag. Det första hormonet ska egentligen tas i 2 veckor men jag fick ta det i 3 veckor eftersom läkaren skulle ha semester. Så till slut gjorde vi IVF i mars 2008.

    Mitt råd till alla som försöker bli gravida är att inte vänta för länge med att utreda och sen att ligga på för att få både provsvar och ev nya besök.
  6. 3
    Jag har genomgått en sådan och jag kan bara säga att det är bra att ni börjar i tid. 3 månader låter lite för kort tid men det beror väl kanske på var ni bor. I sörmland tar det längre tid än så.

    Jag anmälde oss januari 2007 och vi fick komma på ett första samtal i maj. Det vi fick göra på det första besöket var att lämna spermaprov och jag fick lämna blodprov. Sen hände ingenting på länge och det blev semester så nästa gång vi fick komma för att få reda på provsvaren var i slutet på september.

    Då sa dom också att enda utvägen var IVF. Bra tänkte jag då kör vi igång men nejdå. Dom gjorde nån kromosomtest på mannen som tog 6 veckor att få svar på. Testet har jag för mig att dom gjorde för att han hade haft vattkoppor under våren (på äldre dar).

    Sen blev det december och då fick vi veta att vi skulle på ännu ett besök för att få information om hormonbehandling men eftersom det snart var jul planerades det i januari.

    Därefter skulle jag invänta nästa mens och starta behandling 21 dagar efter senaste mensens första dag. Det första hormonet ska egentligen tas i 2 veckor men jag fick ta det i 3 veckor eftersom läkaren skulle ha semester. Så till slut gjorde vi IVF i mars 2008.

    Mitt råd till alla som försöker bli gravida är att inte vänta för länge med att utreda och sen att ligga på för att få både provsvar och ev nya besök.
  7. IVF-mamma
    #4
    Bra att ni tar tag i det på en gång. Det finns inget så knäckande som att gå år efter år och vänta.

    Jag har själv ett barn mha IVF och ett på vanlig väg, har dock haft oskyddat sex i åratal.

    Om ni inte får IVF betalt av landstinget så ta ett privatsjukhus, det är värt varenda krona.

    Lycka till!!!
  8. 4
    Bra att ni tar tag i det på en gång. Det finns inget så knäckande som att gå år efter år och vänta.

    Jag har själv ett barn mha IVF och ett på vanlig väg, har dock haft oskyddat sex i åratal.

    Om ni inte får IVF betalt av landstinget så ta ett privatsjukhus, det är värt varenda krona.

    Lycka till!!!

Liknande trådar

  1. Fertilitetsutredning....
    By Anonym in forum Försöker bli med barn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-02-12, 21:17
  2. Fertilitetsutredning Eskilstuna
    By Anonym in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-15, 19:07
  3. Väntar på fertilitetsutredning Cura
    By brimina in forum Försöker bli med barn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-26, 22:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar