Ont i ansiktet
Kropp & hälsa
  1. Ett öra rött
    #1

    Ont i ansiktet

    Sedan en tid tillbaka har jag, till och från, ont i ena halvan av ansiktet. Det känns ömson som om jag har bränt mig i solen, ömsom som om jag fått ett knytnävsslag, och ligger över kindbenet och upp mot örat och tinningen. Det håller i sig hela tiden när jag har ont, men flyttar sig lite så att det ibland gör mest ont i själva ytterörat, ibland mer neråt käken. När det hettar som mest blir jag röd också. Jag kan vara symptomfri flera veckor i streck, men sedan kommer det tillbaka. Någon som känner igen detta?
  2. 1
    Ont i ansiktet Sedan en tid tillbaka har jag, till och från, ont i ena halvan av ansiktet. Det känns ömson som om jag har bränt mig i solen, ömsom som om jag fått ett knytnävsslag, och ligger över kindbenet och upp mot örat och tinningen. Det håller i sig hela tiden när jag har ont, men flyttar sig lite så att det ibland gör mest ont i själva ytterörat, ibland mer neråt käken. När det hettar som mest blir jag röd också. Jag kan vara symptomfri flera veckor i streck, men sedan kommer det tillbaka. Någon som känner igen detta?
  3. Medlem sedan
    May 2009
    #2
    Kan du ha ont i nacken också? Känns det något i käken när du öppnar munnen helt? Hur mår dina tänder och dina bihålor?
  4. 2
    Kan du ha ont i nacken också? Känns det något i käken när du öppnar munnen helt? Hur mår dina tänder och dina bihålor?
  5. Medlem sedan
    Dec 2005
    #3
    Kan ev vara facial pares - men det låter inte exakt som det. Men också tänderna eller bihålan som abra skriver.
  6. 3
    Kan ev vara facial pares - men det låter inte exakt som det. Men också tänderna eller bihålan som abra skriver.
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4
    Ja, jag har ont i nacken också. Men jag har nog inte haft det varje gång. Tänderna har jag uteslutit (dock inte innan jag gjorde en onödig rotfyllning). Bihålorna känns inte inblandade.
  8. 4
    Ja, jag har ont i nacken också. Men jag har nog inte haft det varje gång. Tänderna har jag uteslutit (dock inte innan jag gjorde en onödig rotfyllning). Bihålorna känns inte inblandade.
  9. Medlem sedan
    Feb 2002
    #5
    Ja, när jag gar länge med nackkotor som hamnat snett sa far jag de symptomen. Kiropraktor är mitt tips.
  10. 5
    Ja, när jag gar länge med nackkotor som hamnat snett sa far jag de symptomen. Kiropraktor är mitt tips.
  11. Medlem sedan
    May 2009
    #6
    Om de här områdena är berörda;
    http://www.webmd.com/hw-popup/tm-disorder-areas-of-pain

    så kan det handla om;
    http://www.webmd.com/oral-health/tc/...topic-overview

    vad tror du om det?
  12. 6
    Om de här områdena är berörda;
    http://www.webmd.com/hw-popup/tm-disorder-areas-of-pain

    så kan det handla om;
    http://www.webmd.com/oral-health/tc/...topic-overview

    vad tror du om det?
  13. Ett öra rött
    #7
    Ja, det låter ganska mycket som det faktiskt. Tack!
  14. 7
    Ja, det låter ganska mycket som det faktiskt. Tack!
  15. Ett öra rött
    #8
    Är man inte förlamad då? Det är jag inte. Och inget känselbortfall.
  16. 8
    Är man inte förlamad då? Det är jag inte. Och inget känselbortfall.
  17. Ett öra rött
    #9
    Går regelbundet hos en, men det verkar inte direkt vara någon quick fix. =/
  18. 9
    Går regelbundet hos en, men det verkar inte direkt vara någon quick fix. =/
  19. Medlem sedan
    Aug 2004
    #10
    Nej, en pares är en pares o då har man alltså förlamningar i ansiktet.
    Det finns några andra tillstånd som det här också kan handla om men abras förslag var bra.
  20. 10
    Nej, en pares är en pares o då har man alltså förlamningar i ansiktet.
    Det finns några andra tillstånd som det här också kan handla om men abras förslag var bra.
  21. Medlem sedan
    Aug 2004
    #11
    Nej, lättfixat är det nog inte
    När du får de här symtomen nästa gång så försök att få komma till din kiropraktor då så kanske det går att upptä´cka om det handlar om det som abra föreslog.
    Sannolikt är det en nervpåverkan med tanke på att det är halvsidiga smärtor o de brännande känslorna du har. Dock inte så mkt att du får känselbortfall.
    Smärtorna har att göra med en påverkan på trigeminusnerven. Den går ut från under skallen och sedan till en nervknuta som ligger bak i nacken. En nerv går till varje sida av huvudet och försörjer bl a ansikte käkar o tänder.
    Har man spända muskler i nacken kan det påverka nerven i nivå med nervknutan o ge sådana besvär som du har.
    En vanlig orsak till detta är att man sitter fel vid datorn, tvn o i bilen. Räta påryggen, dra in hakan o "lyft" huvudet i nacken. Det hjälper.
  22. 11
    Nej, lättfixat är det nog inte
    När du får de här symtomen nästa gång så försök att få komma till din kiropraktor då så kanske det går att upptä´cka om det handlar om det som abra föreslog.
    Sannolikt är det en nervpåverkan med tanke på att det är halvsidiga smärtor o de brännande känslorna du har. Dock inte så mkt att du får känselbortfall.
    Smärtorna har att göra med en påverkan på trigeminusnerven. Den går ut från under skallen och sedan till en nervknuta som ligger bak i nacken. En nerv går till varje sida av huvudet och försörjer bl a ansikte käkar o tänder.
    Har man spända muskler i nacken kan det påverka nerven i nivå med nervknutan o ge sådana besvär som du har.
    En vanlig orsak till detta är att man sitter fel vid datorn, tvn o i bilen. Räta påryggen, dra in hakan o "lyft" huvudet i nacken. Det hjälper.
  23. Medlem sedan
    Dec 2005
    #12
    Okej - läste nog lite slarvigt
  24. 12
    Okej - läste nog lite slarvigt

Liknande trådar

  1. Röd i ansiktet :(
    By JaxiBaxi in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 13:06
  2. I ansiktet då?
    By blanca in forum Sex & erotik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 02:06
  3. Ont i ansiktet
    By cajo in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-05, 11:43
  4. Ont i ansiktet
    By cajo in forum Kropp & hälsa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 19:28
  5. BUS i ansiktet?!
    By Pia in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 08:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar