Godaste smörgåstårtan?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2009
    #1

    Godaste smörgåstårtan?

    Ge mig tips!
    Jag har lovat att göra en smörgåstårta på fredag. Den ska vara sketagod, har jag bestämt.

    Ge mig ditt bästa tips vad gäller smörgåstårtor, är du snäll!
    Jag tänkte mig göra själva grunden (bottnar och kladd emellan) typ kvällen innan och låta smaska ihop sig i kylen över natten.
    Men mer då?

    En annan idé jag har är att ha i pepparrot i ett lager - typ vispad grädde, majonnäs och pepparrot, och så typ skinka i eller så.
    Vad man man mer ha? Vad blir SKITgott på smörgåstårta?

    (Och nu säger jag tack men nej tack till länkar till random-smörgåstårtor. Jag vill ha egna, beprövade tips! )
  2. 1
    Godaste smörgåstårtan? Ge mig tips!
    Jag har lovat att göra en smörgåstårta på fredag. Den ska vara sketagod, har jag bestämt.

    Ge mig ditt bästa tips vad gäller smörgåstårtor, är du snäll!
    Jag tänkte mig göra själva grunden (bottnar och kladd emellan) typ kvällen innan och låta smaska ihop sig i kylen över natten.
    Men mer då?

    En annan idé jag har är att ha i pepparrot i ett lager - typ vispad grädde, majonnäs och pepparrot, och så typ skinka i eller så.
    Vad man man mer ha? Vad blir SKITgott på smörgåstårta?

    (Och nu säger jag tack men nej tack till länkar till random-smörgåstårtor. Jag vill ha egna, beprövade tips! )
  3. Medlem sedan
    Nov 2003
    #2

    krossade ostbågar...

    ...på sidorna höjer varje smörgåstårta till sanslösa höjder - lovar!!!
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  4. 2
    krossade ostbågar... ...på sidorna höjer varje smörgåstårta till sanslösa höjder - lovar!!!
  5. Medlem sedan
    Apr 2002
    #3
    Gottigt och ganska mycket kalorier!
    1 skinka,vispad grädde + majjo,paprikakrydda (eventuellt hackat) kokt ägg
    2 leverpastej,hackad färsk gurka,grädde
    På och runt; vispad grädde+ majjo,ostrullar,skinka,gurka och vadduvill.
    Japp,den ska dra ett dygn,dekorera samma dag som servering givetvis.
  6. 3
    Gottigt och ganska mycket kalorier!
    1 skinka,vispad grädde + majjo,paprikakrydda (eventuellt hackat) kokt ägg
    2 leverpastej,hackad färsk gurka,grädde
    På och runt; vispad grädde+ majjo,ostrullar,skinka,gurka och vadduvill.
    Japp,den ska dra ett dygn,dekorera samma dag som servering givetvis.
  7. Medlem sedan
    Nov 2006
    #4
    Jag tycker de godaste är de där cheesecakeaktiga på kavringbotten, i springform. Det ska vara räkor och finhackad rödlök och dill i fylningen, och ja, myket gärna pepparrot. Och det blir inte godare med fetcrèmefraîche - kesella är faktiskt väldigt gott!
  8. 4
    Jag tycker de godaste är de där cheesecakeaktiga på kavringbotten, i springform. Det ska vara räkor och finhackad rödlök och dill i fylningen, och ja, myket gärna pepparrot. Och det blir inte godare med fetcrèmefraîche - kesella är faktiskt väldigt gott!
  9. Medlem sedan
    Nov 2009
    #5
    Ah, det där har jag hört men aldrig testat! Det låter så otroligt så min hjärna tänker som att "Ahaaaa....eller hur!! *ironi*....nä, nu försöker hela världen lura mig att förstöra min fina smörgåstårta...". Obs, JAG tänker inte så, det är min hjärna .

    Men kanske ska jag ta och testa det?
  10. 5
    Ah, det där har jag hört men aldrig testat! Det låter så otroligt så min hjärna tänker som att "Ahaaaa....eller hur!! *ironi*....nä, nu försöker hela världen lura mig att förstöra min fina smörgåstårta...". Obs, JAG tänker inte så, det är min hjärna .

    Men kanske ska jag ta och testa det?
  11. Medlem sedan
    Nov 2009
    #6
    Ah, det var fina tips!
    Ovanpå tänkte jag ha nästan sjukt mycket garnering (det ska det vara på smörgåstårta tycker jag!). Ett BERG av räkor, minst!
  12. 6
    Ah, det var fina tips!
    Ovanpå tänkte jag ha nästan sjukt mycket garnering (det ska det vara på smörgåstårta tycker jag!). Ett BERG av räkor, minst!
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7
    En god skinktårta
    Lag 1
    200 g bredbar leverpastej
    100 g färska champinjoner
    1-2 msk sherry
    Lag 2
    Skinka och mimosa sallad
    Ganering
    Blanda grädde och majo och bred på lägg på sallad och sedan
    Ost, skinka, annans, gruka, tomat, persillja.
  14. 7
    En god skinktårta
    Lag 1
    200 g bredbar leverpastej
    100 g färska champinjoner
    1-2 msk sherry
    Lag 2
    Skinka och mimosa sallad
    Ganering
    Blanda grädde och majo och bred på lägg på sallad och sedan
    Ost, skinka, annans, gruka, tomat, persillja.
  15. Medlem sedan
    Nov 2003
    #8

    men vilken dum hjärna...

    ...när du är så open mindend...

    Du bara säger nu "ja jag kommer prova" men du vågar inte!!! *triggar*...
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  16. 8
    men vilken dum hjärna... ...när du är så open mindend...

    Du bara säger nu "ja jag kommer prova" men du vågar inte!!! *triggar*...
  17. Medlem sedan
    Nov 2009
    #9
    Kavringbotten! Ja, där sa du nåt, det är ju sjukt gott! Tack!
  18. 9
    Kavringbotten! Ja, där sa du nåt, det är ju sjukt gott! Tack!
  19. Medlem sedan
    Nov 2003
    #10

    jag såg felstavningen...

    ...jag gjorde, men försent, jag lovar!!!
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  20. 10
    jag såg felstavningen... ...jag gjorde, men försent, jag lovar!!!
  21. Medlem sedan
    Nov 2009
    #11
    Aha, sherry säger du?..hmm....
    Tack för tipset!
  22. 11
    Aha, sherry säger du?..hmm....
    Tack för tipset!
  23. Medlem sedan
    Nov 2004
    #12
    Rostbiff blir bra på smörgåstårta. Jag hade gjort en fyllning av cf, hackad rostbiff o rödlök jag. Sedan lite rostbiff på toppen o syltlök o god ost. Sallad, tomat o sov. Annars räkor cf i. Jag brukar ta ugnsbakad leverpastej som jag breder över botten, botten är smörad btw. Sedan tunnskivad saltgurka o ett lager med majonnäs/vispad grädde ovanpå. Sedan skinkröra.
  24. 12
    Rostbiff blir bra på smörgåstårta. Jag hade gjort en fyllning av cf, hackad rostbiff o rödlök jag. Sedan lite rostbiff på toppen o syltlök o god ost. Sallad, tomat o sov. Annars räkor cf i. Jag brukar ta ugnsbakad leverpastej som jag breder över botten, botten är smörad btw. Sedan tunnskivad saltgurka o ett lager med majonnäs/vispad grädde ovanpå. Sedan skinkröra.
  25. Medlem sedan
    Nov 2006
    #13
    Ja, varsågod, det är det! Lätt att göra också, bara att gegga ihop och klafsa på och in i kylen. Även om det inte står nåt om pepparrot i recepten du hittar, det finns mängder på google, typ, så ha i det - men före gelatinet, så det blandar ut sig ordentligt!
  26. 13
    Ja, varsågod, det är det! Lätt att göra också, bara att gegga ihop och klafsa på och in i kylen. Även om det inte står nåt om pepparrot i recepten du hittar, det finns mängder på google, typ, så ha i det - men före gelatinet, så det blandar ut sig ordentligt!
  27. Medlem sedan
    Aug 2006
    #14
    Fråga Rut_Bladh för enligt henne är det bara hon som kan laga smörgåstårtor läste jag häromdagen..Jag avskyr verkligen leverpastej i smörgåstårtor och mimosasallad men denna jag brukar göra är god och så enkel...

    Annars tycker jag min är god och enkel....



    Blir cirka åtta bitar.

    6 st halvor polarkaka
    12 st hård kokta ägg
    4 hekto skalade räkor
    6 dl creme fraiche
    1 dl majonnäs gärna egengjord
    1.5 dl ketchup
    2 msk Citonpeppar
    1 ask fryst dill
    1 bruk svart eller röd kaviar

    1. Blanda samman Creme Fraichen, ketchup, majonnäs, citronpeppar & dill och ta av ca 1 - 1,5 dl till garnering
    2. Hacka räkor förutom lite som sparas till garneringen
    3. Hacka 8 ägg och spara 4 till garnring
    4. Blanda räkor och ägg i krämen
    5. Lägg i hop två polarbröd och fördela hälften av smeten ovan på, lägg sedan ytterligare två polarbröd ovan där de lägger resten av röran
    6. Lägg sedan de två sista polarbröden överst och fördela krämen som du tagit undan ovan på dessa.
    7. Dra sådan där platsfilm över tårtan och placera i kylen helst över natten
    8. Just innan servering garnera med Räkorna och äggen som du lagt undan.
    9. Garnera med citron, dill och svart eller röd kaviar ... Blir super gott...:-)

    Smask smask...
  28. 14
    Fråga Rut_Bladh för enligt henne är det bara hon som kan laga smörgåstårtor läste jag häromdagen..Jag avskyr verkligen leverpastej i smörgåstårtor och mimosasallad men denna jag brukar göra är god och så enkel...

    Annars tycker jag min är god och enkel....



    Blir cirka åtta bitar.

    6 st halvor polarkaka
    12 st hård kokta ägg
    4 hekto skalade räkor
    6 dl creme fraiche
    1 dl majonnäs gärna egengjord
    1.5 dl ketchup
    2 msk Citonpeppar
    1 ask fryst dill
    1 bruk svart eller röd kaviar

    1. Blanda samman Creme Fraichen, ketchup, majonnäs, citronpeppar & dill och ta av ca 1 - 1,5 dl till garnering
    2. Hacka räkor förutom lite som sparas till garneringen
    3. Hacka 8 ägg och spara 4 till garnring
    4. Blanda räkor och ägg i krämen
    5. Lägg i hop två polarbröd och fördela hälften av smeten ovan på, lägg sedan ytterligare två polarbröd ovan där de lägger resten av röran
    6. Lägg sedan de två sista polarbröden överst och fördela krämen som du tagit undan ovan på dessa.
    7. Dra sådan där platsfilm över tårtan och placera i kylen helst över natten
    8. Just innan servering garnera med Räkorna och äggen som du lagt undan.
    9. Garnera med citron, dill och svart eller röd kaviar ... Blir super gott...:-)

    Smask smask...
  29. Medlem sedan
    Dec 2005
    #15
    Det var ett tag sedan jag gjorde men brukar köpa landgångsbröd och varva med ett lager leverpastej med lite vispad grädde och ett lager mimosasallad. Vispad grädde runt såklart (med en liten klick kaviar i) och så ost- och skinkrullar runt kanten, och skivat ägg och en STOR hög räkor i mitten. Garnera med citron och dill, kanske rom. Gurka längs sidorna. Inte så spännande men uppskattat!
  30. 15
    Det var ett tag sedan jag gjorde men brukar köpa landgångsbröd och varva med ett lager leverpastej med lite vispad grädde och ett lager mimosasallad. Vispad grädde runt såklart (med en liten klick kaviar i) och så ost- och skinkrullar runt kanten, och skivat ägg och en STOR hög räkor i mitten. Garnera med citron och dill, kanske rom. Gurka längs sidorna. Inte så spännande men uppskattat!
  31. Medlem sedan
    Nov 2004
    #16
    Jag avsyr också leverpastej men med rätt tillbehör går även smörgåstårta äta m leverpastej i.
  32. 16
    Jag avsyr också leverpastej men med rätt tillbehör går även smörgåstårta äta m leverpastej i.
  33. Medlem sedan
    Aug 2006
    #17
    Jag kan inte äta leverpstej jag har försökt men jag kräks av det:-(
  34. 17
    Jag kan inte äta leverpstej jag har försökt men jag kräks av det:-(
  35. Medlem sedan
    Nov 2004
    #18
    Jag har också ögel som det heter på norrländska åt leverpastej, men enda ggr jag kan få i mig det är när jag gör smörgåstårta, men jag kan lika gärna vara utan.
  36. 18
    Jag har också ögel som det heter på norrländska åt leverpastej, men enda ggr jag kan få i mig det är när jag gör smörgåstårta, men jag kan lika gärna vara utan.
  37. Medlem sedan
    Aug 2006
    #19
    jag tål inte ens lukten av det och en av mina bästa väninnor hon älskar leverpastej och vill äta det med saltgurka på sommaren när vi är och badar..:-) urka:-)
  38. 19
    jag tål inte ens lukten av det och en av mina bästa väninnor hon älskar leverpastej och vill äta det med saltgurka på sommaren när vi är och badar..:-) urka:-)
  39. Medlem sedan
    Nov 2009
    #20
    Rostbiff är ju gött överhuvudtaget! Det måste jag ha med. Tack!
  40. 20
    Rostbiff är ju gött överhuvudtaget! Det måste jag ha med. Tack!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Sitter och väntar på smörgåstårtan
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-05, 16:21
  2. Bild på smörgåstårtan i
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2010-11-03, 14:41
  3. Smörgåstårtan är i kylen
    By joleda in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-30, 06:37
  4. Den där smörgåstårtan..
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-23, 15:47
  5. Solen skiner,smörgåstårtan
    By bettsy in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 15:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar