vidgat njurbäcken
Komplikationer
  1. Medlem sedan
    Feb 2010
    #1

    vidgat njurbäcken

    fick i v.18 reda på att mitt barn har vidgat njurbäcken, och nu efter ytterligare fem ultraljud så är det fortfarande ingen förändring. Ska till akademiska imorgon och göra ännu ett ultraljud samt magnetröntgen. Är det ingen fara med att göra detta, är i v.34 nu och vågar inte känna någon som helst glädje för det här barnet.Ingen överläkare som jag har varit till säger något. Sen undrar jag även om tillväxtultraljud går att lita på? Mitt barn vägde 2700gram i v.32, men dom säger inget om förväntad födelsevikt, utan har endast frågat hur stora mina andra barn har varit, och att det här förmodligen blir ett stort barn... Men jag tror inte att det blir så stort, finns det någon med erfarenhet av detta?
  2. 1
    vidgat njurbäcken fick i v.18 reda på att mitt barn har vidgat njurbäcken, och nu efter ytterligare fem ultraljud så är det fortfarande ingen förändring. Ska till akademiska imorgon och göra ännu ett ultraljud samt magnetröntgen. Är det ingen fara med att göra detta, är i v.34 nu och vågar inte känna någon som helst glädje för det här barnet.Ingen överläkare som jag har varit till säger något. Sen undrar jag även om tillväxtultraljud går att lita på? Mitt barn vägde 2700gram i v.32, men dom säger inget om förväntad födelsevikt, utan har endast frågat hur stora mina andra barn har varit, och att det här förmodligen blir ett stort barn... Men jag tror inte att det blir så stort, finns det någon med erfarenhet av detta?
  3. Medlem sedan
    Mar 2002
    #2
    Om läkarna anser att du behöver göra undersökningen, så behöver du inte vara oroliga för riskerna, riskerna med undersökningen understigen säkerligen nyttan med undersökningen. Tycker dock att du ska kräva raka svar av läkarna, det har du rätt till!
  4. 2
    Om läkarna anser att du behöver göra undersökningen, så behöver du inte vara oroliga för riskerna, riskerna med undersökningen understigen säkerligen nyttan med undersökningen. Tycker dock att du ska kräva raka svar av läkarna, det har du rätt till!
  5. Medlem sedan
    Feb 2010
    #3
    Mr gick bra, men de har fortfarande inte hittat vad det är för fel, ska nu på ultraljud varje vecka fram till förlossningen. Inte kul att gå och fundera på när ingen kan ge mig ett svar. Blev även erbjuden fvp, men tackade nej, vad hjälper det i v .35?
  6. 3
    Mr gick bra, men de har fortfarande inte hittat vad det är för fel, ska nu på ultraljud varje vecka fram till förlossningen. Inte kul att gå och fundera på när ingen kan ge mig ett svar. Blev även erbjuden fvp, men tackade nej, vad hjälper det i v .35?
  7. Medlem sedan
    Aug 2004
    #4
    Även om man är sent i graviditenen så kan ju fvp ge svar på om barnet har vissa genetiska sjukdom. Skillnaden mot att att göra fvp tidigt är alternativet abort inte finns även om de hittar något allvarligt fel... Dock kan ni kanske få ett svar på vad de är för fel på eran bebis och möjlihet att förbereda er. Enligt min erfarenhet är vetskap alltid bättre än ovisshet, vare sig det är bra eller dåliga nyheter.
    Hoppas att allt kommer gå bra för er och eran lill* bebis.
    Många styrke kramar Linda
  8. 4
    Även om man är sent i graviditenen så kan ju fvp ge svar på om barnet har vissa genetiska sjukdom. Skillnaden mot att att göra fvp tidigt är alternativet abort inte finns även om de hittar något allvarligt fel... Dock kan ni kanske få ett svar på vad de är för fel på eran bebis och möjlihet att förbereda er. Enligt min erfarenhet är vetskap alltid bättre än ovisshet, vare sig det är bra eller dåliga nyheter.
    Hoppas att allt kommer gå bra för er och eran lill* bebis.
    Många styrke kramar Linda
  9. Medlem sedan
    Aug 2004
    #5
    oj ,vad mkt stavfel det blev... förlåt
  10. 5
    oj ,vad mkt stavfel det blev... förlåt
  11. Anonym
    #6
    Troligtvis har barnet en urinvägsmissbildning, t.ex. valvel..detta ger vidgat njurbäcken.
    I de allra flesta fall så opereras barnet som liten, och det brukar nästan alltid gå helt bra!
  12. 6
    Troligtvis har barnet en urinvägsmissbildning, t.ex. valvel..detta ger vidgat njurbäcken.
    I de allra flesta fall så opereras barnet som liten, och det brukar nästan alltid gå helt bra!

Liknande trådar

  1. Vidgat perspektiv - ambulans
    By asolo in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-13, 06:01
  2. Njurbäcken som svällt
    By sagis in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-20, 07:10
  3. Vidgat njurbäcken?
    By Tvilling-72 in forum Kropp & hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-11, 21:02
  4. dialerat njurbäcken :/?
    By AnitaT in forum Gravidsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 11:04
  5. förstorat njurbäcken
    By gröna hönan in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-14, 05:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar