mat till 8 månaders bebis?!
Småbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2008
    #1

    mat till 8 månaders bebis?!

    Hej! jag har en liten tös på nästan 9 månader. jag har så svårt att hitta på vad jag kan själv laga för mat till henne. vill inte alltid ge burk mat.
    vad kan man använda som sås, så att det inte blir torrt. tänkte att jag hade gett henne makaroner med kanske lite köttfärs till men hur gör jag sås? själv äter vi alltid färdiga såser/såsmix. men det tro jag inte att hon ska ha
    tacksam för alla tips
  2. 1
    mat till 8 månaders bebis?! Hej! jag har en liten tös på nästan 9 månader. jag har så svårt att hitta på vad jag kan själv laga för mat till henne. vill inte alltid ge burk mat.
    vad kan man använda som sås, så att det inte blir torrt. tänkte att jag hade gett henne makaroner med kanske lite köttfärs till men hur gör jag sås? själv äter vi alltid färdiga såser/såsmix. men det tro jag inte att hon ska ha
    tacksam för alla tips
  3. Medlem sedan
    Dec 2000
    #2
    Till bebisar behöver man inte göra sås om man mosar maten med lite vatten. Om du t.ex. kokar lite köttfärs (du ska inte steka den hårt) så kan du sen mosa den med lite av kokvattnet till lagom konsistens. För att ge lite mer smak kan du ha i lite örtkryddor och lite tomatpuré. Annars kan du ta i princip vilket kött eller fisk som helst, koka, mosa, blanda med lite olja och servera med ris eller potatis. Jag gjorde stora satser, klickade ut portionsklickar på en bricka och ställde i frysen. När det är fryst lägger du dem i plastpåsar. Du kan också ge henne blodpudding (värmd t.ex. i mikron), fiskbullar (frysta, inte på burk) eller leverpastej, om du vill ha något lättlagat.
  4. 2
    Till bebisar behöver man inte göra sås om man mosar maten med lite vatten. Om du t.ex. kokar lite köttfärs (du ska inte steka den hårt) så kan du sen mosa den med lite av kokvattnet till lagom konsistens. För att ge lite mer smak kan du ha i lite örtkryddor och lite tomatpuré. Annars kan du ta i princip vilket kött eller fisk som helst, koka, mosa, blanda med lite olja och servera med ris eller potatis. Jag gjorde stora satser, klickade ut portionsklickar på en bricka och ställde i frysen. När det är fryst lägger du dem i plastpåsar. Du kan också ge henne blodpudding (värmd t.ex. i mikron), fiskbullar (frysta, inte på burk) eller leverpastej, om du vill ha något lättlagat.
  5. Medlem sedan
    Jan 2010
    #3
    hej jag brukar gora storkok till min 9 man son med fisk ,kyckling, och flaskkott:
    FISK; koka 2 fileer vit fisk med saltfri buljong och ca5dl mjolk med fin hackad lok.
    Dom sista minuterna hall i majs,art och paprika mix ca 1 dl. Mixa i en mixer. pressa i potatis och morotter blanda och lagg i potions burkar och frys.


    KYKLING:
    Koka potatis, morot, palsternacka.
    Spar vattnet och koka kyckling ,lok,vitlok .
    Stoppa i broccoli sista minuten. mixa
    Prassa i potatisen.

    FLASKgrytbitar:
    Skarca flask i sma bitar koka med lok potatis morotter ett apple 1dl grona artor en kvist rosmarin. mixa.

    Jag brukar oxa alltid lagga i ca 25g smor mar allt ar klart att smalta innan jag potionerar ut.

    Lycka till, billigt och gott och snabbt!
    Koka kyckling vitlok, lok i potatisvattnet.
    Koka 5 potatis och2 morotter.
  6. 3
    hej jag brukar gora storkok till min 9 man son med fisk ,kyckling, och flaskkott:
    FISK; koka 2 fileer vit fisk med saltfri buljong och ca5dl mjolk med fin hackad lok.
    Dom sista minuterna hall i majs,art och paprika mix ca 1 dl. Mixa i en mixer. pressa i potatis och morotter blanda och lagg i potions burkar och frys.


    KYKLING:
    Koka potatis, morot, palsternacka.
    Spar vattnet och koka kyckling ,lok,vitlok .
    Stoppa i broccoli sista minuten. mixa
    Prassa i potatisen.

    FLASKgrytbitar:
    Skarca flask i sma bitar koka med lok potatis morotter ett apple 1dl grona artor en kvist rosmarin. mixa.

    Jag brukar oxa alltid lagga i ca 25g smor mar allt ar klart att smalta innan jag potionerar ut.

    Lycka till, billigt och gott och snabbt!
    Koka kyckling vitlok, lok i potatisvattnet.
    Koka 5 potatis och2 morotter.

Liknande trådar

  1. Presenttips till 3-4 månaders bebis
    By Fideli_76 in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-28, 15:24
  2. Pass till 3-månaders bebis
    By Lojsan in forum Resesnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-02, 09:33
  3. Messmör till 1 månaders bebis
    By anonymt namn in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-14, 10:16
  4. mat till 14 månaders bebis
    By lillplopp in forum Resesnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-12, 16:41
  5. yogurt till 6 månaders bebis?
    By jejo in forum Småbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-20, 22:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar