Lågt sittande moderkaka
Komplikationer
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Lågt sittande moderkaka

    Hej!
    Jag var på tillväxt-ul idag och det konstaterades att jag har lågt sittande moderkaka. Läkaren mätte till 3-5 mm mellan tapp och moderkaka. Är i v. 31+1 och ska på ny kontroll om 2 veckor. Hur vanligt är det att den hinner flytta sig när det bara är 9 veckor kvar. Jag har inte blött en droppe denna graviditeten men nu oroar man sig ju. På rutin-ul sa bm att moderkakan satt bra...men den måste ju ha flyttat ner då...trodde att den flyttade upp...
    Någon som har/har haft liknande?
    /Ninnan
    Mamma till Max född 8/11 2003, Felix född 25/2 2006 och Lisa född 27/4 2010 .
  2. 1
    Lågt sittande moderkaka Hej!
    Jag var på tillväxt-ul idag och det konstaterades att jag har lågt sittande moderkaka. Läkaren mätte till 3-5 mm mellan tapp och moderkaka. Är i v. 31+1 och ska på ny kontroll om 2 veckor. Hur vanligt är det att den hinner flytta sig när det bara är 9 veckor kvar. Jag har inte blött en droppe denna graviditeten men nu oroar man sig ju. På rutin-ul sa bm att moderkakan satt bra...men den måste ju ha flyttat ner då...trodde att den flyttade upp...
    Någon som har/har haft liknande?
    /Ninnan
  3. Medlem sedan
    Jan 2010
    #2
    Hejsan!
    Jag är visserligen bara i vecka 20 nu och var på ett andra ultraljud i v 18 och då kallades en extra sköterska in och det fastslogs att jag oxå hade lågt sittande moderkaka. De frågade om jag hade blödningar,och nej det har jag inte haft. Därimot varit orolig mest hela tiden (men det hör väl till,antar jag)
    Men detta såg dom alltså inte på dig då på rutin UL? Jag ska tillbaka i v 32 och kolla så att den har "följt med upp".
    Jag är ju lite extra rädd nu för att halka omkull eller lyfta för tungt osv. Ska kolla upp lite mer ang detta..Nyfiken som man är.

    Kan ju bara skriva som så att jag är i samma isits fast är inte lika långt gången som du...Väntar oxå på svar =)
    Lycka till med bebis och allting nu.
    Kram Zassarina
  4. 2
    Hejsan!
    Jag är visserligen bara i vecka 20 nu och var på ett andra ultraljud i v 18 och då kallades en extra sköterska in och det fastslogs att jag oxå hade lågt sittande moderkaka. De frågade om jag hade blödningar,och nej det har jag inte haft. Därimot varit orolig mest hela tiden (men det hör väl till,antar jag)
    Men detta såg dom alltså inte på dig då på rutin UL? Jag ska tillbaka i v 32 och kolla så att den har "följt med upp".
    Jag är ju lite extra rädd nu för att halka omkull eller lyfta för tungt osv. Ska kolla upp lite mer ang detta..Nyfiken som man är.

    Kan ju bara skriva som så att jag är i samma isits fast är inte lika långt gången som du...Väntar oxå på svar =)
    Lycka till med bebis och allting nu.
    Kram Zassarina
  5. Medlem sedan
    Jan 2010
    #3
  6. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4
    Tack för ditt svar . Såg det inte förrän nu... De såg aldrig att jag hade lågt sittande moderkaka i v. 18 utan det upptäcktes först i v. 31+1. Jag ska på UL idag igen (34+5) för att kolla om den flyttat sig. Det "normala" är dock att det upptäcks i v. 18 och sedan har den flyttat sig i v. 32.
  7. 4
    Tack för ditt svar . Såg det inte förrän nu... De såg aldrig att jag hade lågt sittande moderkaka i v. 18 utan det upptäcktes först i v. 31+1. Jag ska på UL idag igen (34+5) för att kolla om den flyttat sig. Det "normala" är dock att det upptäcks i v. 18 och sedan har den flyttat sig i v. 32.

Liknande trådar

  1. Risker vid lågt sittande moderkaka
    By Ninnan in forum Förlossning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-14, 15:26
  2. För lågt sittande moderkaka?
    By thereshelena in forum _0911 Novemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 20:05
  3. Lågt sittande moderkaka.
    By Sandra med M&H in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-16, 10:54
  4. Lågt sittande moderkaka?
    By Yahoo in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 07:49
  5. Lågt sittande moderkaka
    By aquagreen in forum Komplikationer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-14, 20:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar