Psykos
  1. Anonym
    #1

    Psykos

    Har läst både här och i böcker jag plöjt nu att förälskelsestadiet är en form av psykos. Kan det vara så att vissa måste befinna sig i detta stadie hela tiden? Att vissa måste befinna sig här för att känna livsglädje och någon form av "upphöjt" tillstånd. När man kommer ur psykosen med en person måste man in i en ny med en ny person för att må bra. Det jag menar är alltså om vissa måste känna denna kick för att känna att livet är värt att leva om ni förstår vad jag menar?
  2. 1
    Psykos Har läst både här och i böcker jag plöjt nu att förälskelsestadiet är en form av psykos. Kan det vara så att vissa måste befinna sig i detta stadie hela tiden? Att vissa måste befinna sig här för att känna livsglädje och någon form av "upphöjt" tillstånd. När man kommer ur psykosen med en person måste man in i en ny med en ny person för att må bra. Det jag menar är alltså om vissa måste känna denna kick för att känna att livet är värt att leva om ni förstår vad jag menar?
  3. Medlem sedan
    Sep 2006
    #2
    Det stämmer säkert för några, men inte för flertalet. Majoriteten av dom som "byter" gör det nog för att den tidigare inte gav dem det de ville ha. Och vill man ha något av någon annan som man bara själv kan levererar... ja då lär man få byta.
  4. 2
    Det stämmer säkert för några, men inte för flertalet. Majoriteten av dom som "byter" gör det nog för att den tidigare inte gav dem det de ville ha. Och vill man ha något av någon annan som man bara själv kan levererar... ja då lär man få byta.
  5. Medlem sedan
    May 2009
    #3
    Det finns uppenbarligen människor som hoppar från blomma till blomma av just den anledningen som du nämner, att man saknar känslan av att vara kär.

    Abstinensen av att sluta vara passionerat kär uppstår vid något tillfälle i alla förhållanden men är man mogen nog att stå ut litegrann så får man uppleva de andra faserna i ett fullvärdigt förhållande.
  6. 3
    Det finns uppenbarligen människor som hoppar från blomma till blomma av just den anledningen som du nämner, att man saknar känslan av att vara kär.

    Abstinensen av att sluta vara passionerat kär uppstår vid något tillfälle i alla förhållanden men är man mogen nog att stå ut litegrann så får man uppleva de andra faserna i ett fullvärdigt förhållande.
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Så kan det vara för en del, men skälet är inte nödvändigtvis kärlek. Inom flera områden söker många i vårt förhållandevis rika land hela tiden efter nya kickar. En kick är förstås kärlek, en annan är att hela tiden uppgradera sitt hem. Men ingen av dem ger riktigt lycka.

    Personligen tror jag att det beror på att vi inte längre uppskattar det vi har. Vi måste hela tiden har mer, större, snabbare, oftare...

    Så får det också en del negativa konsekvenser...
  8. 4
    Så kan det vara för en del, men skälet är inte nödvändigtvis kärlek. Inom flera områden söker många i vårt förhållandevis rika land hela tiden efter nya kickar. En kick är förstås kärlek, en annan är att hela tiden uppgradera sitt hem. Men ingen av dem ger riktigt lycka.

    Personligen tror jag att det beror på att vi inte längre uppskattar det vi har. Vi måste hela tiden har mer, större, snabbare, oftare...

    Så får det också en del negativa konsekvenser...
  9. gwendolyn
    #5
    nej, det tror inte jag. jag är KBT:are och anknytnings-"sucker" så jag tror det beror på förmågan att fungera i relationer som gör att vissa inte klarar att stanna i relationer.
  10. 5
    nej, det tror inte jag. jag är KBT:are och anknytnings-"sucker" så jag tror det beror på förmågan att fungera i relationer som gör att vissa inte klarar att stanna i relationer.
  11. Medlem sedan
    Nov 2006
    #6
    Det vet jag inte, för jag har inte riktigt upplevt det själv - men däremot tror jag att det här att man gör "psykosen" eller den akuta förälskelsefasen till någon sorts förväntat, upphöjt "normaltillstånd", att det kan förvirra och förvränga och leda till att människor (nte alla, som vanligt) får konstiga förväntningar på vardagen.

    Alltså, vardagen, den kan vara underbar OCH dötråkig och allt däremellan. Den älskade kan vara prins/ prinsessa och groda och livskamrat och en som skvallrar om grannarna på ett enerverande sätt, och bästa vän och fantastisk i sängen och en jävla drul som aldrig kan säga ifrån till sin mamma och en briljant förälder. Samtidigt. Samma person, samma förhållande. Samma dag, even... *asg*

    Så menar jag. Konstiga förväntningar, som kommer ur omgivningens och kvällstidningarnas skeva verklighetsbild och allmäna floskelregn, det kan ju göra vem som helst olycklig. Om man inte ruskar fluffet ur skallen och ser sig omkring, tar sin älskade i hampan/ handen och lever livet, sådant det nu gestaltar sig, vidare, tillsammans.
  12. 6
    Det vet jag inte, för jag har inte riktigt upplevt det själv - men däremot tror jag att det här att man gör "psykosen" eller den akuta förälskelsefasen till någon sorts förväntat, upphöjt "normaltillstånd", att det kan förvirra och förvränga och leda till att människor (nte alla, som vanligt) får konstiga förväntningar på vardagen.

    Alltså, vardagen, den kan vara underbar OCH dötråkig och allt däremellan. Den älskade kan vara prins/ prinsessa och groda och livskamrat och en som skvallrar om grannarna på ett enerverande sätt, och bästa vän och fantastisk i sängen och en jävla drul som aldrig kan säga ifrån till sin mamma och en briljant förälder. Samtidigt. Samma person, samma förhållande. Samma dag, even... *asg*

    Så menar jag. Konstiga förväntningar, som kommer ur omgivningens och kvällstidningarnas skeva verklighetsbild och allmäna floskelregn, det kan ju göra vem som helst olycklig. Om man inte ruskar fluffet ur skallen och ser sig omkring, tar sin älskade i hampan/ handen och lever livet, sådant det nu gestaltar sig, vidare, tillsammans.
  13. Anonym
    #7
    Vad det än är så pirrar det fortfarande i kroppen när jag ser min man 15 år senare.
  14. 7
    Vad det än är så pirrar det fortfarande i kroppen när jag ser min man 15 år senare.
  15. Medlem sedan
    Feb 2003
    #8
    Ett sånt härligt svar! :-)
  16. 8
    Ett sånt härligt svar! :-)
  17. Medlem sedan
    Nov 2004
    #9
    Som sagt var, du är min hemliga dröm du.
  18. 9
    Som sagt var, du är min hemliga dröm du.
  19. Medlem sedan
    Nov 2008
    #10
    Du ger då alltid fantastiskt bra svar, Tovan!!
  20. 10
    Du ger då alltid fantastiskt bra svar, Tovan!!
  21. Medlem sedan
    Nov 2008
    #11
    Jag har bekanta som lever just så, så det är säkert så som du säger, Anonym..de behöver just en slags kick, tror jag..när det börjar bli vardag så tar förhållandet slut.
  22. 11
    Jag har bekanta som lever just så, så det är säkert så som du säger, Anonym..de behöver just en slags kick, tror jag..när det börjar bli vardag så tar förhållandet slut.
  23. Medlem sedan
    Nov 2006
    #12
    Ja, jag vet, det pirrar här också - och inte heller dagarna när det pirrar mindre och, kanske, eh, åskar mer, tror jag behöver vara dåliga eller "döda" dagar i ett förhållande.
  24. 12
    Ja, jag vet, det pirrar här också - och inte heller dagarna när det pirrar mindre och, kanske, eh, åskar mer, tror jag behöver vara dåliga eller "döda" dagar i ett förhållande.
  25. Medlem sedan
    Nov 2006
    #13
    *fnissar* Tack!
  26. 13
    *fnissar* Tack!
  27. Medlem sedan
    Nov 2006
    #14
    Du vet att det är ömsesidigt - hur går det, undrar jag, med vår klostertillflykt??
  28. 14
    Du vet att det är ömsesidigt - hur går det, undrar jag, med vår klostertillflykt??
  29. Medlem sedan
    Nov 2006
    #15
    Nämen... *rodnar* Tack!
  30. 15
    Nämen... *rodnar* Tack!

Liknande trådar

  1. Livrädd att få en psykos...
    By novastaria in forum Känsliga snack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 00:00
  2. Psykos
    By muskifjordi in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 19:21
  3. Förlossningsdeprissoin/psykos
    By Claudiasmamma in forum Känsliga snack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 12:03
  4. Förlossningsdeprision/psykos
    By Claudiasmamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-25, 16:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar