Hjälp med röntgensvar
Kropp & hälsa
  1. värre
    #1

    Hjälp med röntgensvar

    Jag har gjort en magnetkamera röntgen igen, förra var ca 4-5 år sedan.

    Men ingen på min VC hör av sig angående svaret.

    Så här står det:

    MRT halsrygg, från skallbas till TH 6

    Kotkropparna har bibehållna höjder. I nivå C5-C6 är diskhöjden lätt reducerad och disken buktar lätt. I det dorsala vänstra omfånget finns en lokaliserad prutrution som engegerar ingången till vänster foramen för vänster C 6 -rot. En liknande förändring med ännu lite mindre uttalad finns på nivån nedanför.
    Det är ingen manifest foraminal stenos. Bilder kan inte rekvieras från ...VC man av svarsutlåtandet(datum) verkar de vänstersidiga förändringarna vara nytillkomna sedan dess. Då beskrevs en flack, bred prutusion utan rotpåverkan i c5-c6 nivå.


    Någon som vet vad detta betyder?
    Och varför kan man inte få tag i de gamla röntgenbilderna? Borde inte dessa vara arkiverade?
  2. 1
    Hjälp med röntgensvar Jag har gjort en magnetkamera röntgen igen, förra var ca 4-5 år sedan.

    Men ingen på min VC hör av sig angående svaret.

    Så här står det:

    MRT halsrygg, från skallbas till TH 6

    Kotkropparna har bibehållna höjder. I nivå C5-C6 är diskhöjden lätt reducerad och disken buktar lätt. I det dorsala vänstra omfånget finns en lokaliserad prutrution som engegerar ingången till vänster foramen för vänster C 6 -rot. En liknande förändring med ännu lite mindre uttalad finns på nivån nedanför.
    Det är ingen manifest foraminal stenos. Bilder kan inte rekvieras från ...VC man av svarsutlåtandet(datum) verkar de vänstersidiga förändringarna vara nytillkomna sedan dess. Då beskrevs en flack, bred prutusion utan rotpåverkan i c5-c6 nivå.


    Någon som vet vad detta betyder?
    Och varför kan man inte få tag i de gamla röntgenbilderna? Borde inte dessa vara arkiverade?
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2
    Varför man inte kan få tag på de gamla bilderna vet jag inte. Gammalt system?

    Svaret talar om att du har diskbuktning på två nivåer i nacken. Det brukar ge smärtor i nacken, men sällan utstrålande smärtor. Vad har du för besvär?
  4. 2
    Varför man inte kan få tag på de gamla bilderna vet jag inte. Gammalt system?

    Svaret talar om att du har diskbuktning på två nivåer i nacken. Det brukar ge smärtor i nacken, men sällan utstrålande smärtor. Vad har du för besvär?
  5. värre
    #3
    Tack för ditt svar!

    Har ont i nacken, skuldror. Senaste månaden känns det som någon håller i nacken. Pirrar ut i vänster hand, mest tumme, pek och långfinger.
    Knastrar i nacken. Ont i vänster arm ovanför armbågen. Ofta ont i huvudet, och det känns när det är nack-huvudvärk.
    Vad jag kommer på nu.
  6. 3
    Tack för ditt svar!

    Har ont i nacken, skuldror. Senaste månaden känns det som någon håller i nacken. Pirrar ut i vänster hand, mest tumme, pek och långfinger.
    Knastrar i nacken. Ont i vänster arm ovanför armbågen. Ofta ont i huvudet, och det känns när det är nack-huvudvärk.
    Vad jag kommer på nu.
  7. värre
    #4
    Fått svar på varför de inte fick tag i bilderna. VC har dom ju inte, är röntgen som har. Svårt att ringa dom om det? Jag har fixat att dom ska skicka dom till nuvarande VC.

    Men sällan utstrålande smärtor skriver du?
    Är inte pirret i handen och värken i armen av detta då tror du?
    Vad kan det vara annars?
  8. 4
    Fått svar på varför de inte fick tag i bilderna. VC har dom ju inte, är röntgen som har. Svårt att ringa dom om det? Jag har fixat att dom ska skicka dom till nuvarande VC.

    Men sällan utstrålande smärtor skriver du?
    Är inte pirret i handen och värken i armen av detta då tror du?
    Vad kan det vara annars?
  9. Medlem sedan
    Jan 2002
    #5
    Försök hitta en sjukgymnast med vidarutbildning i ortopedisk medicin - du kan få bra hjälp!
  10. 5
    Försök hitta en sjukgymnast med vidarutbildning i ortopedisk medicin - du kan få bra hjälp!

Liknande trådar

  1. Röntgensvar!
    By Susans in forum Gravidsnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-15, 23:52
  2. Jag tjatar, men inget röntgensvar än....
    By sudoku in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-02, 19:30
  3. Inget röntgensvar än.....
    By sudoku in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 07:45
  4. Röntgensvar...
    By avataria in forum Kropp & hälsa
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-07-31, 13:45
  5. Hjälp hjälp och lite mera hjälp
    By Meggie in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 17:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar