När testat om man har helicobacter
Kropp & hälsa
  1. Anonym
    #1

    När testat om man har helicobacter

    Jag har i drygt ett år haft problem med dyspepsi. Jag åt omeprazol förra våren och sommaren, gick sedan på gastroskopi efter 3,5 månaders kur, men magslemhinnan såg bra ut. Mycket riktigt klarade jag mig utan omeprazol i samband med denna undersökning (jag hade testat att sluta flera gånger tidigare men snabbt blivit dålig igen).

    Jag klarade mig bra hela hösten, men i våras fick jag problem igen. Jag har ätit omeprazol i 1,5 månad och mår bra, men så fort jag slutar blir jag sämre. Jag undrar om man inte brukar testa för helicobakter om man har återkommande problem med dyspepsi? Min läkare vill inte göra det eftersom gastroskopin var bra, men då hade ju mina tidigare problem läkt ut.

    Vet någon vilka rutiner som gäller?
  2. 1
    När testat om man har helicobacter Jag har i drygt ett år haft problem med dyspepsi. Jag åt omeprazol förra våren och sommaren, gick sedan på gastroskopi efter 3,5 månaders kur, men magslemhinnan såg bra ut. Mycket riktigt klarade jag mig utan omeprazol i samband med denna undersökning (jag hade testat att sluta flera gånger tidigare men snabbt blivit dålig igen).

    Jag klarade mig bra hela hösten, men i våras fick jag problem igen. Jag har ätit omeprazol i 1,5 månad och mår bra, men så fort jag slutar blir jag sämre. Jag undrar om man inte brukar testa för helicobakter om man har återkommande problem med dyspepsi? Min läkare vill inte göra det eftersom gastroskopin var bra, men då hade ju mina tidigare problem läkt ut.

    Vet någon vilka rutiner som gäller?
  3. Medlem sedan
    May 2009
    #2
    Jag kan inte svara på vilken rutin som gäller men det är ett enkelt test för att kolla om man har helicobacter pylori (ett andningstest) och jag förstår inte varför man inte kan göra det på vc nu när du har problem och som du haft länge. Be om testet helt enkelt.
  4. 2
    Jag kan inte svara på vilken rutin som gäller men det är ett enkelt test för att kolla om man har helicobacter pylori (ett andningstest) och jag förstår inte varför man inte kan göra det på vc nu när du har problem och som du haft länge. Be om testet helt enkelt.
  5. Medlem sedan
    Dec 2005
    #3
    Jag har för mig att vi fått lära oss att man gör det i samband med konstaterat magsår men det finns säkert fler fall, dock tror jag inte det görs i någon större omfattning enbart om man har dyspepsi.
  6. 3
    Jag har för mig att vi fått lära oss att man gör det i samband med konstaterat magsår men det finns säkert fler fall, dock tror jag inte det görs i någon större omfattning enbart om man har dyspepsi.
  7. Medlem sedan
    Sep 2001
    #4
    Kan inte svara på vilka rutiner som gäller det är sannolikt olika var vart landsting o olika dr är olika benägna att ta prov. Men jag kan tycka att man ska ta prov på dig ja.
    Hos oss finns flera alternativ.
    Andningstestet kräver lite speciell apparatur så det har man lagt ner helt tror jag eller så utförs det bara på sjukhuset.
    Avföringsprov där man letar efter bakterieantigen. Kan också användas som kontroll efter behandling. Tar nog 1-2 v att få svar.
    Serologi dvs man letar efter antikroppar i blodet, också ett sätt att kunna se behandlingsresultat men då måste man ta ett prov innan man startar behandling för att ha nåt att jämföra med. Svar på 1 v.
    Snabbtest. Också en serologi eg men går på 10 min. Den håller sig sen positiv i flera år så man kan inte kontrollera behandlingsresultat med den. Oftast ej heller kontrollera om pat sjuknat om (men återsmitta är sällsynt). Testen görs på vc.
    (Jag jobbar på vc i ÖLL)
  8. 4
    Kan inte svara på vilka rutiner som gäller det är sannolikt olika var vart landsting o olika dr är olika benägna att ta prov. Men jag kan tycka att man ska ta prov på dig ja.
    Hos oss finns flera alternativ.
    Andningstestet kräver lite speciell apparatur så det har man lagt ner helt tror jag eller så utförs det bara på sjukhuset.
    Avföringsprov där man letar efter bakterieantigen. Kan också användas som kontroll efter behandling. Tar nog 1-2 v att få svar.
    Serologi dvs man letar efter antikroppar i blodet, också ett sätt att kunna se behandlingsresultat men då måste man ta ett prov innan man startar behandling för att ha nåt att jämföra med. Svar på 1 v.
    Snabbtest. Också en serologi eg men går på 10 min. Den håller sig sen positiv i flera år så man kan inte kontrollera behandlingsresultat med den. Oftast ej heller kontrollera om pat sjuknat om (men återsmitta är sällsynt). Testen görs på vc.
    (Jag jobbar på vc i ÖLL)

Liknande trådar

  1. Helicobacter?
    By Lite anonym in forum Kropp & hälsa
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-11-29, 10:23
  2. Nu har jag testat..
    By Linema in forum Försöker bli med barn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-14, 23:23
  3. Hyperemesis och helicobacter
    By Lotta in forum Komplikationer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 17:05
  4. Magkatarr och helicobacter
    By Pia in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-23, 19:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar