Bråck?
_1004 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2010
    #1

    Bråck?

    Var på bvc i måndags på 2-månaderskollen. Jag tog upp att jag sett en utbuktning i Leos ljumske när han skrikit. Läkaren undersökte och misstänkte bråck och vi fick remiss till barnkirurgen.

    Annars var allt bara toppen med vikt, längd osv

    Nån som har erfarenhet av bråck hos så små barn?
  2. 1
    Bråck? Var på bvc i måndags på 2-månaderskollen. Jag tog upp att jag sett en utbuktning i Leos ljumske när han skrikit. Läkaren undersökte och misstänkte bråck och vi fick remiss till barnkirurgen.

    Annars var allt bara toppen med vikt, längd osv

    Nån som har erfarenhet av bråck hos så små barn?
  3. Medlem sedan
    Oct 2007
    #2
    ljumskbråck har jag ingen erfarenhet av. Min Elliot har dock drabbats av vattenbråck i pungen. skulle gå bort av sig själv sa bvc idag så nån kirurg behöver vi inte träffa.
    Hoppas det går bra för Leo!
  4. 2
    ljumskbråck har jag ingen erfarenhet av. Min Elliot har dock drabbats av vattenbråck i pungen. skulle gå bort av sig själv sa bvc idag så nån kirurg behöver vi inte träffa.
    Hoppas det går bra för Leo!
  5. Medlem sedan
    Oct 1999
    #3

    min 8-åring

    är opererad för bråck på båda sidor. Första gången var han 1½ år och andra 2½ eller 3, kommer inte ihåg riktigt. Det gick bra, men de avvaktade att operera tills han var lite större, ibland försvinner bråcken av sig själv nämligen. Min pojk har inte haft några komplikationer efter och numera syns inte ärren heller.
    ~*~ Ju mer jag tänker på saken, dess tydligare tycks det mig att livet helt enkelt är till för att levas ~*~ JW von Goethe
  6. 3
    min 8-åring är opererad för bråck på båda sidor. Första gången var han 1½ år och andra 2½ eller 3, kommer inte ihåg riktigt. Det gick bra, men de avvaktade att operera tills han var lite större, ibland försvinner bråcken av sig själv nämligen. Min pojk har inte haft några komplikationer efter och numera syns inte ärren heller.
  7. Medlem sedan
    Feb 2010
    #4
    Tack för svar! Man blir ju lite orolig ändå...
  8. 4
    Tack för svar! Man blir ju lite orolig ändå...
  9. Medlem sedan
    Nov 2006
    #5
    Min man föddes med ljumskbråck och opererades utan problem när han var nyfödd, han har inte haft några problem alls och har bara ett pytteärr. En liten kille i min mammagrupp har navelbråck, det kan tydligen gå tillbaka av sig själv så där avvaktar man med en operation.
  10. 5
    Min man föddes med ljumskbråck och opererades utan problem när han var nyfödd, han har inte haft några problem alls och har bara ett pytteärr. En liten kille i min mammagrupp har navelbråck, det kan tydligen gå tillbaka av sig själv så där avvaktar man med en operation.
  11. Medlem sedan
    Feb 2010
    #6
    Jag undrar om ljumskbråck oxå kan försvinna av sig självt?
    Nu är det iaf en dryyyg väntan på att få en tid till barnkirurgen (kan ta upp till 2-3 månader).
  12. 6
    Jag undrar om ljumskbråck oxå kan försvinna av sig självt?
    Nu är det iaf en dryyyg väntan på att få en tid till barnkirurgen (kan ta upp till 2-3 månader).
  13. Medlem sedan
    May 2009
    #7
    På besök från januarigruppen.
    Min lilla kille opererades för ljumskbråck 7 veckor gammal. Mitt sjukhus sövde inte så små barn så vi fick göra det på Akademiska. Eftersom min lilla kille hade andra problem också så behövde hans bråck opereras omgående. Men annars hade vi fått avvakta och göra operationen när han blivit lite äldre, om utbuktningarna kom tillbaka flera gånger.
    Det var enligt operationspersonalen en lätt och mycket vanlig operation. Fick ett litet snitt i kalsonglinningshöjd som tejpades och syddes med tre stygn. Skulle inte bada på 2 veckor men fick duscha. Var lite groggy efter sövningen men annars har det gått helt utan komplikationer.
    Nu är han 5 månader drygt och ärret är tunt som ett blyertsstreck och det syns knappt.

    Svarar gärna på mer frågor om du har?

    Du ska dock åka in akut om bråcket inte går tillbaka av sig självt när han lugnat ner sig och legat plant en stund.
  14. 7
    På besök från januarigruppen.
    Min lilla kille opererades för ljumskbråck 7 veckor gammal. Mitt sjukhus sövde inte så små barn så vi fick göra det på Akademiska. Eftersom min lilla kille hade andra problem också så behövde hans bråck opereras omgående. Men annars hade vi fått avvakta och göra operationen när han blivit lite äldre, om utbuktningarna kom tillbaka flera gånger.
    Det var enligt operationspersonalen en lätt och mycket vanlig operation. Fick ett litet snitt i kalsonglinningshöjd som tejpades och syddes med tre stygn. Skulle inte bada på 2 veckor men fick duscha. Var lite groggy efter sövningen men annars har det gått helt utan komplikationer.
    Nu är han 5 månader drygt och ärret är tunt som ett blyertsstreck och det syns knappt.

    Svarar gärna på mer frågor om du har?

    Du ska dock åka in akut om bråcket inte går tillbaka av sig självt när han lugnat ner sig och legat plant en stund.

Liknande trådar

  1. Det var bråck!
    By Minks in forum _1003 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 13:08
  2. I´ve got the bråck
    By Mran in forum _1003 Marsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-06, 10:42
  3. Bråck
    By selmav in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-17, 18:43
  4. fråga om Bråck
    By ~Trixie~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 18:51
  5. Bråck?
    By -Mian- in forum Förlossning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-21, 12:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar