fin gräsmatta?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Jan 2000
    #1

    fin gräsmatta?

    Har en radhustomtsgräsmatta, alltså inte så stor, men den skulle behöva arbetas på.....men jag kan inget om gräsmattor. På ena sidan stod en ful häck som förra ägaren tog bort innan vi köpte huset så där fanns bara stubbar och jord. Men vi har fräst bort stubbarna, men går det att få gräs där? På ett annat sätt än att köpa färdigt gräs, för det låter som en dyr historia. Sedan har vi plattor där det kryllar av äckliga gråsuggor (tror jag de heter), hur får man bort dom? Tanken är att vi ska ta bort plattorna och lägga trall där i stället. Har ni några bra tips?
  2. 1
    fin gräsmatta? Har en radhustomtsgräsmatta, alltså inte så stor, men den skulle behöva arbetas på.....men jag kan inget om gräsmattor. På ena sidan stod en ful häck som förra ägaren tog bort innan vi köpte huset så där fanns bara stubbar och jord. Men vi har fräst bort stubbarna, men går det att få gräs där? På ett annat sätt än att köpa färdigt gräs, för det låter som en dyr historia. Sedan har vi plattor där det kryllar av äckliga gråsuggor (tror jag de heter), hur får man bort dom? Tanken är att vi ska ta bort plattorna och lägga trall där i stället. Har ni några bra tips?
  3. Medlem sedan
    Dec 1999
    #2
    Har hittat en bra länk till hur man ska göra för att få en fin gräsmatta. Här har du den http://www.olleberg.nu/06/Grasprogram_varsommar.html

    Jag har förstått att bästa tiden att så ny gräsmatta med frön är på hösten. Då kommer det mycket dagg från marken som håller gräset fuktigt och det växer bättre då. Vi har dock sått gräs på våren, temperaturen bör vara över 10 grader. Vi trodde det var bäst att så på våren men som sagt nu kommer vi att göra det till hösten istället för att se om det blir bättre. Finns även olika sorters gräs. Vi har några ställen där gräset har haft svårt att ta sig, vid häcken där det är skuggigt bland annat. Har köpt andra gräsfrön för skuggiga partier nu. Gråsuggor har vi också några stycken men de kommer ju inte fram mer än om man lyfter på stenar eller krukor så de har fått vara kvar. Visst är de äckliga men om de inte syns och inte stör en så tycker jag de kan vara kvar. Tror de kommer trivas under trallen också tyvärr!
  4. 2
    Har hittat en bra länk till hur man ska göra för att få en fin gräsmatta. Här har du den http://www.olleberg.nu/06/Grasprogram_varsommar.html

    Jag har förstått att bästa tiden att så ny gräsmatta med frön är på hösten. Då kommer det mycket dagg från marken som håller gräset fuktigt och det växer bättre då. Vi har dock sått gräs på våren, temperaturen bör vara över 10 grader. Vi trodde det var bäst att så på våren men som sagt nu kommer vi att göra det till hösten istället för att se om det blir bättre. Finns även olika sorters gräs. Vi har några ställen där gräset har haft svårt att ta sig, vid häcken där det är skuggigt bland annat. Har köpt andra gräsfrön för skuggiga partier nu. Gråsuggor har vi också några stycken men de kommer ju inte fram mer än om man lyfter på stenar eller krukor så de har fått vara kvar. Visst är de äckliga men om de inte syns och inte stör en så tycker jag de kan vara kvar. Tror de kommer trivas under trallen också tyvärr!
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Där ni har stubbfräst kommer det att bli svårare att så gräs, om det ska fungera måste ni lägga på mycket ny matjord och sedan låta jorden sätta sig, det blir ofta en svacka där stubben stått.
    Att rulla ut färdig gräsmatta tycker jag är oslagbart, du kan hitta priser runt 29:-/m² och om ni inte har en jättetomt så kan det kanske fungera?

    Gråsuggor trivs där det är smutsigt och mörk. alltså är det perfekt under plattor. Om ni byter till trall så se till att lägga ett lager stenmjöl eller sand under, det blir torrt och då trivs inte suggorna.
    Levande fjärilar och andra småkryp: http://www.butik.tradgardstider.se/
    Min kreativa blogg: http://alltkreativt.blogspot.com/
  6. 3
    Där ni har stubbfräst kommer det att bli svårare att så gräs, om det ska fungera måste ni lägga på mycket ny matjord och sedan låta jorden sätta sig, det blir ofta en svacka där stubben stått.
    Att rulla ut färdig gräsmatta tycker jag är oslagbart, du kan hitta priser runt 29:-/m² och om ni inte har en jättetomt så kan det kanske fungera?

    Gråsuggor trivs där det är smutsigt och mörk. alltså är det perfekt under plattor. Om ni byter till trall så se till att lägga ett lager stenmjöl eller sand under, det blir torrt och då trivs inte suggorna.
  7. Medlem sedan
    Jan 2000
    #4

    tack!

    för super bra tips! Det är inte jätte stort område där stubbarna har stått så kanske det inte blir så dyrt att köpa färdig, men blir det inte konstigt med kanten som blir mellan den nya och den gamla? Lägger man bara på den nya, eller ska det göras en massa arbete innan?
  8. 4
    tack! för super bra tips! Det är inte jätte stort område där stubbarna har stått så kanske det inte blir så dyrt att köpa färdig, men blir det inte konstigt med kanten som blir mellan den nya och den gamla? Lägger man bara på den nya, eller ska det göras en massa arbete innan?
  9. Medlem sedan
    Oct 2000
    #5
    samma underarbete som om du skulle så en gräsmatta
  10. 5
    samma underarbete som om du skulle så en gräsmatta

Liknande trådar

  1. Vår gräsmatta är så ful
    By oja39 in forum Ordet är fritt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2011-08-05, 14:40
  2. gräsmatta
    By Krillo in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 08:48
  3. Ni som ska så gräsmatta
    By Mirk in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 21:29
  4. Så gräsmatta
    By Nybliven husägare in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 18:12
  5. Vår gräsmatta...
    By Malin med J-04 och M-05 in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 07:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar