Tålamod...
_0609 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2006
    #1

    Tålamod...

    vi har nog världens tålmodigaste nästan-fyraåring i huset. Han har haft problem med ont i magen och ryggen och i natt har han legat och vridit på sig hela natten och haft ont i ryggen. Vi fick tid till barnmottagningen imorgon men skulle lämna urinprov till distriktsköterskan idag för att kolla att det inte är fel på kisseriet (UVI eller så). Viggo kissar ju inte på pottan eller nån annan stans än i blöjan. Men när han fick välja på pottan och en sån påse man tejpar runt snoppen så valde han pottan (han har gjort det andra en gång innan). Så kl 9 i morse ungefär så satte han sig på pottan. Där sitter han fortfarande, nu är klockan 15. Vi har tagit matpaus och då ville han helst ha pottan på stolen men det gick inte för sig tyckte vi. Har försökt få honom att springa och hoppa, dricka massor och kittlat honom men inte en droppe kommer. "Aldeles strax" säger han hela tiden. Men allvarligt, vilken fyraåring sitter en hel dag på pottan utan att klaga? En gång ville han att vi skulle sätta fast påsen men sen ångrade han sig för det gjorde ont tyckte han (tejp i ljumsken är inte så bekvämt kan jag tänka mig). Nu hoppas vi bara att han ska lyckas få nåt i pottan innan de stänger på VC. Han är nu inne på tredje muggen päronsaft på en timma så såååå länge kan det ju inte ta?

    Som om inte det vore nog så ska Idun operera bort halsmandlar och ev polyper imorgon. Hej och hå, aldrig en tråkig stund i detta hus!
    Maya med Viggo och Idun.

    Läs vår blogg:
    http://www.miffot.com
  2. 1
    Tålamod... vi har nog världens tålmodigaste nästan-fyraåring i huset. Han har haft problem med ont i magen och ryggen och i natt har han legat och vridit på sig hela natten och haft ont i ryggen. Vi fick tid till barnmottagningen imorgon men skulle lämna urinprov till distriktsköterskan idag för att kolla att det inte är fel på kisseriet (UVI eller så). Viggo kissar ju inte på pottan eller nån annan stans än i blöjan. Men när han fick välja på pottan och en sån påse man tejpar runt snoppen så valde han pottan (han har gjort det andra en gång innan). Så kl 9 i morse ungefär så satte han sig på pottan. Där sitter han fortfarande, nu är klockan 15. Vi har tagit matpaus och då ville han helst ha pottan på stolen men det gick inte för sig tyckte vi. Har försökt få honom att springa och hoppa, dricka massor och kittlat honom men inte en droppe kommer. "Aldeles strax" säger han hela tiden. Men allvarligt, vilken fyraåring sitter en hel dag på pottan utan att klaga? En gång ville han att vi skulle sätta fast påsen men sen ångrade han sig för det gjorde ont tyckte han (tejp i ljumsken är inte så bekvämt kan jag tänka mig). Nu hoppas vi bara att han ska lyckas få nåt i pottan innan de stänger på VC. Han är nu inne på tredje muggen päronsaft på en timma så såååå länge kan det ju inte ta?

    Som om inte det vore nog så ska Idun operera bort halsmandlar och ev polyper imorgon. Hej och hå, aldrig en tråkig stund i detta hus!
  3. Medlem sedan
    Apr 2006
    #2
    Nu fick vi en förklaring till varför det tog hela dagen och varför han vägrar potta och toa. Han är rädd för kiss! Han har alltså suttit och hållt sig hela långa dagen för att han var rädd för att kissa. Sen när han inte kunde hålla sig längre blev han jätteledsen och skrek att han VIIIILL inte kissa, han är rädd för kisset... Oooookejjj... Vad gör man åt det då??? Vi fick vårt urinprov och så belönade jag honom med Mariekex och en glittrig stjärna till kylskåpet (vet inte varför, men jag fick en ingivelse bara... ). Hoppas det släpper efter första gången nu... Vi har sagt att han måste sluta med blöja på dagen när han fyller fyra och det tycker han är ok. Fast han har nog inte insett att han måste kissa på potta eller toa än...
  4. 2
    Nu fick vi en förklaring till varför det tog hela dagen och varför han vägrar potta och toa. Han är rädd för kiss! Han har alltså suttit och hållt sig hela långa dagen för att han var rädd för att kissa. Sen när han inte kunde hålla sig längre blev han jätteledsen och skrek att han VIIIILL inte kissa, han är rädd för kisset... Oooookejjj... Vad gör man åt det då??? Vi fick vårt urinprov och så belönade jag honom med Mariekex och en glittrig stjärna till kylskåpet (vet inte varför, men jag fick en ingivelse bara... ). Hoppas det släpper efter första gången nu... Vi har sagt att han måste sluta med blöja på dagen när han fyller fyra och det tycker han är ok. Fast han har nog inte insett att han måste kissa på potta eller toa än...
  5. Medlem sedan
    Nov 2004
    #3
    Lille skrutten! Han är värd varenda guldstjärna han kan få

    Jag vet inte vad man gör när någon är rädd för kiss, men spontant unra jag om det inte är bra att leka och plaska mycket naken i trädgården och få pinka lite här och där.

    Ni kanske har en bra buske som behöver lite xtra näring? Han kanske kan tycka att det känns mindre läskigt om han tror att han gör busken en tjänst genom att kissa på den... Så det inte är för hans skull som han kissar utan för att göra busken glad... *spånar fritt och väldigt ovetenskapligt*
  6. 3
    Lille skrutten! Han är värd varenda guldstjärna han kan få

    Jag vet inte vad man gör när någon är rädd för kiss, men spontant unra jag om det inte är bra att leka och plaska mycket naken i trädgården och få pinka lite här och där.

    Ni kanske har en bra buske som behöver lite xtra näring? Han kanske kan tycka att det känns mindre läskigt om han tror att han gör busken en tjänst genom att kissa på den... Så det inte är för hans skull som han kissar utan för att göra busken glad... *spånar fritt och väldigt ovetenskapligt*
  7. Medlem sedan
    Apr 2006
    #4
    I fredags behövdes det ju ett till prov och han ville inte kissa i pottan sa han innan. Vi förklarade om och om igen att doktorn var tvungen att titta på hans kiss för att kuna se varför han har ont i ryggen. Vet inte om det var det eller för att det bara var han och min man hemma (jag var på sjukhuset med Idun) men han satte sig snällt på pottan och kissade. Han har visst gått ut på dagis och berättat för alla att när han blir 4 ska han sluta ha blöja på sig så han verkar ha bestämt sig för att de kommer att bli så Hoppas det går bra!

    Doktorn trodde iaf att han varit uttorkad, men han var bättre i fredags. Nu har vi hällt i honom saft och nyponsoppa och eftersom Idun också behöver mycket vätska efter operation så ska vi inhandla isglass i stora lass också och hoppas att båda håller vätskebalansen i värmen. Vi skulle få remiss till ultraljud av hans njurar för säkerhets skull också och det känns bra. Han mår inte så så bra verkar det som min lilleman Han blev ju bättre i magen på nya dieten men så blev han plötsligt dålig igen för 1-1,5 mån sen eller så. Men nu verkar det gå till sig igen, han är faktiskt lite bättre igen *Tar i trä* sen vi tog bort de sista fullkornen. Nu får han 6-mån välling och bara ljust bröd, inga fullkornsprodukter alls och så massa extra fett i maten. Hoppas han får bli bra snart, man blir ju så orolig!
  8. 4
    I fredags behövdes det ju ett till prov och han ville inte kissa i pottan sa han innan. Vi förklarade om och om igen att doktorn var tvungen att titta på hans kiss för att kuna se varför han har ont i ryggen. Vet inte om det var det eller för att det bara var han och min man hemma (jag var på sjukhuset med Idun) men han satte sig snällt på pottan och kissade. Han har visst gått ut på dagis och berättat för alla att när han blir 4 ska han sluta ha blöja på sig så han verkar ha bestämt sig för att de kommer att bli så Hoppas det går bra!

    Doktorn trodde iaf att han varit uttorkad, men han var bättre i fredags. Nu har vi hällt i honom saft och nyponsoppa och eftersom Idun också behöver mycket vätska efter operation så ska vi inhandla isglass i stora lass också och hoppas att båda håller vätskebalansen i värmen. Vi skulle få remiss till ultraljud av hans njurar för säkerhets skull också och det känns bra. Han mår inte så så bra verkar det som min lilleman Han blev ju bättre i magen på nya dieten men så blev han plötsligt dålig igen för 1-1,5 mån sen eller så. Men nu verkar det gå till sig igen, han är faktiskt lite bättre igen *Tar i trä* sen vi tog bort de sista fullkornen. Nu får han 6-mån välling och bara ljust bröd, inga fullkornsprodukter alls och så massa extra fett i maten. Hoppas han får bli bra snart, man blir ju så orolig!
  9. Medlem sedan
    Mar 2006
    #5
    Oj, ett barn med sånt tålamod önskar jag också att jag hade... Skruttans myror i brallan hade börjat klia efter ca 27sekunder...
    Det låter ju bra att V är inställd på att han ska sluta med blöja när han blir 4 år; är han medveten om hur nära förestående den dagen är?...

    Jag tycker det var helt ok att belöna honom med ett mariekex och ett klistermärke när han väl kissade på pottan! När vi traglade som bäst med skruttan sa jag i ett svagt ögonblick att "om du kissar på pottan får du en pepparkaka". Det kom visserligen inget kiss den gången ändå men tro inte att hon glömt bort det när det väl släppte på pottan. Sen fick det bli några pepparkakor om dan i några veckor.
    Nån månad senare fick skruttan hjälp av mormor efter ett pottbesök, och som svar på mormors fråga "vad gör man när man kissat på pottan?", svarade hon givetvis "då får man en pepparkaka!"
    Gissa om mormor blev full av skratt, hon hade ju snarare väntat sig ett svar i stilen "då tvättar man sina händer"...
  10. 5
    Oj, ett barn med sånt tålamod önskar jag också att jag hade... Skruttans myror i brallan hade börjat klia efter ca 27sekunder...
    Det låter ju bra att V är inställd på att han ska sluta med blöja när han blir 4 år; är han medveten om hur nära förestående den dagen är?...

    Jag tycker det var helt ok att belöna honom med ett mariekex och ett klistermärke när han väl kissade på pottan! När vi traglade som bäst med skruttan sa jag i ett svagt ögonblick att "om du kissar på pottan får du en pepparkaka". Det kom visserligen inget kiss den gången ändå men tro inte att hon glömt bort det när det väl släppte på pottan. Sen fick det bli några pepparkakor om dan i några veckor.
    Nån månad senare fick skruttan hjälp av mormor efter ett pottbesök, och som svar på mormors fråga "vad gör man när man kissat på pottan?", svarade hon givetvis "då får man en pepparkaka!"
    Gissa om mormor blev full av skratt, hon hade ju snarare väntat sig ett svar i stilen "då tvättar man sina händer"...

Liknande trådar

  1. Gud ge mig tålamod!!
    By Busluren in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-02-04, 20:02
  2. Giv mig tålamod!!!
    By TacoBelle in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-11-13, 17:08
  3. Tålamod, tålamod och åter....
    By thess705 in forum Vikt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-18, 12:54
  4. Tålamod, tålamod och åter....
    By thess705 in forum Vikt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 16:39
  5. +43C och jag har tålamod som en
    By JaCal in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-23, 03:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar