"Kan innehålla spår av nötter"???
Mammasnack
  1. Anonym
    #1

    "Kan innehålla spår av nötter"???

    Imorgon är det skolavslutning på sonens skola och tårtkalas. Tänkte köpa med en dajmtårta (Almondy?) men såg att nästan alla de där tårtorna innehöll nötbotten eller spår av nötter så jag lät bli.
    Åkte istället och köpte en glasstårta (Kling´s vanilj med sylt) för att vara på den säkra sidan. Men såg till min förbannelse att den kunde innhålla "spår av nötter". Tusan!

    Nu till min fråga: Hur känsligt är det i en skola med nötförbud?

    Vet andra som gör tårtor med massa lösgodis ovanpå (från lösgodisavdelningen) och där antar jag att detta godis också kan innhålla spår av nötter då alla lådor står tätt ihop och man använder samma sked till allt. Och hur säkert är det med alla tårtor som är hemmagjorda?

    Hjälp mig nu! Kan jag ta med glasstårtan???? Hinner ej till affären innan morgondagen....
  2. 1
    "Kan innehålla spår av nötter"??? Imorgon är det skolavslutning på sonens skola och tårtkalas. Tänkte köpa med en dajmtårta (Almondy?) men såg att nästan alla de där tårtorna innehöll nötbotten eller spår av nötter så jag lät bli.
    Åkte istället och köpte en glasstårta (Kling´s vanilj med sylt) för att vara på den säkra sidan. Men såg till min förbannelse att den kunde innhålla "spår av nötter". Tusan!

    Nu till min fråga: Hur känsligt är det i en skola med nötförbud?

    Vet andra som gör tårtor med massa lösgodis ovanpå (från lösgodisavdelningen) och där antar jag att detta godis också kan innhålla spår av nötter då alla lådor står tätt ihop och man använder samma sked till allt. Och hur säkert är det med alla tårtor som är hemmagjorda?

    Hjälp mig nu! Kan jag ta med glasstårtan???? Hinner ej till affären innan morgondagen....
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2
    Jag hade tagit med tårtan, men talat om för dom jag bjuder att den kan innehålla spår av nötter. När det står just "spår av" så innebär det att nötter hanteras i samma lokal som produkten tillverkas. Det är lite av ett sätt att friskriva sig från ansvar från tillverkarens sida.

    Jag är själv glutenintolerant och det står "kan innehålla spår av vete" etc på det mesta just pga att det hanteras i samma lokal.
  4. 2
    Jag hade tagit med tårtan, men talat om för dom jag bjuder att den kan innehålla spår av nötter. När det står just "spår av" så innebär det att nötter hanteras i samma lokal som produkten tillverkas. Det är lite av ett sätt att friskriva sig från ansvar från tillverkarens sida.

    Jag är själv glutenintolerant och det står "kan innehålla spår av vete" etc på det mesta just pga att det hanteras i samma lokal.
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Ta med den du. De som är allergiker har vanligen bra koll på det själva.
  6. 3
    Ta med den du. De som är allergiker har vanligen bra koll på det själva.

Liknande trådar

  1. Husläkare som är inne på "fel" spår
    By Anonym in forum Känsliga snack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-29, 09:27
  2. vad kan pesto innehålla för nötter?
    By pinoccio in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-03-08, 21:01
  3. vegetarisk "ost" på nötter?
    By LottaHj in forum Mat & dryck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 15:28
  4. Kan innehålla spår av mjölk?
    By Babaria in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 07:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar