Någon expert på gamla sällskapsspel?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    Feb 2000
    #1

    Någon expert på gamla sällskapsspel?

    Är på vild jakt efter ett spel som jag spelade som barn. Det var gammalt redan då kan tänka mig att det är från 60-talet.

    Jag tror det hette Djurens konung. Det var ett lejon, en elefant och en råtta (som var den enda som kunde simma)

    Någon som ¨kommer ihåg och vet mer om det här spelet?
    Vad hette det, tillverkare, kan man få tag på det idag?

    Jag har fått en hang up på dettaoch hittar det inte när jag googlar så är tacksam för alla små tips
  2. 1
    Någon expert på gamla sällskapsspel? Är på vild jakt efter ett spel som jag spelade som barn. Det var gammalt redan då kan tänka mig att det är från 60-talet.

    Jag tror det hette Djurens konung. Det var ett lejon, en elefant och en råtta (som var den enda som kunde simma)

    Någon som ¨kommer ihåg och vet mer om det här spelet?
    Vad hette det, tillverkare, kan man få tag på det idag?

    Jag har fått en hang up på dettaoch hittar det inte när jag googlar så är tacksam för alla små tips
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Chansen finns ju att det är ett ALGA-spel, så om du frågar dem så kanske de kan hjälpa dig?
  4. 2
    Chansen finns ju att det är ett ALGA-spel, så om du frågar dem så kanske de kan hjälpa dig?
  5. Medlem sedan
    Aug 2023
    #3
    Hej! Ser en fråga från 2010 angående gamla sällskapsspel. Spelet heter "Djungelns konung" och lanserades mycket riktigt av ALGA på 60-talet. Det var en spelplan på 9x7 rutor med två separata sjöar centralt. Djuren var 8 i varje lag (elefant nr8; lejon nr7; tiger nr.6; leopard nr.5; varg nr.4; Blodhund nr.3; serval nr.2 och råtta nr.1). Endast råttan och elefanten kunde ta elefanten. Alla andra kunde ta samma siffra samt lägre. Endast råtta kunde befinna sig i vattnet och endast lejon och tiger kunde hoppa över vattnet. I vår familj har vi gjort en uppsjö av kopior av detta spel. Alla älskar det ... roligast var att göra spelet själv. Mina två pojkar (nu 28 och 27 älskar det också).Jag är fortfarande på jakt efter originalspelet men har ännu ej lyckats... har du? Staffan
  6. 3
    Hej! Ser en fråga från 2010 angående gamla sällskapsspel. Spelet heter "Djungelns konung" och lanserades mycket riktigt av ALGA på 60-talet. Det var en spelplan på 9x7 rutor med två separata sjöar centralt. Djuren var 8 i varje lag (elefant nr8; lejon nr7; tiger nr.6; leopard nr.5; varg nr.4; Blodhund nr.3; serval nr.2 och råtta nr.1). Endast råttan och elefanten kunde ta elefanten. Alla andra kunde ta samma siffra samt lägre. Endast råtta kunde befinna sig i vattnet och endast lejon och tiger kunde hoppa över vattnet. I vår familj har vi gjort en uppsjö av kopior av detta spel. Alla älskar det ... roligast var att göra spelet själv. Mina två pojkar (nu 28 och 27 älskar det också).Jag är fortfarande på jakt efter originalspelet men har ännu ej lyckats... har du? Staffan
  7. Medlem sedan
    Aug 2023
    #4
    Hej,
    Jag har ritat upp spelplanen "Djungelns konung" som nu finns i pdf-format. Jag kan skicka den om någon skulle vara intresserad... Dessutom medföljer en bild på originalkartongen. Är själv född -59 och spelade spelet frekvent som ung på 60-talet. "Johannes"
  8. 4
    Hej,
    Jag har ritat upp spelplanen "Djungelns konung" som nu finns i pdf-format. Jag kan skicka den om någon skulle vara intresserad... Dessutom medföljer en bild på originalkartongen. Är själv född -59 och spelade spelet frekvent som ung på 60-talet. "Johannes"

Liknande trådar

  1. någon expert?
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-25, 18:32
  2. Någon VAB-expert
    By pbsthlm in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 10:55
  3. Någon POP-expert?
    By Sara in forum Småbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-06, 11:13
  4. Någon expert?
    By j med 4 in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 13:22
  5. Någon expert
    By -Sara- in forum Singelmingel
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 13:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar