Läser du dödsannonser?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Sep 2006
    #1

    Läser du dödsannonser?

    Om du läser en papperstidning, läser du då dödsannonserna?

    OBS. har inget med frågan nedan att göra. Och du behöver inte förklara, bara svara ja eller nej.

    Varför jag frågar? Jag är bara nyfiken.
  2. 1
    Läser du dödsannonser? Om du läser en papperstidning, läser du då dödsannonserna?

    OBS. har inget med frågan nedan att göra. Och du behöver inte förklara, bara svara ja eller nej.

    Varför jag frågar? Jag är bara nyfiken.
  3. Medlem sedan
    Sep 2006
    #2
    Nej.
  4. 2
    Nej.
  5. Medlem sedan
    Nov 2009
    #3
    Beror på vad du menar. Jag kollar om någon jag vet vem det är har dött. Jag läser inte annonserna i övrigt.
  6. 3
    Beror på vad du menar. Jag kollar om någon jag vet vem det är har dött. Jag läser inte annonserna i övrigt.
  7. Medlem sedan
    Oct 2006
    #4
    Om det är NA ja, annars inte..
  8. 4
    Om det är NA ja, annars inte..
  9. Medlem sedan
    Oct 2001
    #5
    I den gratistidning min kommun levererar brukar 2-3 dödsannonser finnas på samma sida som familjesidan/nyfödda. Jag läser dem, mest för att hålla koll på om någon jag känner avlidit men också vilken ålder personen hade som avled.
  10. 5
    I den gratistidning min kommun levererar brukar 2-3 dödsannonser finnas på samma sida som familjesidan/nyfödda. Jag läser dem, mest för att hålla koll på om någon jag känner avlidit men också vilken ålder personen hade som avled.
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    Ja och nej. Jag skummar igenom för att se om det kanske varit nån jag känner som dött, de annonserna läser jag i så fall. Plus ibland de där den avlidna var ungefär i min ålder, ser om nåt i annonsen säger nåt om hurvida det var en olycka eller sjukdom t ex som föranledde det.
  12. 6
    Ja och nej. Jag skummar igenom för att se om det kanske varit nån jag känner som dött, de annonserna läser jag i så fall. Plus ibland de där den avlidna var ungefär i min ålder, ser om nåt i annonsen säger nåt om hurvida det var en olycka eller sjukdom t ex som föranledde det.
  13. kerstimärta
    #7
    Japp
  14. 7
    Japp
  15. Medlem sedan
    Oct 2006
    #8
    Mäh, menar du läser hela annonserna och alla, eller läser namnen? Nu ser jag att jag ska svara nej om du menar alla annonser men ja om du menar om jag läser namnen på dem som dött.. Är det någon jag känner läser jag annonsen, det är tadaa därför jag läser namnen på de som dött..
  16. 8
    Mäh, menar du läser hela annonserna och alla, eller läser namnen? Nu ser jag att jag ska svara nej om du menar alla annonser men ja om du menar om jag läser namnen på dem som dött.. Är det någon jag känner läser jag annonsen, det är tadaa därför jag läser namnen på de som dött..
  17. Medlem sedan
    Sep 2006
    #9
    Ja jag menar läser, inte ögnar igenom.
  18. 9
    Ja jag menar läser, inte ögnar igenom.
  19. Medlem sedan
    Jan 2010
    #10
    Nej
  20. 10
    Nej
  21. Medlem sedan
    Oct 2006
    #11
    Ok, nej det gör jag inte då'rå...
    Vem har tid med sånt? Eller intresse? Om namnen är okända för en..

    Så, färdigsvarat
  22. 11
    Ok, nej det gör jag inte då'rå...
    Vem har tid med sånt? Eller intresse? Om namnen är okända för en..

    Så, färdigsvarat
  23. Medlem sedan
    Aug 2000
    #12
    Nej.
  24. 12
    Nej.
  25. Medlem sedan
    Sep 2006
    #13
    Vem har tid med sånt?
    Det får vi kanske vet snart.
  26. 13
    Vem har tid med sånt?
    Det får vi kanske vet snart.
  27. Medlem sedan
    Apr 2006
    #14

    jag tittar, men

    läser inte, om det går ihop. knepigt att förklara, men jag kan dröja kvar vid födda och dödda utan att lägga något av det på minnet, utan att tänka en tanke.
    A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.
  28. 14
    jag tittar, men läser inte, om det går ihop. knepigt att förklara, men jag kan dröja kvar vid födda och dödda utan att lägga något av det på minnet, utan att tänka en tanke.
  29. Medlem sedan
    Oct 2006
    #15
    haha, det är sant!
  30. 15
    haha, det är sant!
  31. Medlem sedan
    Sep 2006
    #16
    Typ ögnar igenom? Liksom använder ögonen mer än hjärnan?
  32. 16
    Typ ögnar igenom? Liksom använder ögonen mer än hjärnan?
  33. Medlem sedan
    Apr 2006
    #17

    kanske så, ja.

    men det har nog med att göra att jag och pappa, som jag var helgbarn hos, ofta strosade på kyrkogårdar, av alla ställen, och fantiserade om LIVET som de där stenarna skvallrade om. Det var aldrig fokus på själva döden, även om pappa nog alltid, på ett hälsosamt och nyfiket sätt, var fascinerad av döden. så när jag ser annonserna tänker jag nog också mest på livet, och då blir annonsen flyktig.

    det här resonemanget faller förstås platt när jag tittar på födelseannonserna. då är det nog snarare kompositionen i bilden som jag betraktar, utan att minnas.

    fast ögna är nog ändå ett sorts läsande för mig, när jag tänker efter. jag ägnar mig åt en stunds dagdrömmeri, tror jag, just vid de där sidorna.
    A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.
  34. 17
    kanske så, ja. men det har nog med att göra att jag och pappa, som jag var helgbarn hos, ofta strosade på kyrkogårdar, av alla ställen, och fantiserade om LIVET som de där stenarna skvallrade om. Det var aldrig fokus på själva döden, även om pappa nog alltid, på ett hälsosamt och nyfiket sätt, var fascinerad av döden. så när jag ser annonserna tänker jag nog också mest på livet, och då blir annonsen flyktig.

    det här resonemanget faller förstås platt när jag tittar på födelseannonserna. då är det nog snarare kompositionen i bilden som jag betraktar, utan att minnas.

    fast ögna är nog ändå ett sorts läsande för mig, när jag tänker efter. jag ägnar mig åt en stunds dagdrömmeri, tror jag, just vid de där sidorna.
  35. Medlem sedan
    May 2005
    #18
    Ja
  36. 18
    Ja
  37. Medlem sedan
    May 2005
    #19
    Ja! Lusläser till och med, och jämför annonser och läser dikterna och funderar över deras bilder och hur gamla de var när de gick bort och varför de gick bort om de var sjuka eller så, och varför en del vill ha kaffe efteråt men inte andra och varför det är två annonser för samma människa och.. ja så.
  38. 19
    Ja! Lusläser till och med, och jämför annonser och läser dikterna och funderar över deras bilder och hur gamla de var när de gick bort och varför de gick bort om de var sjuka eller så, och varför en del vill ha kaffe efteråt men inte andra och varför det är två annonser för samma människa och.. ja så.
  39. Medlem sedan
    May 2005
    #20
    Åh, kyrkogårdsstrosande - i alla nya städer jag hamnar i måste jag uppsöka kyrkogården och strosa runt (jaja, de jag hamnar i längre än en stund då alltså) och titta på gravstenar och tänka på vad de gjorde när de levde och så. Och vill jag ha en stunds lugn och ro går jag till gamla kyrkogården här i stan och flanerar.

    Din pappa och jag, alltså.
  40. 20
    Åh, kyrkogårdsstrosande - i alla nya städer jag hamnar i måste jag uppsöka kyrkogården och strosa runt (jaja, de jag hamnar i längre än en stund då alltså) och titta på gravstenar och tänka på vad de gjorde när de levde och så. Och vill jag ha en stunds lugn och ro går jag till gamla kyrkogården här i stan och flanerar.

    Din pappa och jag, alltså.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. I dödsannonser ser man
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-16, 18:40
  2. på tal om dödsannonser, bebis död
    By Lilla_jag_79 in forum Ordet är fritt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2009-07-17, 17:43
  3. Angående dödsannonser
    By Kotthare in forum Ordet är fritt
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2009-07-17, 17:16
  4. Man läser och läser och läser lite till
    By pösmunken in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 13:28
  5. Mer om dödsannonser
    By -Maria N- in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 17:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar