Sova i egen säng. HELA natten.
Stora barn
  1. Medlem sedan
    Dec 2002
    #1

    Sova i egen säng. HELA natten.

    Har en tös på 7 år, och en gosse på 1½. Flickan har sovit huvudsakligen med oss i dubbelsängen sedan hon var bebis (från början kolikbesvär, sedan nattamning, sedan allmän mammenödighet), och vi (föräldrarna) känner att det är dags för en förändring. En unge med långa armar och långa ben, i kombination med två föräldrar och mot morgonen en 1½-åring blir väldigt trångt. Dålig sömn för alla utom lilleman. Dottern sade själv att från ett visst datum skulle hon minsann sova själv i sin egen säng, hela natten. Tidigare har vi legat/suttit i hennes säng tills hon somnat, och sedan gått därifrån. Då har hon kunnat sova själv mellan 1-6 timmar, oftast närmare 2-3 timmar. Sedan har hon kommit tassandes. Senaste veckorna har det urartat till att vi ligger/sitter med henne, hon håller ett tag i oss och ligger sedan och känner efter ifall vi går därifrån. Om vi lämnar rummet efter en timma (!) så tar det inte många minuter innan hon kommer efter och är ledsen. Vi kan inte ha det på detta vis, och försöker genomföra en förändring. Därför talar vi nu med henne på dagen, när hon är vaken, och förklarar att vi läser bok i soffan på nedervåningen, sedan lägger hon sig i sin säng och lyssnar på sin cd-spelare tills hon somnar. En av oss föräldrar sitter vid datorn ute på hallen tills hon sover. Men fungerar det? NEJ. Gråt, skrik, kissa tio gånger på två timmar, ont i magen, spring upp och ned, kudden är platt, hjälp att bädda täcket... Allt allt allt. Och sedan kryper det fram: "jag vill sova i er säng". Men det får hon inte. Vi förklarar, och säger att när det ljusnar och är morgon, får hon komma över. Innan dess kommer vi att gå tillbaks med henne till hennes egen säng. Igår kväll tog nattningen 2½ timma. Ikväll två timmar.

    Hur gör era sjuåringar, hur hade ni gjort i vår situation?
    Bättre en hund i sängen än tio i hundgården

    http://enveten.blogspot.com
  2. 1
    Sova i egen säng. HELA natten. Har en tös på 7 år, och en gosse på 1½. Flickan har sovit huvudsakligen med oss i dubbelsängen sedan hon var bebis (från början kolikbesvär, sedan nattamning, sedan allmän mammenödighet), och vi (föräldrarna) känner att det är dags för en förändring. En unge med långa armar och långa ben, i kombination med två föräldrar och mot morgonen en 1½-åring blir väldigt trångt. Dålig sömn för alla utom lilleman. Dottern sade själv att från ett visst datum skulle hon minsann sova själv i sin egen säng, hela natten. Tidigare har vi legat/suttit i hennes säng tills hon somnat, och sedan gått därifrån. Då har hon kunnat sova själv mellan 1-6 timmar, oftast närmare 2-3 timmar. Sedan har hon kommit tassandes. Senaste veckorna har det urartat till att vi ligger/sitter med henne, hon håller ett tag i oss och ligger sedan och känner efter ifall vi går därifrån. Om vi lämnar rummet efter en timma (!) så tar det inte många minuter innan hon kommer efter och är ledsen. Vi kan inte ha det på detta vis, och försöker genomföra en förändring. Därför talar vi nu med henne på dagen, när hon är vaken, och förklarar att vi läser bok i soffan på nedervåningen, sedan lägger hon sig i sin säng och lyssnar på sin cd-spelare tills hon somnar. En av oss föräldrar sitter vid datorn ute på hallen tills hon sover. Men fungerar det? NEJ. Gråt, skrik, kissa tio gånger på två timmar, ont i magen, spring upp och ned, kudden är platt, hjälp att bädda täcket... Allt allt allt. Och sedan kryper det fram: "jag vill sova i er säng". Men det får hon inte. Vi förklarar, och säger att när det ljusnar och är morgon, får hon komma över. Innan dess kommer vi att gå tillbaks med henne till hennes egen säng. Igår kväll tog nattningen 2½ timma. Ikväll två timmar.

    Hur gör era sjuåringar, hur hade ni gjort i vår situation?
  3. Emblon
    #2
    Jag hade försökt byggt upp nattningsrutiner tillsammans med henne. Rutiner som gör att hennes rum/säng är en trygg/lugnt ställe som det är mysigt att sova i.
    Själv så har jag satt upp små ljusslingor i barnens rum eftersom mina barn var rädd för hörn-mörkret.
    Vi har även skapat en stjärnhimmel (även om några djur osv har smugit sig in i den) tillsammans som man kan titta på och berätta sagor ifrån. Finns att köpa på leksaksbutik sådana där som lyser då det blir mörkt.
    Finns även cd-skivor som får barn att kunna somna själv.

    Sedan så har vi såklart en drömfångare som hängs ut varje gång hon drömt något obehagligt. Men våran tjej har nu förklarat att ibland så fångar drömfångare andra drömmar och så kan man drömma otäckt igen. Hon skrattar för att hon vet att det bara är en saga, men en saga hon tycker mycket om och som gör henne trygg.
    Även sagan om att ibland fångar drömfångaren andra mindre barns mardrömmar och så kommer de in i hennes drömmar, men eftersom hon är stor (6,5 år) så kan hon göra drömmarna snälla och förhoppningsvis så skickas hennes lösning på mardrömmen vidare till det lilla barnet =)

    MEN se bara till att hon VET att hon är välkommen till eran säng om hon behöver även fast det inte ljusnar.
    Samt se till att försöka ge henne alla gos och närhetsstunder under dagen istället.
  4. 2
    Jag hade försökt byggt upp nattningsrutiner tillsammans med henne. Rutiner som gör att hennes rum/säng är en trygg/lugnt ställe som det är mysigt att sova i.
    Själv så har jag satt upp små ljusslingor i barnens rum eftersom mina barn var rädd för hörn-mörkret.
    Vi har även skapat en stjärnhimmel (även om några djur osv har smugit sig in i den) tillsammans som man kan titta på och berätta sagor ifrån. Finns att köpa på leksaksbutik sådana där som lyser då det blir mörkt.
    Finns även cd-skivor som får barn att kunna somna själv.

    Sedan så har vi såklart en drömfångare som hängs ut varje gång hon drömt något obehagligt. Men våran tjej har nu förklarat att ibland så fångar drömfångare andra drömmar och så kan man drömma otäckt igen. Hon skrattar för att hon vet att det bara är en saga, men en saga hon tycker mycket om och som gör henne trygg.
    Även sagan om att ibland fångar drömfångaren andra mindre barns mardrömmar och så kommer de in i hennes drömmar, men eftersom hon är stor (6,5 år) så kan hon göra drömmarna snälla och förhoppningsvis så skickas hennes lösning på mardrömmen vidare till det lilla barnet =)

    MEN se bara till att hon VET att hon är välkommen till eran säng om hon behöver även fast det inte ljusnar.
    Samt se till att försöka ge henne alla gos och närhetsstunder under dagen istället.
  5. Medlem sedan
    Aug 2009
    #3
    Hej
    Jag sökte just in på detta forum för att få hjälp med just detta. Vår 7,5-årige son kommer varje natt till vår säng oberoende av vad vi försöker med. Han somnar ganska lätt på kvällen, efter saga och musik, men varje natt kommer han ner. Han börjar ettan nu och det känns som att han är lite för stor för att sova i vår säng varje natt. Ok att han kommer ner nån gång, men inte varje natt och väldigt tidigt. Efter kl. 6 har vi sagt att det är ok, men det funkar inte.
    Vi har testat med klistermärken och när han fått 20 klistermärken (dvs klarat av att sova i sin säng tills kl. 6) så ska han få en present. Men det har inte gått så bra. Det funkade med storasyster som idag är 9 år.

    Tipsen som jag läst är att man kan lägga in en madrass på golvet i barnets rum och sova där några nätter så barnet känner sig trygg i sin egen säng, och dessutom vet att mamma/pappa inte är så långt bort. Det ska vi nog testa .

    På Supernanny på TV så sitter ju mamman/pappan ibland i timtal alldeles tysta i rummet och lägger tillbaka barnet i sängen utan bråkoch prat tills barnet somnar och det verkar ju funka efter några nätter bara...

    Ett bad på kvällen kan lugna ner barnet innan läggdags och en lång saga. Min son funderar jag på att ta ut på en springtur innan läggdags han har så mycket energi som måste ut ibland.
    Ja jag vet inte om det hjälpte något, men jag ska följa denna tråd också och de om nån annan har några bra tips! Lycka till!
  6. 3
    Hej
    Jag sökte just in på detta forum för att få hjälp med just detta. Vår 7,5-årige son kommer varje natt till vår säng oberoende av vad vi försöker med. Han somnar ganska lätt på kvällen, efter saga och musik, men varje natt kommer han ner. Han börjar ettan nu och det känns som att han är lite för stor för att sova i vår säng varje natt. Ok att han kommer ner nån gång, men inte varje natt och väldigt tidigt. Efter kl. 6 har vi sagt att det är ok, men det funkar inte.
    Vi har testat med klistermärken och när han fått 20 klistermärken (dvs klarat av att sova i sin säng tills kl. 6) så ska han få en present. Men det har inte gått så bra. Det funkade med storasyster som idag är 9 år.

    Tipsen som jag läst är att man kan lägga in en madrass på golvet i barnets rum och sova där några nätter så barnet känner sig trygg i sin egen säng, och dessutom vet att mamma/pappa inte är så långt bort. Det ska vi nog testa .

    På Supernanny på TV så sitter ju mamman/pappan ibland i timtal alldeles tysta i rummet och lägger tillbaka barnet i sängen utan bråkoch prat tills barnet somnar och det verkar ju funka efter några nätter bara...

    Ett bad på kvällen kan lugna ner barnet innan läggdags och en lång saga. Min son funderar jag på att ta ut på en springtur innan läggdags han har så mycket energi som måste ut ibland.
    Ja jag vet inte om det hjälpte något, men jag ska följa denna tråd också och de om nån annan har några bra tips! Lycka till!

Liknande trådar

  1. HELA NATTEN i egen säng!
    By Mammahaj in forum _1010 Oktoberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-11-29, 15:07
  2. Första natten i egen säng!
    By Lova med tre in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-14, 22:38
  3. Första natten i egen säng
    By sterna in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-13, 20:21
  4. Hela natten i sin säng!
    By K med Lova o Hugo in forum _0706 Junibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 07:23
  5. Första natten i egen säng
    By -Selma- in forum _0707 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 21:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar