rädd för att doppa huvudet
Småbarn
  1. Anonym
    #1

    rädd för att doppa huvudet

    Min son går på lek och plask och är 5 år. Han är rädd för att doppa huvudet.
    Vad ska jag göra för häva denna blockering
  2. 1
    rädd för att doppa huvudet Min son går på lek och plask och är 5 år. Han är rädd för att doppa huvudet.
    Vad ska jag göra för häva denna blockering
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Om han går på någon form av simundervisning så kommer de säkert leka fram det där.
    Annars kan man ju "koka kaffe" tillsammans (dvs hålla munnen (men inte resten av ansiktet) under vatten och bubbla. Eller bara dyka själva och visa att det inte är farligt.
    Är man inte van är det jätteläskigt att doppa huvudet. Det låter konstigt, man ser inte... Klart det är otäckt! Men prova att leka fram det på olika sätt. Kanske han kan ligga i din famn och doppa huvudet bakifrån så att ögon och näsa fortfarande är ovanför?
    Annars tror jag mest på mycket lek i vatten, gärna vattenrutschkanor och bassänger med sluttande botten så att barnet själv kan bestämma hur djupt vatten han vill vara på.
  4. 2
    Om han går på någon form av simundervisning så kommer de säkert leka fram det där.
    Annars kan man ju "koka kaffe" tillsammans (dvs hålla munnen (men inte resten av ansiktet) under vatten och bubbla. Eller bara dyka själva och visa att det inte är farligt.
    Är man inte van är det jätteläskigt att doppa huvudet. Det låter konstigt, man ser inte... Klart det är otäckt! Men prova att leka fram det på olika sätt. Kanske han kan ligga i din famn och doppa huvudet bakifrån så att ögon och näsa fortfarande är ovanför?
    Annars tror jag mest på mycket lek i vatten, gärna vattenrutschkanor och bassänger med sluttande botten så att barnet själv kan bestämma hur djupt vatten han vill vara på.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    Det är mycket vanligt att små barn tycker det är obehagligt att få huvudet under vattnet. Det bästa att göra är att gå och bada regelbundet och låta honom leka i vattnet utan krav. Då får han vattenvana och kommer så småningom att våga dyka också.
  6. 3
    Det är mycket vanligt att små barn tycker det är obehagligt att få huvudet under vattnet. Det bästa att göra är att gå och bada regelbundet och låta honom leka i vattnet utan krav. Då får han vattenvana och kommer så småningom att våga dyka också.

Liknande trådar

  1. Ska man doppa knäcken...
    By TTUK in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-07, 16:03
  2. Konstig i huvudet *rädd*
    By Oroligast in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 13:06
  3. Han kan doppa huvudet och skriva
    By malin_med3 in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 19:49
  4. Doppa i choklad?
    By anonymt namn in forum Mat & dryck
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 19:20
  5. Doppa huvudet?
    By Ria in forum _99/00 Vinterbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 19:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar