dum fråga här!(viftar med handen, hjälp)
Försöker bli med barn
  1. längtar efter 3:an
    #1

    dum fråga här!(viftar med handen, hjälp)

    jag måste nog vara den enda kvinna som tills nyligen inte har nån vidare kunskap om det här med ÄL och cykel osv....

    båda mina döttrar är oplanerade men väldigt välkomna

    så inte förrän nu har det varit nåt som man ska planera direkt så.

    och jag har kollat runt på olika sidor efter äl-kalendrar osv.

    och nästan alla visar olika. det diffar med en dag...men ändå.
    en dag kan göra all skillnad

    men är det så att om jag nu har en "normal" cykel på 28 dagar så ska man räkna med att mensen ska komma en dag tidigare än förra månaden???

    och om det är så

    blir det då så att det "går tillbaka" till samma datum som förra eller blir en dag "tidigare" hela tiden???

    ex:
    första dagen för sista mens var 16/10
    ska då mensen komma den 15:e denna månaden?

    äh...jag får inte ihop det

    känner mig urdum när det kommer till denna biten
  2. 1
    dum fråga här!(viftar med handen, hjälp) jag måste nog vara den enda kvinna som tills nyligen inte har nån vidare kunskap om det här med ÄL och cykel osv....

    båda mina döttrar är oplanerade men väldigt välkomna

    så inte förrän nu har det varit nåt som man ska planera direkt så.

    och jag har kollat runt på olika sidor efter äl-kalendrar osv.

    och nästan alla visar olika. det diffar med en dag...men ändå.
    en dag kan göra all skillnad

    men är det så att om jag nu har en "normal" cykel på 28 dagar så ska man räkna med att mensen ska komma en dag tidigare än förra månaden???

    och om det är så

    blir det då så att det "går tillbaka" till samma datum som förra eller blir en dag "tidigare" hela tiden???

    ex:
    första dagen för sista mens var 16/10
    ska då mensen komma den 15:e denna månaden?

    äh...jag får inte ihop det

    känner mig urdum när det kommer till denna biten
  3. Medlem sedan
    Mar 2002
    #2
    Första dagen på mensen är dag 1 i din menscykel. Nästa gång du får mens blir dag 1 i nästa cykel. Om du har 28-dagarscykel så kommer mensen alltså på 29:e dagen räknat från mejsels första dag. Hängde du med?

    ÄL inträffar ca 14 dagar innan nästa mens. Att räkna på datum rakt av så som du skrev funkar inte eftersom månaderna inte har lika många dagar!

    Inga frågor är f.ö dumma. Frågar man inte får man ju inget veta!
  4. 2
    Första dagen på mensen är dag 1 i din menscykel. Nästa gång du får mens blir dag 1 i nästa cykel. Om du har 28-dagarscykel så kommer mensen alltså på 29:e dagen räknat från mejsels första dag. Hängde du med?

    ÄL inträffar ca 14 dagar innan nästa mens. Att räkna på datum rakt av så som du skrev funkar inte eftersom månaderna inte har lika många dagar!

    Inga frågor är f.ö dumma. Frågar man inte får man ju inget veta!
  5. Medlem sedan
    Mar 2002
    #3
    Haha, inte mejsels. Mensens!! Min iphone stavar själv
  6. 3
    Haha, inte mejsels. Mensens!! Min iphone stavar själv
  7. Medlem sedan
    Aug 2010
    #4
    jag brukar använda äl-kalendern på familjeliv.se. jag tycker att den är bättre än kalendern här på AFF eftersom man kan ställa in hur lång luthealfas man har (hur många dagar man har från ägglossningsdagen till dagen innan mensen).

    förra månaden använde jag äl-tester och fick då fram att min cykel var 29 dagar och i den cykeln hade jag ägglossning på dag 18. Det innebär att min luthealfas var 12 dagar (dag 18-29 = 12 dagar). äl-kalendern här på AFF utgår från att man har en luthealfas på 14 dagar, vilket är synd eftersom det inte stämmer på alla.

    utifrån förra månadens beräkningar skulle jag ha ägglossning den 24/10 denna cykel, så jag började med äl-testerna några dagar innan och testade tom 28/10 då mina tester tog slut, men fick inget positivt utslag
    dock tyckte jag att jag hade mer flytningar under helgen 30-31/10 så jag tror att min ägglossning var då istället.

    sedan jag började hänga här har jag dessutom lärt mig att luthealfasen brukar vara lika lång varje månad, så om det stämmer att min ägglossning var en vecka sen denna månad så borde även bim bli en vecka senare (annars skulle min bim-dag vara idag).

    mycket att hålla redo på, hoppas du hängde med
  8. 4
    jag brukar använda äl-kalendern på familjeliv.se. jag tycker att den är bättre än kalendern här på AFF eftersom man kan ställa in hur lång luthealfas man har (hur många dagar man har från ägglossningsdagen till dagen innan mensen).

    förra månaden använde jag äl-tester och fick då fram att min cykel var 29 dagar och i den cykeln hade jag ägglossning på dag 18. Det innebär att min luthealfas var 12 dagar (dag 18-29 = 12 dagar). äl-kalendern här på AFF utgår från att man har en luthealfas på 14 dagar, vilket är synd eftersom det inte stämmer på alla.

    utifrån förra månadens beräkningar skulle jag ha ägglossning den 24/10 denna cykel, så jag började med äl-testerna några dagar innan och testade tom 28/10 då mina tester tog slut, men fick inget positivt utslag
    dock tyckte jag att jag hade mer flytningar under helgen 30-31/10 så jag tror att min ägglossning var då istället.

    sedan jag började hänga här har jag dessutom lärt mig att luthealfasen brukar vara lika lång varje månad, så om det stämmer att min ägglossning var en vecka sen denna månad så borde även bim bli en vecka senare (annars skulle min bim-dag vara idag).

    mycket att hålla redo på, hoppas du hängde med
  9. Medlem sedan
    Sep 2010
    #5
    Ja du, ibörjan när jag var här kände jag mig helt lost! BIM och ÄL och VUL???? Fattade noll.
    Men man lär sig fort!

    Känns som att dem övriga redan förklarat så jag har inget att tillägga.
  10. 5
    Ja du, ibörjan när jag var här kände jag mig helt lost! BIM och ÄL och VUL???? Fattade noll.
    Men man lär sig fort!

    Känns som att dem övriga redan förklarat så jag har inget att tillägga.

Liknande trådar

  1. Hunden HÖGG mig i handen-hjälp!
    By lea-m in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-06-19, 13:52
  2. Propp i handen ?????? HJÄLP
    By anonymt namn in forum Kropp & hälsa
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-05-26, 20:44
  3. Det var jag som fråga om propp i handen
    By Maria m. 3 gullungar in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-26, 06:24
  4. Tummen mitt i handen, hjälp...
    By Marcusmamma in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 09:18
  5. Viftar med handen......
    By lilla sol in forum _0506 Junibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 06:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar