Egen företagare, skatt, moms osv
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 2003
    #1

    Egen företagare, skatt, moms osv

    Ni egen företagare kan ni hjälpa mig med detta att räkna ut vad jag igentligen skulle få ut i lön.
    Säg att jag tar 600:-/h för mina emenenta tjänster
    Efter det att jag bet skatt och moms (är skatten den samma som egenavg?) får jag då ut 300:-?

    Jag kommer inte kunna dra av speciellt mycket moms så jag inte kommer att ha några större omkostnader förutom en dator, mobil, bredband.

    Jag har försökt att hitta info på nätet om detta att starta eget företag men det finns inte så mycket matnyttigt, site tips mottages!
  2. 1
    Egen företagare, skatt, moms osv Ni egen företagare kan ni hjälpa mig med detta att räkna ut vad jag igentligen skulle få ut i lön.
    Säg att jag tar 600:-/h för mina emenenta tjänster
    Efter det att jag bet skatt och moms (är skatten den samma som egenavg?) får jag då ut 300:-?

    Jag kommer inte kunna dra av speciellt mycket moms så jag inte kommer att ha några större omkostnader förutom en dator, mobil, bredband.

    Jag har försökt att hitta info på nätet om detta att starta eget företag men det finns inte så mycket matnyttigt, site tips mottages!
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2
    alldeles för lite info för att svara på frågan - vilken momssats är det t ex på det du säljer - viss skillnad om det är 6 eller 25 %

    ställ frågan inne på Eget företag, med mer info, så tror jag du får svar med länkar och allt
  4. 2
    alldeles för lite info för att svara på frågan - vilken momssats är det t ex på det du säljer - viss skillnad om det är 6 eller 25 %

    ställ frågan inne på Eget företag, med mer info, så tror jag du får svar med länkar och allt
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3
    ahhh såklart ska jag in och kolla under eget företag.
    Jag kommer att sälja en tjänst så då är det om jag förstått allt rätt 25%
  6. 3
    ahhh såklart ska jag in och kolla under eget företag.
    Jag kommer att sälja en tjänst så då är det om jag förstått allt rätt 25%
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Givetvis måste man räkna lite närmare på det, men en grov uppskattning är att du får en tredjedel i handen av nettopriset, alltså om det är 600 kronor exklusive moms. Då har jag inte tagit hänsyn till några omkostnader förstås.
  8. 4
    Givetvis måste man räkna lite närmare på det, men en grov uppskattning är att du får en tredjedel i handen av nettopriset, alltså om det är 600 kronor exklusive moms. Då har jag inte tagit hänsyn till några omkostnader förstås.
  9. Medlem sedan
    Dec 2003
    #5
    Inga direkt omkostnader förutom inköp av dator, mobil.
    Mån omkostnader skulle bli mobilräkning, bredband och revisor.
    Men om jag tar 600:- exl moms så få rjag alltså ca 200:- i plånboken? Har jag fattat det rätt, om vi räknar grovt!
  10. 5
    Inga direkt omkostnader förutom inköp av dator, mobil.
    Mån omkostnader skulle bli mobilräkning, bredband och revisor.
    Men om jag tar 600:- exl moms så få rjag alltså ca 200:- i plånboken? Har jag fattat det rätt, om vi räknar grovt!
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6
    Ja, grovt räknat alltså. Man måste inte längre ha en revisor i alla företag, men det kan ju vara bra om man inte är säker själv på att det blir helt rätt. Tänkte bara om du ville veta det.
  12. 6
    Ja, grovt räknat alltså. Man måste inte längre ha en revisor i alla företag, men det kan ju vara bra om man inte är säker själv på att det blir helt rätt. Tänkte bara om du ville veta det.
  13. Medlem sedan
    Nov 2003
    #7

    njae...

    ...eller jooo... det är väl ett tjänsteflretag du klurar på då va & då har du som du skriver ingen större inköp, så du får ju betala in hela momsen på 25% och sen ska du betala in egenavgifter osv så visst borde det kunna landa på 300 till dig ungefär, kanske lite mindre...
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  14. 7
    njae... ...eller jooo... det är väl ett tjänsteflretag du klurar på då va & då har du som du skriver ingen större inköp, så du får ju betala in hela momsen på 25% och sen ska du betala in egenavgifter osv så visst borde det kunna landa på 300 till dig ungefär, kanske lite mindre...
  15. -magnolia
    #8
    Har du alltså en enskild firma? Jag är lite dålig på just enskilda firmor, men betalar du inte in egenavgifterna en gång om året och då baseras det på årets vinst? Skatten och egenavgifterna är inte samma sak - egenavgifterna är arbetsgivaravgifter och ligger på ca 31% av din lön. Förutom det ska du naturligtvis betala vanlig inkomstskatt.
    Momsen betalar du utöver allt detta.
  16. 8
    Har du alltså en enskild firma? Jag är lite dålig på just enskilda firmor, men betalar du inte in egenavgifterna en gång om året och då baseras det på årets vinst? Skatten och egenavgifterna är inte samma sak - egenavgifterna är arbetsgivaravgifter och ligger på ca 31% av din lön. Förutom det ska du naturligtvis betala vanlig inkomstskatt.
    Momsen betalar du utöver allt detta.
  17. -magnolia
    #9
    Det finns en bra sida här där man kan räkna ut hur mycket man behöver ta per timme för att få ut det man tänkt sig.
    http://www.verksamt.se/portal/web/gu...a-ut/ditt-pris
  18. 9
    Det finns en bra sida här där man kan räkna ut hur mycket man behöver ta per timme för att få ut det man tänkt sig.
    http://www.verksamt.se/portal/web/gu...a-ut/ditt-pris
  19. Medlem sedan
    Dec 2003
    #10
    Jag provade den men jag fattade inte riktigt ändå.
    Ska googla lite mer och se om jag blir klokare.

    Men säg att jag tar 100:-/h + moms för att göra det enkelt.
    Då ska jag först dra bort 100 -31% dvs 69:- kvar sen ska jag dra bort den vanlig inkomstbeskattningen på 69:- ca 31% så 47,61:- ned i plånboken?
  20. 10
    Jag provade den men jag fattade inte riktigt ändå.
    Ska googla lite mer och se om jag blir klokare.

    Men säg att jag tar 100:-/h + moms för att göra det enkelt.
    Då ska jag först dra bort 100 -31% dvs 69:- kvar sen ska jag dra bort den vanlig inkomstbeskattningen på 69:- ca 31% så 47,61:- ned i plånboken?

Liknande trådar

  1. egen företagare
    By willermo in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-05, 17:03
  2. Egen företagare och Vab??
    By *Lillan* in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 13:41
  3. Hur mycket skatt/moms
    By bunozi in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-01-06, 15:46
  4. Egen företagare?
    By asjoli in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-21, 09:54
  5. På tal om skatt och moms...
    By evaOregon in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 21:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar