VW Sharan - synpunkter?!
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2001
    #1

    VW Sharan - synpunkter?!

    Har idag en SAAB 9-5 kombi som är i byta-ut-stadiet. Med 3 egna barn finns det bara utrymme för 1 kompis med hem i bilen, och jag skulle gärna vilja kunna ta med 2-3 kompisar.

    Så, har börjat kolla på 7-sitsiga bilar, och föll som en fura för nya VW Sharan, den med skjutdörrar. Någon som provat? Som kör den till vardags? Nyfiken på komfort och lastutrymme med och utan extrastolarna uppe.

    Diesel eller bensin? 140 eller 170 hk?
  2. 1
    VW Sharan - synpunkter?! Har idag en SAAB 9-5 kombi som är i byta-ut-stadiet. Med 3 egna barn finns det bara utrymme för 1 kompis med hem i bilen, och jag skulle gärna vilja kunna ta med 2-3 kompisar.

    Så, har börjat kolla på 7-sitsiga bilar, och föll som en fura för nya VW Sharan, den med skjutdörrar. Någon som provat? Som kör den till vardags? Nyfiken på komfort och lastutrymme med och utan extrastolarna uppe.

    Diesel eller bensin? 140 eller 170 hk?
  3. Medlem sedan
    Dec 1998
    #2
    Vi har den gamla modellen och är hemskt förtjusta i den. Hur den nya är är ju jättesvårt att säga eftersom den är så ny än, vi har inte ens hunnit komma iväg och kolla hur den är.
    Om du ska ha diesel eller bensin beror nog mest på hur du kör och hur långt. Kör du bara korta sträckor skulle jag ta en bensinare, deiseln hinner aldrig bli varm annars. Dessutom är diesel dyrare i skatt så man måste köra en del per år för att det ska löna sig.
    Vi har en diesel och är jättenöjda med det. Dels har vi den som dragbil till husvagn och behöver där ha lite ork i motorn och dels så gillar vi diesel, den drar mindre och det känns mer miljövänligt (så miljövänligt det nu kan bli då). Dessutom kör vi en hel del eftersom vi bor på landsbygden.
    Jag är iaf hemskt nyfiken på den, för skjutdörrarna har jag saknat och likaså det att kunna fälla ner stolarna helt i golvet. Vi får ju asa våra ut o in när de inte behövs/vi behöver mer plats. Men i vår är det iaf bra sittutrymme för 3 barn m bältesstolar på bredden i mittenraden utan att det blir trångt. Och på bilder som jag har sett så verkar den ju ha mer lastutrymme kvar bak med alla stolar uppe än vad vi har nu. Med 2 av stolarna borttagna i vår bil har vi iaf stooooort bagageutrymme
  4. 2
    Vi har den gamla modellen och är hemskt förtjusta i den. Hur den nya är är ju jättesvårt att säga eftersom den är så ny än, vi har inte ens hunnit komma iväg och kolla hur den är.
    Om du ska ha diesel eller bensin beror nog mest på hur du kör och hur långt. Kör du bara korta sträckor skulle jag ta en bensinare, deiseln hinner aldrig bli varm annars. Dessutom är diesel dyrare i skatt så man måste köra en del per år för att det ska löna sig.
    Vi har en diesel och är jättenöjda med det. Dels har vi den som dragbil till husvagn och behöver där ha lite ork i motorn och dels så gillar vi diesel, den drar mindre och det känns mer miljövänligt (så miljövänligt det nu kan bli då). Dessutom kör vi en hel del eftersom vi bor på landsbygden.
    Jag är iaf hemskt nyfiken på den, för skjutdörrarna har jag saknat och likaså det att kunna fälla ner stolarna helt i golvet. Vi får ju asa våra ut o in när de inte behövs/vi behöver mer plats. Men i vår är det iaf bra sittutrymme för 3 barn m bältesstolar på bredden i mittenraden utan att det blir trångt. Och på bilder som jag har sett så verkar den ju ha mer lastutrymme kvar bak med alla stolar uppe än vad vi har nu. Med 2 av stolarna borttagna i vår bil har vi iaf stooooort bagageutrymme
  5. Medlem sedan
    Jun 2001
    #3

    Skillnaden i fordonsskatt

    Skillnaden i fordonsskatt mellan bensinbilar och dieslar har minskat och minskar ännu mer från kommande årsskifte. Numera behöver man alltså inte köra lika mycket som tidigare för att tjäna hem den dyrare skatten. Dieselbränslet är billigare på macken och bilarna drar mindre. Däremot är ju dieselbilar för det mesta dyrare i inköp.
  6. 3
    Skillnaden i fordonsskatt Skillnaden i fordonsskatt mellan bensinbilar och dieslar har minskat och minskar ännu mer från kommande årsskifte. Numera behöver man alltså inte köra lika mycket som tidigare för att tjäna hem den dyrare skatten. Dieselbränslet är billigare på macken och bilarna drar mindre. Däremot är ju dieselbilar för det mesta dyrare i inköp.
  7. Medlem sedan
    Dec 1998
    #4
    Att de sänker från årsskiftet har jag inte noterat, tack för den informationen . Är det bara på nya eller på alla som beskattas efter utsläpp?
    Minns med fasa vår Multivan som "bara" kostade 13000 kr i årsskatt . Så nu har vi en bra bil med humana 4200 om året .
    Dieselbränsle svänger hemskt i pris, iaf här. Nån gång har det tom varit dyrare än bensin .
    Men vi resonerar som så att vi kör det vi kör om året, inte mycket o göra åt. Och oavsett vad andra tycker så har vi bedömt att vi behöver denna bil och då känns diesel som en bättre lösning än en bensinare, just pga att den drar mindre och därmed enligt min egna logik ju måste ha iaf marginellt minre miljöpåverkan
  8. 4
    Att de sänker från årsskiftet har jag inte noterat, tack för den informationen . Är det bara på nya eller på alla som beskattas efter utsläpp?
    Minns med fasa vår Multivan som "bara" kostade 13000 kr i årsskatt . Så nu har vi en bra bil med humana 4200 om året .
    Dieselbränsle svänger hemskt i pris, iaf här. Nån gång har det tom varit dyrare än bensin .
    Men vi resonerar som så att vi kör det vi kör om året, inte mycket o göra åt. Och oavsett vad andra tycker så har vi bedömt att vi behöver denna bil och då känns diesel som en bättre lösning än en bensinare, just pga att den drar mindre och därmed enligt min egna logik ju måste ha iaf marginellt minre miljöpåverkan
  9. Medlem sedan
    Jun 2001
    #5

    Alla

    Det gäller alla dieselbilar som beskattas efter avgasutsläpp. Omräkningstalet sänks från 3,15 till 2,55. Grundskatten blir 360:- och allt avgasutsläpp utöver 120 g/km beskattas med 20:-/g. Och sen multiplicerar man detta 2,55 för dieselbilar. Och sen tror jag att man lägger på 250:-/år för diesel som dock inte multipliceras.

    För gamla dieslebilar som är beskattade efter vikten sänks skatten med 4%
  10. 5
    Alla Det gäller alla dieselbilar som beskattas efter avgasutsläpp. Omräkningstalet sänks från 3,15 till 2,55. Grundskatten blir 360:- och allt avgasutsläpp utöver 120 g/km beskattas med 20:-/g. Och sen multiplicerar man detta 2,55 för dieselbilar. Och sen tror jag att man lägger på 250:-/år för diesel som dock inte multipliceras.

    För gamla dieslebilar som är beskattade efter vikten sänks skatten med 4%
  11. Medlem sedan
    Jun 2001
    #6

    Broschyr på nätet

    Angående diskussionen bensin eller diesel. Jag hittade en broschyr på nya VW Sharan på märkets hemsida. Bensinmodellen på 150 hk drar enligt bränsledeklarationen 0,94 l/mil och har ett avgasutsläpp på 225 g/km co. Dieseln på 140 hk drar 0,67 l/mil med ett avgasutsläpp på 177 g/km.

    Bensin 95 oktan kostar idag enligt uppgifter på nätet 12.78:-/liter. Diesel kostar 12,46:-/liter. Alltså en skillnad på 3,665:-/mil. Skatten på bensinbilen blir efter årsskiftet 2.460:-/år. För dieseln blir skatten 4.075:-/år. Alltså blir dieseln lönsam redan efter 440 mil/år. Men dieseln är dyrare i inköp. En bensinbil kostar 267.500:- och dieseln kostar 308.000:-
  12. 6
    Broschyr på nätet Angående diskussionen bensin eller diesel. Jag hittade en broschyr på nya VW Sharan på märkets hemsida. Bensinmodellen på 150 hk drar enligt bränsledeklarationen 0,94 l/mil och har ett avgasutsläpp på 225 g/km co. Dieseln på 140 hk drar 0,67 l/mil med ett avgasutsläpp på 177 g/km.

    Bensin 95 oktan kostar idag enligt uppgifter på nätet 12.78:-/liter. Diesel kostar 12,46:-/liter. Alltså en skillnad på 3,665:-/mil. Skatten på bensinbilen blir efter årsskiftet 2.460:-/år. För dieseln blir skatten 4.075:-/år. Alltså blir dieseln lönsam redan efter 440 mil/år. Men dieseln är dyrare i inköp. En bensinbil kostar 267.500:- och dieseln kostar 308.000:-
  13. Medlem sedan
    Nov 2001
    #7
    Tack Peter för detaljerat svar. Måste räkna på det där. Får ev ta den som Personalbil, och då är ju förmånsvärdet intressant.
  14. 7
    Tack Peter för detaljerat svar. Måste räkna på det där. Får ev ta den som Personalbil, och då är ju förmånsvärdet intressant.
  15. Medlem sedan
    Jun 2001
    #8

    Räkna

    Ja räkna på du. Om du ska ta den som förmånsbil kanske inköpspriset är viktigare än driftkostnaderna. Jag menar med tanke på förmånsvärdet. Men det beror givetvis också på om du ska betala bränslet själv eller om arbetsgivaren ska stå för den kostnaden som en del av bilförmånen.
  16. 8
    Räkna Ja räkna på du. Om du ska ta den som förmånsbil kanske inköpspriset är viktigare än driftkostnaderna. Jag menar med tanke på förmånsvärdet. Men det beror givetvis också på om du ska betala bränslet själv eller om arbetsgivaren ska stå för den kostnaden som en del av bilförmånen.

Liknande trådar

  1. volkswagen sharan
    By ~Helena~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 22:06
  2. Sharan el Galaxy
    By Sara m Frida in forum Bilsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 19:33
  3. Sharan - bilstolar
    By bilisten in forum Bilsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 20:00
  4. Fråga om Sharan
    By Gabbi i Botswana in forum Bilsnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 19:17
  5. VW Sharan?
    By Annie in forum Bilsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 13:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar