NPF högfungerande, skola i sthlm?
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Mar 2010
    #1

    NPF högfungerande, skola i sthlm?

    Hejsan!

    Någon som vet en skola runt söderort, Farsta med onejd??

    Eller i Järfälla....
  2. 1
    NPF högfungerande, skola i sthlm? Hejsan!

    Någon som vet en skola runt söderort, Farsta med onejd??

    Eller i Järfälla....
  3. Medlem sedan
    Oct 2009
    #2
    Vet inte hur det är på Lunaskolan. Den ligger i Johannesfred (inte långt från Alvik).
  4. 2
    Vet inte hur det är på Lunaskolan. Den ligger i Johannesfred (inte långt från Alvik).
  5. fredetta
    #3

    Vilken årskurs gäller det?

    Pratar vi låg och mellanstadium så finns det AS-klasser inom St Örjans Skolor i Stockholm. En av dessa är Pegasus som ligger i Bagarmossen (googla St Örjan skolor så hittar du hemsidan). Vi har goda erfarenheter av Pegasus.

    På Gubbängsskolan finns en specialgrupp för barn med AS - vet ej hur den fungerar (för högstadieelever tror jag..kolla deras hemsida).

    Lunaskolan ligger som sagt i Ulvsunda och de har även ett gymnasium på Lidingö (www.lunaskolan.se)

    Det finns en del skolor men det underlättar att veta vilken årskurs du är intresserad av för att kunna ge mer tips.
  6. 3
    Vilken årskurs gäller det? Pratar vi låg och mellanstadium så finns det AS-klasser inom St Örjans Skolor i Stockholm. En av dessa är Pegasus som ligger i Bagarmossen (googla St Örjan skolor så hittar du hemsidan). Vi har goda erfarenheter av Pegasus.

    På Gubbängsskolan finns en specialgrupp för barn med AS - vet ej hur den fungerar (för högstadieelever tror jag..kolla deras hemsida).

    Lunaskolan ligger som sagt i Ulvsunda och de har även ett gymnasium på Lidingö (www.lunaskolan.se)

    Det finns en del skolor men det underlättar att veta vilken årskurs du är intresserad av för att kunna ge mer tips.
  7. Medlem sedan
    Oct 2009
    #4
    Lunaskolan har även gymnasium, men jag tror det ligger nån annanstans än själva grundskoledelen.
  8. 4
    Lunaskolan har även gymnasium, men jag tror det ligger nån annanstans än själva grundskoledelen.
  9. Medlem sedan
    Mar 2010
    #5
    Ja han går i 6:an nu. Så högstadie blir det sen.

    Just nu går han i en skola 4-9, alltså samma lokaler, samma lärare både mellan och högstadie.
    Fast i malmö.

    Har tankar på att flytta på oss och vill såklart undersöka vad som finns för honom!
  10. 5
    Ja han går i 6:an nu. Så högstadie blir det sen.

    Just nu går han i en skola 4-9, alltså samma lokaler, samma lärare både mellan och högstadie.
    Fast i malmö.

    Har tankar på att flytta på oss och vill såklart undersöka vad som finns för honom!
  11. fredetta
    #6

    Andra skolor som finns är

    Ingridskolan i Solna - de har högstadieklasser och gymnasieklasser också tror jag. Det ska finnas några AS-klasser i Täby också...men jag kan inga namn på dem mer än Hellborusskolan och den vet jag inte om de har högstadium på.

    St Örjans skolor (Stockholms stads egna specialskolor) har även högstadiegrupper och det är oftast små klasser i egna lokaler och ligger inte i någon skola. Det kan vara svårt att få plats för det beror helt på om hemskolan är beredd på att betala för en placering där.
    Gissar att det oftast hamnar elever där som de egna hemskolorna inte har klarat av att bemöta och/eller som har haft en misslyckad skolgång i stort...
    - med det sagt så betyder det inte att det är några stökiga elever eller så, bara så väldigt missförstådda elever.

    I Bagarmossen finns en skola som heter Aspdammskolan.

    Jag vet inte om Aspdammsskolan eller Ingridsskolan är bra eller ej (mer info om dem kan du få om du googlar namnen).

    Lunaskolan har däremot ett väldigt gott rykte. Portia som finns på detta snack har personlig erfarenhet av skolan.

    Vid en flytt skulle jag nog kolla upp var i Sthlm jag skulle ha störst chans att få en så bra skolgång som möjligt för grabben...eller se till att flytta i närheten till någon av friskolorna (tex Lunaskolan).

    Lycka till om det blir aktuellt med en flytt!
  12. 6
    Andra skolor som finns är Ingridskolan i Solna - de har högstadieklasser och gymnasieklasser också tror jag. Det ska finnas några AS-klasser i Täby också...men jag kan inga namn på dem mer än Hellborusskolan och den vet jag inte om de har högstadium på.

    St Örjans skolor (Stockholms stads egna specialskolor) har även högstadiegrupper och det är oftast små klasser i egna lokaler och ligger inte i någon skola. Det kan vara svårt att få plats för det beror helt på om hemskolan är beredd på att betala för en placering där.
    Gissar att det oftast hamnar elever där som de egna hemskolorna inte har klarat av att bemöta och/eller som har haft en misslyckad skolgång i stort...
    - med det sagt så betyder det inte att det är några stökiga elever eller så, bara så väldigt missförstådda elever.

    I Bagarmossen finns en skola som heter Aspdammskolan.

    Jag vet inte om Aspdammsskolan eller Ingridsskolan är bra eller ej (mer info om dem kan du få om du googlar namnen).

    Lunaskolan har däremot ett väldigt gott rykte. Portia som finns på detta snack har personlig erfarenhet av skolan.

    Vid en flytt skulle jag nog kolla upp var i Sthlm jag skulle ha störst chans att få en så bra skolgång som möjligt för grabben...eller se till att flytta i närheten till någon av friskolorna (tex Lunaskolan).

    Lycka till om det blir aktuellt med en flytt!
  13. Medlem sedan
    Oct 2009
    #7
    http://www.ikasus.net/ i Vallentuna tror jag
  14. 7
    http://www.ikasus.net/ i Vallentuna tror jag
  15. Medlem sedan
    Mar 2010
    #8
    Tack så mycket för svaret.
    Då har jag ju lite att gå på iallafall.
  16. 8
    Tack så mycket för svaret.
    Då har jag ju lite att gå på iallafall.
  17. Medlem sedan
    Jan 2003
    #9
    Kolla på den här sidan. Det kan förstås finnas skolor som de inte har med i sin lista, men rätt många är ju med iaf.

    http://www.asperger-skolor.se/index.htm
  18. 9
    Kolla på den här sidan. Det kan förstås finnas skolor som de inte har med i sin lista, men rätt många är ju med iaf.

    http://www.asperger-skolor.se/index.htm

Liknande trådar

  1. Skola i Sthlm, V-ås, U-sala, Gbg el Hbg?
    By Mammuten in forum Autismspektrum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-07, 19:44
  2. Skola m musikklasser i Sthlm?
    By Anonym in forum Skolbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-05, 10:50
  3. hägerstenshamnens skola? Sthlm
    By evwa in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 14:15
  4. hägerstenshamnens skola? Sthlm
    By evwa in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-26, 20:55
  5. Bra skola Sthlm
    By Flytt efter jul in forum Bokstavsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 12:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar