När smittar magsjuka?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 1998
    #1

    När smittar magsjuka?

    Smittar magsjuka innan det bryter ut? När man är helt symptomfri?
  2. 1
    När smittar magsjuka? Smittar magsjuka innan det bryter ut? När man är helt symptomfri?
  3. Medlem sedan
    Dec 2001
    #2

    Ja.

    Det är därför det sprids så lätt.
  4. 2
    Ja. Det är därför det sprids så lätt.
  5. Gretah
    #3
    Ja det smittar nåt dygn innan och ungefär ett par dygn efter att man varit kräkfri.
  6. 3
    Ja det smittar nåt dygn innan och ungefär ett par dygn efter att man varit kräkfri.
  7. monka
    #4
    Jag tog och frågade en kollega och hon sa som jag tänker: Kan man verkligen veta det??
    En vanlig magsjuka smittar från det det börjar, till 24 t efter sista symtom, VKS 48 timmar. Det är vi säkra på
  8. 4
    Jag tog och frågade en kollega och hon sa som jag tänker: Kan man verkligen veta det??
    En vanlig magsjuka smittar från det det börjar, till 24 t efter sista symtom, VKS 48 timmar. Det är vi säkra på
  9. Medlem sedan
    Dec 2010
    #5
    nä det måste till kräks eller diarre för smitta (smittpartiklarna finns i bajset / kräkset) sen upp till 72 timmar efter sista kräkan / diarren.
  10. 5
    nä det måste till kräks eller diarre för smitta (smittpartiklarna finns i bajset / kräkset) sen upp till 72 timmar efter sista kräkan / diarren.
  11. Medlem sedan
    Oct 1999
    #6
    Njae skulle jag säga efter att ha läst på faktiskt.
    "Smitta sker när man har symtom som kräkning eller diarré. Med normal hygien smittar man inte innan man har symtom. Störst risk alltså när man kräks eller har diarré. Igen var noga med handhygienen. Det är viktigast av allt och att hålla sig hemma när man är sjuk." citat (Smittskyddsinstitutet, 2005)
    Utandningsluft smittar inte och enl ovanstående institut ska smitta före symtom i såfall komma sig av dålig hygien alt att man har intorkat kräk på kläder el liknande.
  12. 6
    Njae skulle jag säga efter att ha läst på faktiskt.
    "Smitta sker när man har symtom som kräkning eller diarré. Med normal hygien smittar man inte innan man har symtom. Störst risk alltså när man kräks eller har diarré. Igen var noga med handhygienen. Det är viktigast av allt och att hålla sig hemma när man är sjuk." citat (Smittskyddsinstitutet, 2005)
    Utandningsluft smittar inte och enl ovanstående institut ska smitta före symtom i såfall komma sig av dålig hygien alt att man har intorkat kräk på kläder el liknande.
  13. Medlem sedan
    Dec 2001
    #7

    Men hur kommer det sig då

    att man är hemma hos någon på besök och de börjar kräkas på natten (efter mitt besök alltså) och man själv också. Det måste ju finnas bakterier i magsäcken ett tag innan man kräks och innan man känner av att det gör ont eller att man mår illa. Eller?
  14. 7
    Men hur kommer det sig då att man är hemma hos någon på besök och de börjar kräkas på natten (efter mitt besök alltså) och man själv också. Det måste ju finnas bakterier i magsäcken ett tag innan man kräks och innan man känner av att det gör ont eller att man mår illa. Eller?
  15. Medlem sedan
    Dec 1998
    #8
    Tack alla. Hoppas innerligt att bara jag blir sjuk iaf. Dvs jag har varit sjuk, däckade fredag natt. Sista kräkningen lördag morron sen dess okej. Ingen har (än?) blivit sjuk mer, hoppas det förblir så.
    Hur det är med smitta efteråt hade jag mer koll på, jobbar ju på förskola . Så vi tar en ledig dag hemma för att vara på den säkra sidan (eller jag då ), vill inte bära dit det.
  16. 8
    Tack alla. Hoppas innerligt att bara jag blir sjuk iaf. Dvs jag har varit sjuk, däckade fredag natt. Sista kräkningen lördag morron sen dess okej. Ingen har (än?) blivit sjuk mer, hoppas det förblir så.
    Hur det är med smitta efteråt hade jag mer koll på, jobbar ju på förskola . Så vi tar en ledig dag hemma för att vara på den säkra sidan (eller jag då ), vill inte bära dit det.

Liknande trådar

  1. Hur smittar magsjuka?
    By Jolie in forum _0807 Julibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 21:05
  2. Hur smittar magsjuka?
    By Jolie in forum _0806 Junibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 18:35
  3. Hur smittar magsjuka?
    By anonymt namn in forum Mammasnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-09, 11:45
  4. Hur smittar magsjuka -el när?
    By smark in forum Ordet är fritt
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2007-03-01, 22:34
  5. *ot* hur smittar magsjuka?
    By Klickann in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-01, 11:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar