Kvinna dog efter sterilisering
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2005
    #1

    Kvinna dog efter sterilisering

    Under operationen så gick det hål på tunntarmen.

    http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article8476018.ab

    Tragiskt och ledsamt men jag undrar ändå varför hon inte tog sig till sjukhuset på helgen istället för att ligga hemma med hemska buksmärtor,speciellt efter en operation?

    Synd om barnen.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  2. 1
    Kvinna dog efter sterilisering Under operationen så gick det hål på tunntarmen.

    http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article8476018.ab

    Tragiskt och ledsamt men jag undrar ändå varför hon inte tog sig till sjukhuset på helgen istället för att ligga hemma med hemska buksmärtor,speciellt efter en operation?

    Synd om barnen.
  3. Medlem sedan
    Dec 2010
    #2
    Tur att man inte behöver steriliera sig då. Jag kan ju ändå inte få barn så.....
  4. 2
    Tur att man inte behöver steriliera sig då. Jag kan ju ändå inte få barn så.....
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3
    ok
  6. 3
    ok
  7. Salander
    #4
    Oj vad tragiskt. Utskriven sex timmar efter öppen bukkirurgi, låter inte rätt.
  8. 4
    Oj vad tragiskt. Utskriven sex timmar efter öppen bukkirurgi, låter inte rätt.
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5
    Det framgår ju inte av texten om hon varit i kontakt med sitt opererande sjukhus eller sjukvårdsrådgivning, så det vet vi inte, eller hur?

    Min erfarenhet är att man numera skriver ut patienter mycket kvickt efter så kallade rutiningrepp oavsett status efteråt, vilket ibland får olyckliga följder. Är man ordentligt sjuk, som den här kvinnan snabbt blev, är man inte alltid förmögen att tänka klart eller söka rätt hjälp. Dessutom är det inte ovanligt att eventuella farhågor viftas bort i mötet med vårdgivaren då man förväntas ha ont och vara medtagen efter ett ingrepp.

    Såklart är det synd om barnen. Och systern. Och alla andra drabbade.
  10. 5
    Det framgår ju inte av texten om hon varit i kontakt med sitt opererande sjukhus eller sjukvårdsrådgivning, så det vet vi inte, eller hur?

    Min erfarenhet är att man numera skriver ut patienter mycket kvickt efter så kallade rutiningrepp oavsett status efteråt, vilket ibland får olyckliga följder. Är man ordentligt sjuk, som den här kvinnan snabbt blev, är man inte alltid förmögen att tänka klart eller söka rätt hjälp. Dessutom är det inte ovanligt att eventuella farhågor viftas bort i mötet med vårdgivaren då man förväntas ha ont och vara medtagen efter ett ingrepp.

    Såklart är det synd om barnen. Och systern. Och alla andra drabbade.
  11. mandelblomma
    #6
    Tragiskt såklart och troligen var hon såpass påverkad att hon själv inte förstod att åka in.
  12. 6
    Tragiskt såklart och troligen var hon såpass påverkad att hon själv inte förstod att åka in.
  13. Medlem sedan
    Jun 2005
    #7

    Nej absolut inte

    men det var ju helg i antågande*väldigt ironisk*
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  14. 7
    Nej absolut inte men det var ju helg i antågande*väldigt ironisk*
  15. Medlem sedan
    Aug 2003
    #8
    Ja det är mycket som känns rätt märkligt. Dels att hon fick gå hem så tidigt om det nu var öppen kirurgi, dels att hon inte kollade upp det under helgen och sen undrar jag vad hennes menssmärtor har med en sterilisering att göra? Vid en vanlig sterilisering kapar man väl bara äggledarna och mensvärken borde ju bli densamma. Funderar på om de fått ingreppen rätt här...
  16. 8
    Ja det är mycket som känns rätt märkligt. Dels att hon fick gå hem så tidigt om det nu var öppen kirurgi, dels att hon inte kollade upp det under helgen och sen undrar jag vad hennes menssmärtor har med en sterilisering att göra? Vid en vanlig sterilisering kapar man väl bara äggledarna och mensvärken borde ju bli densamma. Funderar på om de fått ingreppen rätt här...
  17. Medlem sedan
    Jun 2005
    #9

    Stöter på det i jobbet

    De ska skrivas ut innan helgen oavsett allmäntillstånd.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  18. 9
    Stöter på det i jobbet De ska skrivas ut innan helgen oavsett allmäntillstånd.
  19. Medlem sedan
    Jun 2005
    #10

    Usch

    ja kanske det...ledsamt
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  20. 10
    Usch ja kanske det...ledsamt
  21. Medlem sedan
    Jun 2005
    #11

    Ja det med mensvärken

    tänkte jag inte på...den försvinner ju inte pga en sterilisering nä.

    Ja att skicka hem en kvinna efter en sådan op?Välkommen till besparingarna liksom.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  22. 11
    Ja det med mensvärken tänkte jag inte på...den försvinner ju inte pga en sterilisering nä.

    Ja att skicka hem en kvinna efter en sådan op?Välkommen till besparingarna liksom.
  23. Salander
    #12
    Nej det låter ju som hon gjort en hysterektomi istället funderade jag. Men vem vet, aftonbladet kanske har örnkoll, som vanligt i medicinska frågor
  24. 12
    Nej det låter ju som hon gjort en hysterektomi istället funderade jag. Men vem vet, aftonbladet kanske har örnkoll, som vanligt i medicinska frågor
  25. Medlem sedan
    Jun 2005
    #13

    Medicinska experter såklart

    Aftonbladet har allt
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  26. 13
    Medicinska experter såklart Aftonbladet har allt
  27. Medlem sedan
    Apr 2008
    #14
    Mycket konstigt att de skickar hem en patient efter en öppen buk... mycket konstigt.
  28. 14
    Mycket konstigt att de skickar hem en patient efter en öppen buk... mycket konstigt.
  29. Medlem sedan
    Jun 2005
    #15

    Helgen i antågande

    Min erfarenhet är att de skickar hem så många de kan innan just helgen.

    Galet!!
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  30. 15
    Helgen i antågande Min erfarenhet är att de skickar hem så många de kan innan just helgen.

    Galet!!
  31. mandelblomma
    #16
    fast var det öppen kirurgi, tror det var lappraskopiskt?
    Där brukar man få gå hem men bara om man har någon hemma som kan hålla lite koll.
  32. 16
    fast var det öppen kirurgi, tror det var lappraskopiskt?
    Där brukar man få gå hem men bara om man har någon hemma som kan hålla lite koll.
  33. Salander
    #17
    Det står i artikeln att man började med lap men fick övergå till öppen kirurgi.
  34. 17
    Det står i artikeln att man började med lap men fick övergå till öppen kirurgi.
  35. Salander
    #18
    och hon var ensam vuxen hemma.
  36. 18
    och hon var ensam vuxen hemma.
  37. mandelblomma
    #19
    ok ser att de konverterade till öppen buk. Hysterectom kan det inte varit i alla fall, de stannar minst 3-4 dagar alltid pga svår illamående och mycket ont i samband med ingreppet.
    man kan heller inte börja lappraskopiskt utan det sker vaginalt eller öppen buk direkt.
  38. 19
    ok ser att de konverterade till öppen buk. Hysterectom kan det inte varit i alla fall, de stannar minst 3-4 dagar alltid pga svår illamående och mycket ont i samband med ingreppet.
    man kan heller inte börja lappraskopiskt utan det sker vaginalt eller öppen buk direkt.
  39. Salander
    #20
    Vid vaginal går man hem efter 10-12 timmar i mitt landsting. Det gjorde jag iaf. Jag tror inte de följt sina riktlinjer i detta fall, det är ju det som är problemet.
    Flera saker som låter så konstiga.
  40. 20
    Vid vaginal går man hem efter 10-12 timmar i mitt landsting. Det gjorde jag iaf. Jag tror inte de följt sina riktlinjer i detta fall, det är ju det som är problemet.
    Flera saker som låter så konstiga.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Sterilisering kvinna?
    By Anonym in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-15, 14:35
  2. efter sterilisering?
    By Lineaa in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-05, 16:40
  3. Efter sterilisering...
    By 6 barn räcker! in forum Pappasnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-17, 14:10
  4. Ang. sterilisering (kvinna nu)
    By kmcb in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-24, 06:24
  5. Hur mår man efter en sterilisering?
    By Pallasita in forum Kropp & hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 11:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar