Frysa eller inte frysa, det är frågan
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Frysa eller inte frysa, det är frågan

    På fredag eftermiddag ska jag bjuda på fika på jobbet, muffins med topping hade jag tänkt. Jag får lov att baka på torsdag eftermiddag.
    Det är så tråkigt när det blir torrt tycker jag och undrar då: frysa in dem direkt efter baket eller inte.
  2. 1
    Frysa eller inte frysa, det är frågan På fredag eftermiddag ska jag bjuda på fika på jobbet, muffins med topping hade jag tänkt. Jag får lov att baka på torsdag eftermiddag.
    Det är så tråkigt när det blir torrt tycker jag och undrar då: frysa in dem direkt efter baket eller inte.
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Varför inte frysa dem innan baket? Och om ni har ugn på arbetsplatsen så kan du till och med baka upp dem där - annars gör du det på morgonen innan jobbet. Och så satsar du på avancerad fyllning istället för topping (eller tar med toppingen lös och klickar på där).

    Gör muffinsen som vanligt - ställ muffinsformar i en muffinsplåt och fyll dem i den. Sedan ställer du in plåten i frysen. När muffinsen är genomfrysta tar du och flyttar över dem i plastpåsar istället och gör muffins av nån annan smak på samma sätt. Sedan när du ska bjuda bakar du upp dem direkt från frysen. Samma temp men nån minut extra, typ 6 minuter extra för amerikanska muffins. De blir inte fullt lika höga, men du kommer impa om du bjuder på en 4-5 olika sorter absolut nybakade muffins.
  4. 2
    Varför inte frysa dem innan baket? Och om ni har ugn på arbetsplatsen så kan du till och med baka upp dem där - annars gör du det på morgonen innan jobbet. Och så satsar du på avancerad fyllning istället för topping (eller tar med toppingen lös och klickar på där).

    Gör muffinsen som vanligt - ställ muffinsformar i en muffinsplåt och fyll dem i den. Sedan ställer du in plåten i frysen. När muffinsen är genomfrysta tar du och flyttar över dem i plastpåsar istället och gör muffins av nån annan smak på samma sätt. Sedan när du ska bjuda bakar du upp dem direkt från frysen. Samma temp men nån minut extra, typ 6 minuter extra för amerikanska muffins. De blir inte fullt lika höga, men du kommer impa om du bjuder på en 4-5 olika sorter absolut nybakade muffins.
  5. Medlem sedan
    Jan 2001
    #3
    Men inte hinner de torka på en dag!
    När de har svalnat lägger du dem i en plastpåse, så tror jag inte de torkar.
  6. 3
    Men inte hinner de torka på en dag!
    När de har svalnat lägger du dem i en plastpåse, så tror jag inte de torkar.
  7. Medlem sedan
    Aug 2002
    #4
    tyvärr har vi bara en yttepyttemikro på mitt jobb, annars hade det varit en toppenide.
  8. 4
    tyvärr har vi bara en yttepyttemikro på mitt jobb, annars hade det varit en toppenide.
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5
    jo det tycker jag att de gör tyvärr men så är jag lite petig
  10. 5
    jo det tycker jag att de gör tyvärr men så är jag lite petig
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6
    Då bakar du upp dem på morgonkvisten innan du åker hemifrån (och bjuder familjen på morgonmuffins ).
    Bara att värma upp ugnen och skjutsa in dem.
  12. 6
    Då bakar du upp dem på morgonkvisten innan du åker hemifrån (och bjuder familjen på morgonmuffins ).
    Bara att värma upp ugnen och skjutsa in dem.
  13. Medlem sedan
    Jul 2002
    #7
    Håller med dig, de blir torra över natten tycker jag. Om du inte hinner följa tipset från annae, så skulle jag frysa.
  14. 7
    Håller med dig, de blir torra över natten tycker jag. Om du inte hinner följa tipset från annae, så skulle jag frysa.
  15. Medlem sedan
    Mar 1998
    #8
    Frysa, säger jag. Det där är jätteretsamt... när man måste baka dagen innan.
  16. 8
    Frysa, säger jag. Det där är jätteretsamt... när man måste baka dagen innan.
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9

    Låt bli muffins då.

    Kan du inte baka dem på torsdag så duger de inte åt dig, och det är inte så mycket att göra åt mer än att byta kaksort. Eller gör kladdkakemuffins med topping? Se till att du inte övergräddar dem bara, då ryker plomberna.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  18. 9
    Låt bli muffins då. Kan du inte baka dem på torsdag så duger de inte åt dig, och det är inte så mycket att göra åt mer än att byta kaksort. Eller gör kladdkakemuffins med topping? Se till att du inte övergräddar dem bara, då ryker plomberna.
  19. Medlem sedan
    Aug 2002
    #10
    Det har jag inte testat. Vad kör du för slags topping på dem?
  20. 10
    Det har jag inte testat. Vad kör du för slags topping på dem?
  21. Medlem sedan
    Dec 1998
    #11
    Baka kladdkakemuffins med chokladkräm . De är megagoda, lika goda dagen efter utan att torka och folk brukar gilla dom
    Visserligen lägger man bara på en chokladkräm (flytande) så det blir ingen snygg topping då, men smaken är desto bättre
  22. 11
    Baka kladdkakemuffins med chokladkräm . De är megagoda, lika goda dagen efter utan att torka och folk brukar gilla dom
    Visserligen lägger man bara på en chokladkräm (flytande) så det blir ingen snygg topping då, men smaken är desto bättre
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12

    Ganache.

    Senast var det dumleganache, J ville inte ha tårta på sitt förra kalas utan då gjorde vi kladdmuffins med dumleganache. Det räckte inte med en per unge.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  24. 12
    Ganache. Senast var det dumleganache, J ville inte ha tårta på sitt förra kalas utan då gjorde vi kladdmuffins med dumleganache. Det räckte inte med en per unge.

Liknande trådar

  1. Frysa kaka eller inte....
    By Elis73 in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-14, 08:59
  2. Frysa eller inte frysa brödet?
    By malva_ in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-03, 22:26
  3. Frysa tårtbottnar eller ej?
    By ~Trixie~ in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 23:18
  4. Frysa eller inte..?
    By flingo in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 08:21
  5. Frysa el inte frysa?
    By ~Trixie~ in forum Mat & dryck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 21:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar