vilken ordning nu då?
Separation
  1. bedragnafrun
    #1

    vilken ordning nu då?

    Varit på väg bort länge, och nu har jag fått en spark i baken att ta tag i det hela. Men i vilken ordning är det smartast att agera? Ska man skaffa eget boende först och sedan ta upp frågan om separation/skilsmässa eller ska man ta upp det först och sedan leta alternativ under betänketiden? Hur har ni andra gjort? Och vad var bra/dåligt med det valet?

    I vågskålen "stanna kvar ett tag" ligger att mannen veckopendlar fram till sommaren, och alltså bara är hemma på helgerna hos mig och barnen.
  2. 1
    vilken ordning nu då? Varit på väg bort länge, och nu har jag fått en spark i baken att ta tag i det hela. Men i vilken ordning är det smartast att agera? Ska man skaffa eget boende först och sedan ta upp frågan om separation/skilsmässa eller ska man ta upp det först och sedan leta alternativ under betänketiden? Hur har ni andra gjort? Och vad var bra/dåligt med det valet?

    I vågskålen "stanna kvar ett tag" ligger att mannen veckopendlar fram till sommaren, och alltså bara är hemma på helgerna hos mig och barnen.
  3. Medlem sedan
    May 2008
    #2
    Jag skulle absolut prata med mannen först. Har ni pratat om ev separation tidigare? Annars skulle jag göra det ett tag innan flytten, för att ge honom en chans att komma ikapp tänket innan det blir av. Och för att finnas till hands för frågor och så om det behövs. Om det nu är så att du är helt säker och det inte är slutet på en process som ni redan inlett.
  4. 2
    Jag skulle absolut prata med mannen först. Har ni pratat om ev separation tidigare? Annars skulle jag göra det ett tag innan flytten, för att ge honom en chans att komma ikapp tänket innan det blir av. Och för att finnas till hands för frågor och så om det behövs. Om det nu är så att du är helt säker och det inte är slutet på en process som ni redan inlett.
  5. Medlem sedan
    May 2008
    #3
    P.S. Vad jag förstår har ni gemensamma barn, och då kommer ni ju fortsätta att ha kontakt och samarbeta i flera år och då är det ju bra om separationen kan ske i så stort samförstånd som möjligt för att lägga grunden för hur ni ska samarbeta sen. Det kan ni ju behöva prata en del om tillsammans, som ni kanske kan göra även om han veckopendlar?
  6. 3
    P.S. Vad jag förstår har ni gemensamma barn, och då kommer ni ju fortsätta att ha kontakt och samarbeta i flera år och då är det ju bra om separationen kan ske i så stort samförstånd som möjligt för att lägga grunden för hur ni ska samarbeta sen. Det kan ni ju behöva prata en del om tillsammans, som ni kanske kan göra även om han veckopendlar?
  7. bedragnafrun
    #4
    Ja det har du rätt i, det är några år till att samarbeta kring. En av poängerna med att ha egna planer först är att jag inte vill stå inför att han sticker och lämnar mig med huset, som är fullt med hans grejor och möbler. Det blir enklare för mig om jag börjar om. Elakt kanske, men praktiskt ur min synvinkel. Tack för svaret!
  8. 4
    Ja det har du rätt i, det är några år till att samarbeta kring. En av poängerna med att ha egna planer först är att jag inte vill stå inför att han sticker och lämnar mig med huset, som är fullt med hans grejor och möbler. Det blir enklare för mig om jag börjar om. Elakt kanske, men praktiskt ur min synvinkel. Tack för svaret!
  9. Medlem sedan
    May 2008
    #5
    Men om ingen av er vill ha huset och sakerna sa kan ni ju bada lamna dem, ni maste ju anda ta lika mycket / eller lika lite ansvar for det oberoende av om du forsvinner forst. Om du inte vill ha nat sa kan du ju bara dra ocksa om han gor det efter att ni har pratat.
  10. 5
    Men om ingen av er vill ha huset och sakerna sa kan ni ju bada lamna dem, ni maste ju anda ta lika mycket / eller lika lite ansvar for det oberoende av om du forsvinner forst. Om du inte vill ha nat sa kan du ju bara dra ocksa om han gor det efter att ni har pratat.
  11. bedragnafrun
    #6
    Tack, jag försöker nog ta enklaste vägen ut, den som orsakar minst bråk tror jag. De flesta grejorna har han dragit med sig i boet, jag kom direkt från ett studentboende in i en samborelation. Det är som att bo i hans hus, inte i vårt. För han har bestämt var alla skåp ska stå... För min del kan jag gärna sälja det mesta och börja om. Tack för dina svar, jag är glad för all input.
  12. 6
    Tack, jag försöker nog ta enklaste vägen ut, den som orsakar minst bråk tror jag. De flesta grejorna har han dragit med sig i boet, jag kom direkt från ett studentboende in i en samborelation. Det är som att bo i hans hus, inte i vårt. För han har bestämt var alla skåp ska stå... För min del kan jag gärna sälja det mesta och börja om. Tack för dina svar, jag är glad för all input.

Liknande trådar

  1. Vilken ordning??
    By Plingis6 in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 16:45
  2. I vilken ordning
    By frea2 in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 19:21
  3. Vilken ordning???
    By Titti_78 in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-21, 19:10
  4. Vilken ordning?
    By Coralfwil in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-12, 09:38
  5. I vilken ordning gav ni
    By Leila in forum _0504 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-30, 18:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar