Infektioner i shuntslang
Shuntar och hydrocefalus
  1. Medlem sedan
    Apr 2008
    #1

    Infektioner i shuntslang

    Det här är första gången som jag får en infektion i min shuntslang i magen. Den har inte varit något problem med alls innan det här.... sista gången som det gjorde ont var när den hade fastnat i bukväggen. Nu kan det bli så att jag ev. får göra 2 operationer med några dagars mellanrum. Jag kommer då få ha ett dränage under ett par dagar, innan vi sätter in en ny shunt. :S Är det någon som gjort det förut? hur mådde ni? Läkarn ville först nu se om kroppen kan ta hand om det själv, vilket den inte kan... jag är nu inne på 3:e veckan med skiten.... :S jag ska ringa Sahlgrenska i morrn och prata med dom.

    JAG BLIR GALEN!!!!!!
  2. 1
    Infektioner i shuntslang Det här är första gången som jag får en infektion i min shuntslang i magen. Den har inte varit något problem med alls innan det här.... sista gången som det gjorde ont var när den hade fastnat i bukväggen. Nu kan det bli så att jag ev. får göra 2 operationer med några dagars mellanrum. Jag kommer då få ha ett dränage under ett par dagar, innan vi sätter in en ny shunt. :S Är det någon som gjort det förut? hur mådde ni? Läkarn ville först nu se om kroppen kan ta hand om det själv, vilket den inte kan... jag är nu inne på 3:e veckan med skiten.... :S jag ska ringa Sahlgrenska i morrn och prata med dom.

    JAG BLIR GALEN!!!!!!
  3. Medlem sedan
    Mar 2011
    #2
    Jag har gjort precis samma sak och jag mådde helt perfekt. Visst det känns ju alltid lite konstigt när som har tagit bort shunten och man har dränaget utanför kroppen. det enda jag tyckte var jobbigt var att man hela tiden var så bunden till andra. Du får inte röra dig hur du vill och lägga/sätta dig i sängen utan att ngn ställer om dränaget. det kan bli lätt långtråkigt. Men rent hälsomässigt mådde jag bra.

    Det kommer att du hur bra som helt för dig med är jag säker på.

    Ett tips: Ta med en/flera böcker som du kan läsa under tiden i sängen =)
  4. 2
    Jag har gjort precis samma sak och jag mådde helt perfekt. Visst det känns ju alltid lite konstigt när som har tagit bort shunten och man har dränaget utanför kroppen. det enda jag tyckte var jobbigt var att man hela tiden var så bunden till andra. Du får inte röra dig hur du vill och lägga/sätta dig i sängen utan att ngn ställer om dränaget. det kan bli lätt långtråkigt. Men rent hälsomässigt mådde jag bra.

    Det kommer att du hur bra som helt för dig med är jag säker på.

    Ett tips: Ta med en/flera böcker som du kan läsa under tiden i sängen =)
  5. Medlem sedan
    Apr 2008
    #3
    Hej Malin!
    Tack för informationen. Jag frågade min läkare vid senaste läkarbesöket, hur jag kommer att må med dränaget. Han svarade att jag kommer må som nu. Jobbigt att dränaget kommer va utanför kroppen. Det låter läskigt, och oerhört jobbigt. Det kommer nog bli den tuffaste sjukhusvistelsen någonsin för mig. Skönt är att veta att man kommer ha personal omkring sig hela tiden. Jobbig att de måste ställa om dränaget hela tiden. min fråga som jag har surrandes i huvudet nu är: kommer jag klara av det? Ändrar sig trycket även vid lägesändringar, liggande - sittande el. sittande till stående? märkte du av det? Kram
  6. 3
    Hej Malin!
    Tack för informationen. Jag frågade min läkare vid senaste läkarbesöket, hur jag kommer att må med dränaget. Han svarade att jag kommer må som nu. Jobbigt att dränaget kommer va utanför kroppen. Det låter läskigt, och oerhört jobbigt. Det kommer nog bli den tuffaste sjukhusvistelsen någonsin för mig. Skönt är att veta att man kommer ha personal omkring sig hela tiden. Jobbig att de måste ställa om dränaget hela tiden. min fråga som jag har surrandes i huvudet nu är: kommer jag klara av det? Ändrar sig trycket även vid lägesändringar, liggande - sittande el. sittande till stående? märkte du av det? Kram
  7. Medlem sedan
    Mar 2011
    #4
    Ja trycket ändra berorande på om du ligger/sitter eller står det är just därför det måste ställas om hela tiden =/ Men det var inget jag märkte av.
  8. 4
    Ja trycket ändra berorande på om du ligger/sitter eller står det är just därför det måste ställas om hela tiden =/ Men det var inget jag märkte av.
  9. Medlem sedan
    Apr 2008
    #5
    ok. Låter tufft... jag var hos min NK i dag på besök. Han sa att de prover som togs för att se om det var en infektion i slangen, var normala... inga tecken på infektion. SKÖNT! Jag kommer däremot att opereras i September månad för att rätta till mina gropar i pannan. Jag ska även få göra en CT-röntgen och shuntöversikt för att se hur slangen ligger. Eftersom den har suttit sen jag var 6 år gammal, så börjar den bli skör nu. Den fastnar lätt i magen och det gör att jag får ont. Läkarna får ev. byta den. Får se vad bilderna visar. Han nämnde också att han kan ev. prova att ställa upp trycket på shunten. Jag är lite skeptisk till det, men det kan ju fungera eftersom jag har vidgat skallbenet. jag har funderat själv nu, några dagar påa tt fråga honom om att ev. ändra trycket, mén han var inne lite på samma spår. Kram
  10. 5
    ok. Låter tufft... jag var hos min NK i dag på besök. Han sa att de prover som togs för att se om det var en infektion i slangen, var normala... inga tecken på infektion. SKÖNT! Jag kommer däremot att opereras i September månad för att rätta till mina gropar i pannan. Jag ska även få göra en CT-röntgen och shuntöversikt för att se hur slangen ligger. Eftersom den har suttit sen jag var 6 år gammal, så börjar den bli skör nu. Den fastnar lätt i magen och det gör att jag får ont. Läkarna får ev. byta den. Får se vad bilderna visar. Han nämnde också att han kan ev. prova att ställa upp trycket på shunten. Jag är lite skeptisk till det, men det kan ju fungera eftersom jag har vidgat skallbenet. jag har funderat själv nu, några dagar påa tt fråga honom om att ev. ändra trycket, mén han var inne lite på samma spår. Kram

Liknande trådar

  1. klämd shuntslang?
    By malinschon89 in forum Shuntar och hydrocefalus
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-13, 11:36
  2. Dessa infektioner...
    By MrsHyde in forum Träning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 21:48
  3. shuntslang i pungen
    By willow in forum Shuntar och hydrocefalus
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-02, 19:20
  4. Dagis och infektioner `??
    By Lisa770 in forum Barnsjukdomar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 20:56
  5. Sex och infektioner
    By anonym in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 16:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar