Det här med reseavdrag...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2000
    #1

    Det här med reseavdrag...

    Alla verkar ju använda dem, men är det inte egentligen ganska villkorat, typ att man ska tusen mil till jobbet och tjäna hundra timmar på att ta bilen?
    😜😜😜
  2. 1
    Det här med reseavdrag... Alla verkar ju använda dem, men är det inte egentligen ganska villkorat, typ att man ska tusen mil till jobbet och tjäna hundra timmar på att ta bilen?
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Jag gör inget reseavdrag...
  4. 2
    Jag gör inget reseavdrag...
  5. Medlem sedan
    May 2002
    #3
    Du kan göra reseavdrag oavsett om du åker kommunalt eller med egen bil.

    Gör du avdrag för resor med egen bil så ska du vid en granskning kunna visa att du sparar minst två timmar per dag på att ta bilen jämförs med att åka kommunalt.
  6. 3
    Du kan göra reseavdrag oavsett om du åker kommunalt eller med egen bil.

    Gör du avdrag för resor med egen bil så ska du vid en granskning kunna visa att du sparar minst två timmar per dag på att ta bilen jämförs med att åka kommunalt.
  7. Medlem sedan
    May 2002
    #4
    För att exmpelifiera:

    Maken gör avdrag för sina Västtrafik-månadskort. Han tjänar inte tillärckligt m tid på att åka bil.

    Jag gör avdrag för resor m bil, eftersom jag jobbar på vischan och det tar typ sjutton millgrader gånger längre tid at åka kommunal jmf med bil.
  8. 4
    För att exmpelifiera:

    Maken gör avdrag för sina Västtrafik-månadskort. Han tjänar inte tillärckligt m tid på att åka bil.

    Jag gör avdrag för resor m bil, eftersom jag jobbar på vischan och det tar typ sjutton millgrader gånger längre tid at åka kommunal jmf med bil.
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5
    Precis, så var det ju!
  10. 5
    Precis, så var det ju!
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6
    Ja, som exempel - om man åker från Lidköping till Fåglum (Ginza) varje dag så kör man 13 mil om dagen. För att åka kollektivt får man hålla på i typ 4 timmar ENKEL väg
  12. 6
    Ja, som exempel - om man åker från Lidköping till Fåglum (Ginza) varje dag så kör man 13 mil om dagen. För att åka kollektivt får man hålla på i typ 4 timmar ENKEL väg
  13. Medlem sedan
    May 2009
    #7
    Och Skatteverket gör verkligen såna kontroller på riktigt . Min syrra råkade ut för det, hon fick fylla i en massa papper och lämna in bevis för att hon verkligen tjänade tiden hon uppgivit.

    Här i bushen är det dock inga problem, det går ju inga bussar...
  14. 7
    Och Skatteverket gör verkligen såna kontroller på riktigt . Min syrra råkade ut för det, hon fick fylla i en massa papper och lämna in bevis för att hon verkligen tjänade tiden hon uppgivit.

    Här i bushen är det dock inga problem, det går ju inga bussar...
  15. Medlem sedan
    Oct 2007
    #8
    Som tur är räknas väntetiden in också. I restid tar min tid med bilen "bara" 15 minuter extra enkel väg. Totalt 45 minuter med buss. Men... så går inte bussarna så bra heller så jag får vänta länge när jag ska hem på en buss. Och vipps hade jag rätt att göra avdrag.
  16. 8
    Som tur är räknas väntetiden in också. I restid tar min tid med bilen "bara" 15 minuter extra enkel väg. Totalt 45 minuter med buss. Men... så går inte bussarna så bra heller så jag får vänta länge när jag ska hem på en buss. Och vipps hade jag rätt att göra avdrag.
  17. Medlem sedan
    May 2002
    #9
    Skulle inte vara några problem för mig heller. Slutar jag kl 17 t.ex. så går första bussen 18:15. Och det är bara byte nummer ett (av tre)... Moahahaha. Bilen tar 15-20 min/väg.
  18. 9
    Skulle inte vara några problem för mig heller. Slutar jag kl 17 t.ex. så går första bussen 18:15. Och det är bara byte nummer ett (av tre)... Moahahaha. Bilen tar 15-20 min/väg.
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10
    Min mans deklaration blev icke godkänd en gång de granskade hans deklaration det var bara det att avdraget var förtryckt på deklarationen och redan godkänt...:-) De fick skämmas.
  20. 10
    Min mans deklaration blev icke godkänd en gång de granskade hans deklaration det var bara det att avdraget var förtryckt på deklarationen och redan godkänt...:-) De fick skämmas.
  21. Medlem sedan
    Jan 2004
    #11
    Min buss går två minuter innan jag slutar... Och sedan ska bussarna tajma varandra vid bytet, vilket aldrig händer efterson det är trafikkaos jämt. Har försökt åka buss. En dag var jag hemma 19.10. Jag slutar 16 och har drygt tre mil...
  22. 11
    Min buss går två minuter innan jag slutar... Och sedan ska bussarna tajma varandra vid bytet, vilket aldrig händer efterson det är trafikkaos jämt. Har försökt åka buss. En dag var jag hemma 19.10. Jag slutar 16 och har drygt tre mil...
  23. Medlem sedan
    Oct 2007
    #12
    Det ser ungefär lika ut för min del. Så det blir till att köra. Men... även om man åker varje dag så blir det ju sällan några stora summor i plånboken. Höftade till med ett avdrag på 15000 kr (efter den där summan som jag ska dra av) och hamnade då på 2300 kr tillbaka mot innan avdraget 350 kr. Men klart bättre än inget.
  24. 12
    Det ser ungefär lika ut för min del. Så det blir till att köra. Men... även om man åker varje dag så blir det ju sällan några stora summor i plånboken. Höftade till med ett avdrag på 15000 kr (efter den där summan som jag ska dra av) och hamnade då på 2300 kr tillbaka mot innan avdraget 350 kr. Men klart bättre än inget.
  25. Medlem sedan
    Jan 2004
    #13
    Men det är inte du som ska dra av summan, det gör skatteverket
  26. 13
    Men det är inte du som ska dra av summan, det gör skatteverket
  27. Medlem sedan
    Oct 2007
    #14
    DU SKOJAR!!!! Snälla säg att du skojar!!!!

    Dunkar huvudet i väggen!

    Jag som år ut och år in drar bort 9000 kr. Då drar alltså skatteverket av 9000 kr till??!!?
  28. 14
    DU SKOJAR!!!! Snälla säg att du skojar!!!!

    Dunkar huvudet i väggen!

    Jag som år ut och år in drar bort 9000 kr. Då drar alltså skatteverket av 9000 kr till??!!?
  29. Medlem sedan
    Jan 2004
    #15
    Nej, skojar inte. Så har jag fått veta. Men jag kan ha fel..
  30. 15
    Nej, skojar inte. Så har jag fått veta. Men jag kan ha fel..
  31. Medlem sedan
    Oct 2007
    #16
    Hur många år tillbaka kan man rätta??

    *Man borde få rätta tycker jag nu*

    Läser nu igen och jo... då du har rätt, jag har haft fel i ... tja 10 år.
  32. 16
    Hur många år tillbaka kan man rätta??

    *Man borde få rätta tycker jag nu*

    Läser nu igen och jo... då du har rätt, jag har haft fel i ... tja 10 år.
  33. Medlem sedan
    Oct 2001
    #17
    Nej, såklart inte, du cyklar ju Ella
  34. 17
    Nej, såklart inte, du cyklar ju Ella
  35. Medlem sedan
    Aug 2006
    #18
    Precis.... cyklar eller går... har åkt buss en gång:-)
  36. 18
    Precis.... cyklar eller går... har åkt buss en gång:-)

Liknande trådar

  1. Reseavdrag
    By Anonym okunnig in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-04-15, 22:12
  2. RESEAVDRAG!!
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-09, 17:01
  3. Reseavdrag
    By Hariom in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 09:48
  4. Reseavdrag??
    By tacksam för hjälp in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 19:36
  5. Reseavdrag?
    By jenny_u in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 12:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar