Klassiska maträtter
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    Klassiska maträtter

    Vi har bestämt oss för att laga minst en känd "klassiker" varje månad.
    Förutom de de vanliga svenska och indiska klassikerna har vi även lagat en hel del av andra ländernas klassiska rätter (salimbocca, boeuf borginhurdetstavas, osso bucco, coq au vin, Tom yum, peking anka, gulasch, borscht, moussaka, sukiyaki osv) men jag vill avverka många fler.
    Så snälla kan ni fylla på med förslag på goda klassiska rätter från alla världens hörn.
  2. 1
    Klassiska maträtter Vi har bestämt oss för att laga minst en känd "klassiker" varje månad.
    Förutom de de vanliga svenska och indiska klassikerna har vi även lagat en hel del av andra ländernas klassiska rätter (salimbocca, boeuf borginhurdetstavas, osso bucco, coq au vin, Tom yum, peking anka, gulasch, borscht, moussaka, sukiyaki osv) men jag vill avverka många fler.
    Så snälla kan ni fylla på med förslag på goda klassiska rätter från alla världens hörn.
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Rolig ide! Shephards pie (England), paella, couscous m lamm (Marocko, fanns bra recept i senaste allt om mat) kommer jag på nu.
  4. 2
    Rolig ide! Shephards pie (England), paella, couscous m lamm (Marocko, fanns bra recept i senaste allt om mat) kommer jag på nu.
  5. Medlem sedan
    Jul 2003
    #3
    Tack tack
    Shepards pie och Paella (och även risotto) har vi gjort ett antal gånger- men couscous med lamm lät gott. Finns receptet på nätet? Vet du vad det heter på "riktigt"?
  6. 3
    Tack tack
    Shepards pie och Paella (och även risotto) har vi gjort ett antal gånger- men couscous med lamm lät gott. Finns receptet på nätet? Vet du vad det heter på "riktigt"?
  7. Medlem sedan
    Jun 2002
    #4
    Feijoada tipsar jag om!
  8. 4
    Feijoada tipsar jag om!
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5
    Spännande!!!
    Hade aldrig hört talas om det och var tvungen att googla. läste ingredienserna i ett recept
    1 kg svarta bönor
    salt
    500 g rimmad oxbringa
    250 g kassler
    300 g chorizokorv
    ev 1 liten oxtunga
    ev 1 knorr. fot och öra från gris
    2 apelsiner
    2 lagerblad
    1 tsk finmalen svartpeppar
    2 gula lökar
    2 vitlöksklyftor
    1 tsk smör
    1 dl olja

    krorr, fot och öra lär jag skippa. Blev konfunderad över så många kött sorter som slängs ihop- spännande som sagt, men är det GOTT Issy??
  10. 5
    Spännande!!!
    Hade aldrig hört talas om det och var tvungen att googla. läste ingredienserna i ett recept
    1 kg svarta bönor
    salt
    500 g rimmad oxbringa
    250 g kassler
    300 g chorizokorv
    ev 1 liten oxtunga
    ev 1 knorr. fot och öra från gris
    2 apelsiner
    2 lagerblad
    1 tsk finmalen svartpeppar
    2 gula lökar
    2 vitlöksklyftor
    1 tsk smör
    1 dl olja

    krorr, fot och öra lär jag skippa. Blev konfunderad över så många kött sorter som slängs ihop- spännande som sagt, men är det GOTT Issy??
  11. Medlem sedan
    Jun 2002
    #6
    Ja, det är gott men knorr och öra har då aldrig jag haft i. Vi har vänner i Brasilien som brukar bjuda på det och de använder heller inga knorrar. Någon kryddig korv typ Chorizo ska det vara, kött, både fläsk och nöt, grytbitar går bra men en hel bit blir ännu bättre och så svarta bönor.
  12. 6
    Ja, det är gott men knorr och öra har då aldrig jag haft i. Vi har vänner i Brasilien som brukar bjuda på det och de använder heller inga knorrar. Någon kryddig korv typ Chorizo ska det vara, kött, både fläsk och nöt, grytbitar går bra men en hel bit blir ännu bättre och så svarta bönor.
  13. Medlem sedan
    Jul 2003
    #7
    Tack! jättebra tips. Det är alltså jag och några vänninor som ska laga en ny klassisk rätt varje månad. Denna ska vi absolut göra.
  14. 7
    Tack! jättebra tips. Det är alltså jag och några vänninor som ska laga en ny klassisk rätt varje månad. Denna ska vi absolut göra.
  15. Medlem sedan
    Jul 2003
    #8
    Några idéer:
    *Spätzle (Tyskland)
    *Bigos (Polen)
    *Tagine på lamm (Marocco)
    *Libanesisk mezebuffé
    *Kyckling i marsala (Italien)
    *Bibimbap och/eller Bulgogi (Korea)
    *Och så några av Desperados alla mexikanska recept förstås!
  16. 8
    Några idéer:
    *Spätzle (Tyskland)
    *Bigos (Polen)
    *Tagine på lamm (Marocco)
    *Libanesisk mezebuffé
    *Kyckling i marsala (Italien)
    *Bibimbap och/eller Bulgogi (Korea)
    *Och så några av Desperados alla mexikanska recept förstås!
  17. Medlem sedan
    Mar 1998
    #9
    USA: hamhocks and beans. Och corn bread till.
  18. 9
    USA: hamhocks and beans. Och corn bread till.
  19. Medlem sedan
    Jul 2003
    #10
    Vilka toppen tips! Tagine har jag lagat och även en del libanesiska smårester. Marsala kyckling har jag ätit m,en inte lagat - det ska jag definitivt ge mig på. Det övriga har jag inte ens smakat- kan du rekommendera något av det?
  20. 10
    Vilka toppen tips! Tagine har jag lagat och även en del libanesiska smårester. Marsala kyckling har jag ätit m,en inte lagat - det ska jag definitivt ge mig på. Det övriga har jag inte ens smakat- kan du rekommendera något av det?
  21. Medlem sedan
    Jul 2003
    #11
    Är det en sån där gryta från amerikanska södern med pintobönor och fläsk?
  22. 11
    Är det en sån där gryta från amerikanska södern med pintobönor och fläsk?
  23. Medlem sedan
    Jul 2003
    #12
    De koreanska rätterna tycker jag är jättegoda, kanske särskilt bulgogi förutsatt att man lagar den från grunden med jäst bönpasta, gillar jag jättemycket. Om du kan vara ute lite i förväg så testa att göra egen kimchi (koreansk syrad kål) också. Säg till om du vill ha recept!

    Bigos gillar jag också, det äter vi med jämna mellanrum eftersom min man är från Polen. Då använder vi svärföräldrarnas hemgjorda surkål, men det kan man ju köpa annars (fast helst i en polsk deli ).

    Fast jag måste säga att alla förslagen är goda. Min italienska väninnas marsalakyckling med svamp går inte av för hackor!
  24. 12
    De koreanska rätterna tycker jag är jättegoda, kanske särskilt bulgogi förutsatt att man lagar den från grunden med jäst bönpasta, gillar jag jättemycket. Om du kan vara ute lite i förväg så testa att göra egen kimchi (koreansk syrad kål) också. Säg till om du vill ha recept!

    Bigos gillar jag också, det äter vi med jämna mellanrum eftersom min man är från Polen. Då använder vi svärföräldrarnas hemgjorda surkål, men det kan man ju köpa annars (fast helst i en polsk deli ).

    Fast jag måste säga att alla förslagen är goda. Min italienska väninnas marsalakyckling med svamp går inte av för hackor!
  25. Medlem sedan
    Jul 2003
    #13
    Tar väldigt gärna emot receptet för kimchi. Har aldrig smakat syrad kål men jag provar gärna nya smaker (åtminstone en gång )
  26. 13
    Tar väldigt gärna emot receptet för kimchi. Har aldrig smakat syrad kål men jag provar gärna nya smaker (åtminstone en gång )
  27. Medlem sedan
    Mar 1998
    #14
    Ja, fläsklägg och någon sorts bönor. Vet inte vilken sort min faster använde men de var ljusa iaf. Såg att det fanns recept där man använde andra sorter också. Limabeans t.ex.
    Min faster använde en crock pot men det måste ju gå att få bra även på annat sätt. Gott är det iaf.
    Det är nog det recept jag bäst kommer ihåg som jag ansåg som genuint och hemlagat. Det var länge sen jag var där iofs...
    Köttfärslimpa är ett annat kom jag på nu. Herregud, vad åt jag i fyra månader???? vi åt ju inte ute varje dag...
  28. 14
    Ja, fläsklägg och någon sorts bönor. Vet inte vilken sort min faster använde men de var ljusa iaf. Såg att det fanns recept där man använde andra sorter också. Limabeans t.ex.
    Min faster använde en crock pot men det måste ju gå att få bra även på annat sätt. Gott är det iaf.
    Det är nog det recept jag bäst kommer ihåg som jag ansåg som genuint och hemlagat. Det var länge sen jag var där iofs...
    Köttfärslimpa är ett annat kom jag på nu. Herregud, vad åt jag i fyra månader???? vi åt ju inte ute varje dag...

Liknande trådar

  1. Om att äta udda maträtter
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-11-11, 22:12
  2. Nyskapande maträtter
    By _annae_ in forum Mat & dryck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-09, 13:58
  3. vilken mat/maträtter
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-19, 09:29
  4. Maträtter? *långt*
    By miss_annis in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 20:11
  5. Billiga maträtter!
    By Imber in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 10:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar