Igår gjorde jag en CT med kontrast... jag visste dock bara att jag skulle göra en CT (hade inte fått info om att det var kontrast, det gällde) När jag kommer in där, och lägger mig, är jag lugn som en filbunke... jag tänkte ju att de röntgentyper jag skulle göra inte var främmande för mig, då jag har gjort det massvis med gånger förr (CT), (med kontrast, har jag gjort 1 gång innan. ) jag trodde först att sköterskan skojade med mig, när hon sa det. Det gjorde hon inte. Jaja, det ordnade sig ju ändå. Jag fick panik över att de skulle sätta kontrastnålen... (sist var den jättegrov och jag fick negativa minnen av den) den här gången valde sköterskan en vanlig blå, liten nål. Bra! tänkte jag, de känns inte lika mycket.

Nu till min fundering. Sjukvården ska väl informera patienten om vad för typ av undersökning, det är? Det stod ju inget om att det var kontraströntgen... Jag var inte beredd på att det skulle va det... jag är dessutom rädd för nålar.

Jag visste hur som helst, att jag ska dricka 2 liter vätska/ dygn i 2 dagar framåt efteråt. (jag hade inte glömt av det, sen sist)

jag kanske också borde nämna att jag är 23 år, men ser ut som en 11 åring i kroppen.

Tacksam för svar!