Valp
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Feb 2001
    #1

    Valp

    HUR mycket biter egentligen en valp? (Såklart inte så lätt att svara på...)

    Men vår 12 veckors pudelvalp får några gånger per dag riktigt anfall och BITS.
    Alla valpar bits, tänderna kliar, har aldrig träffat en valp som inte bits... är kommentarer vi får höra.

    Det är mest dottern som sköter valpen, eftersom hon vill att det ska bli hennes. Alltså att den ska lyda och ty sig till henne, vilket den också gör. Hon har varit jätteduktig med valpen, men såklart hjälper jag henne och det är såklart jag som har yttersta ansvaret.

    Men när valpen får "anfall" klarar hon inte av den. Den bits så bloden rinner. Det känns som den bits lite "onödigt" mycket... men jag vet inte vad som är normalt.

    Någon som har nåt tips eller råd, eller kanske kan lugna oss att det
    verkar ganska normalt???

    Tessa
  2. 1
    Valp HUR mycket biter egentligen en valp? (Såklart inte så lätt att svara på...)

    Men vår 12 veckors pudelvalp får några gånger per dag riktigt anfall och BITS.
    Alla valpar bits, tänderna kliar, har aldrig träffat en valp som inte bits... är kommentarer vi får höra.

    Det är mest dottern som sköter valpen, eftersom hon vill att det ska bli hennes. Alltså att den ska lyda och ty sig till henne, vilket den också gör. Hon har varit jätteduktig med valpen, men såklart hjälper jag henne och det är såklart jag som har yttersta ansvaret.

    Men när valpen får "anfall" klarar hon inte av den. Den bits så bloden rinner. Det känns som den bits lite "onödigt" mycket... men jag vet inte vad som är normalt.

    Någon som har nåt tips eller råd, eller kanske kan lugna oss att det
    verkar ganska normalt???

    Tessa
  3. Medlem sedan
    Jan 2001
    #2
    Min valp bets massor. Nu i efterhand känns det som att den bet all sin vakna tid typ. Jag har många ärr efter honom. Nu är han 7 månader och han är som en annan hund. Han kan bitas lite fortfarande men på en helt annan nivå. Nu biter han lösare och slutar när vi säger nej.

    Säg nej och ha alltid en leksak till hands som ni kan erbjuda istället. Att ställa sig upp och gäspa med armarna i kors, visa sig riktigt uttråkad, kan också funka. Annars: gå in i ett annat rum och stäng dörren en liten stund.
  4. 2
    Min valp bets massor. Nu i efterhand känns det som att den bet all sin vakna tid typ. Jag har många ärr efter honom. Nu är han 7 månader och han är som en annan hund. Han kan bitas lite fortfarande men på en helt annan nivå. Nu biter han lösare och slutar när vi säger nej.

    Säg nej och ha alltid en leksak till hands som ni kan erbjuda istället. Att ställa sig upp och gäspa med armarna i kors, visa sig riktigt uttråkad, kan också funka. Annars: gå in i ett annat rum och stäng dörren en liten stund.
  5. Medlem sedan
    Mar 2003
    #3
    Jag har haft allt från såna där man läser om i böckerna som när man piper till slutar omgående och sedan inte biter ngn fler gång på flera dagar och jag har haft fullständiga pirayor som man trodde man skulle bli knäpp fullständigt på. Alla har slutat förr eller senare, en funkade inte byteshandel alls på (vilket jag hade kört med på de tidigare) utan den hunden speedade upp till rent oanade höjder och tuggade på ALLT som kom i dess väg. Slutligen blev jag rent arg och morrade till och hunden slutade bitas omg.. Så förutom en har det funkat att bara byta fokus med ngt godkänt att bita på.
  6. 3
    Jag har haft allt från såna där man läser om i böckerna som när man piper till slutar omgående och sedan inte biter ngn fler gång på flera dagar och jag har haft fullständiga pirayor som man trodde man skulle bli knäpp fullständigt på. Alla har slutat förr eller senare, en funkade inte byteshandel alls på (vilket jag hade kört med på de tidigare) utan den hunden speedade upp till rent oanade höjder och tuggade på ALLT som kom i dess väg. Slutligen blev jag rent arg och morrade till och hunden slutade bitas omg.. Så förutom en har det funkat att bara byta fokus med ngt godkänt att bita på.
  7. Medlem sedan
    Apr 2001
    #4
    Haha... "vi" har också haft en piraya, en lördagkväll fick vi gå lägga oss tidigt för valpen var så himla omöjlig Det gick inte få hejd på den förräns det blev mörkt och tyst i huset.

    På bilden är pirayan dock 2-3 år och lugnat ner sig väsentligt

    I much prefer whining to counting my blessings!
  8. 4
    Haha... "vi" har också haft en piraya, en lördagkväll fick vi gå lägga oss tidigt för valpen var så himla omöjlig Det gick inte få hejd på den förräns det blev mörkt och tyst i huset.

    På bilden är pirayan dock 2-3 år och lugnat ner sig väsentligt

  9. Medlem sedan
    May 2002
    #5
    Lugn, det ÄR normalt.

    Mitt bästa råd är också att ha alternativ till hands och att avleda.
  10. 5
    Lugn, det ÄR normalt.

    Mitt bästa råd är också att ha alternativ till hands och att avleda.
  11. Medlem sedan
    Feb 2001
    #6
    TACK alla ni som svarat.
    Nu ska vi lita på att det är normalt och njuta av vår valp
  12. 6
    TACK alla ni som svarat.
    Nu ska vi lita på att det är normalt och njuta av vår valp

Liknande trådar

  1. Ska ev ta en valp jag...
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 85
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 14:58
  2. Vi ska bli med valp
    By Linda & Mira 070119 in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 17:12
  3. valp
    By katta40 in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 17:29
  4. Hur gör jag med vår valp?????
    By Millans matte in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 15:55
  5. När ni får en hem en valp....
    By sjungande kossan in forum Hem & fritid
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 14:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar