hjälp!
Shuntar och hydrocefalus
  1. Anonym
    #1

    hjälp!

    Även under fosterdiagnostik och hjärnskador


    Förstorade ventriklar behöver hopp
    idag, 20:42
    Var inne på ett ul nu i vecka 39... av ren tillfällighet så såg de förstorade ventriklar i bebbens huvud!

    Idag har jag varit på ytterligare koll av lillbebisen.
    Alla organ såg bra ut, måttligt förstorade ventriklar i hjärnan, men hjärnans anatomi såg förövrigt bra ut! Nu är ju detta svårt att se då bebisen är såpass stor!
    Babyn övade andningsrörelser, hjärtat slog fint och flödet från navelsträngen var bra, även normal mängd fostervatten.

    Läkaren var väldigt noga och pratade även med en neurulog men kunde inte ge mig några besked.
    Hur detta påverkar mitt barn.. Det kan försvinna av sig själv, man kan behöva dränera och operera in en shunt, och det kan bli andra skador.

    Vad det beror på vet de inte heller.. infektion, missbildning eller kromosomavikelse!
    På mitt RUL i vecka 18+ såg allt fint ut så detta har uppkommit efteråt.

    Snälla någon som har någon erfarenhet och kan ge mig lite hopp? Är så förtvivlat rädd
  2. 1
    hjälp! Även under fosterdiagnostik och hjärnskador


    Förstorade ventriklar behöver hopp
    idag, 20:42
    Var inne på ett ul nu i vecka 39... av ren tillfällighet så såg de förstorade ventriklar i bebbens huvud!

    Idag har jag varit på ytterligare koll av lillbebisen.
    Alla organ såg bra ut, måttligt förstorade ventriklar i hjärnan, men hjärnans anatomi såg förövrigt bra ut! Nu är ju detta svårt att se då bebisen är såpass stor!
    Babyn övade andningsrörelser, hjärtat slog fint och flödet från navelsträngen var bra, även normal mängd fostervatten.

    Läkaren var väldigt noga och pratade även med en neurulog men kunde inte ge mig några besked.
    Hur detta påverkar mitt barn.. Det kan försvinna av sig själv, man kan behöva dränera och operera in en shunt, och det kan bli andra skador.

    Vad det beror på vet de inte heller.. infektion, missbildning eller kromosomavikelse!
    På mitt RUL i vecka 18+ såg allt fint ut så detta har uppkommit efteråt.

    Snälla någon som har någon erfarenhet och kan ge mig lite hopp? Är så förtvivlat rädd
  3. Medlem sedan
    Mar 2000
    #2
    Hej

    Något liknande hände oss för många år sen
    Du kan läsa om det på www.hydrocefalus.com
  4. 2
    Hej

    Något liknande hände oss för många år sen
    Du kan läsa om det på www.hydrocefalus.com
  5. Anonym
    #3
    Tack för svar! Jag har tittat runt på alla sidor som finns.. Usch.. hur får man kraft att orka? Varför gör de inte ett snitt med en gång så bebisen kan få behandling! Läkaren säger att det bästa är naturlig förlossning men hus ska jag klara det???
    Jag har inte ätit, inte sovit på 4 dagar!

    Är så fruktansvärt rädd... Ventriklarna var stora, 2.8 på ena och 2.2 på andra om jag mins rätt!
    Nu var ju hjärnans anatomi normal vad hon kunde se.. men skadorna syns ju inte!

    Tänk om det är en kromosom skada? Tänk om bebisen får en kraftig cp-skada eller utvecklingsstörning! Såklart så älskar jag detta underbara barn ändå men hur ska jag klara av det? Hur ska mitt tidigare barn klara att få ett sjukt syskon? Hon är 8år och har längtat så efter denna lille syster/bror!

    Jag mår så dåligt... är det mänskligt att de inte sätter igång mig att gå och må så fruktansvärt dåligt pga oro!

    Tänk om jag förlorar mitt älskade barn!
  6. 3
    Tack för svar! Jag har tittat runt på alla sidor som finns.. Usch.. hur får man kraft att orka? Varför gör de inte ett snitt med en gång så bebisen kan få behandling! Läkaren säger att det bästa är naturlig förlossning men hus ska jag klara det???
    Jag har inte ätit, inte sovit på 4 dagar!

    Är så fruktansvärt rädd... Ventriklarna var stora, 2.8 på ena och 2.2 på andra om jag mins rätt!
    Nu var ju hjärnans anatomi normal vad hon kunde se.. men skadorna syns ju inte!

    Tänk om det är en kromosom skada? Tänk om bebisen får en kraftig cp-skada eller utvecklingsstörning! Såklart så älskar jag detta underbara barn ändå men hur ska jag klara av det? Hur ska mitt tidigare barn klara att få ett sjukt syskon? Hon är 8år och har längtat så efter denna lille syster/bror!

    Jag mår så dåligt... är det mänskligt att de inte sätter igång mig att gå och må så fruktansvärt dåligt pga oro!

    Tänk om jag förlorar mitt älskade barn!

Liknande trådar

  1. Men hjälp gravid igen, namn hjälp tack
    By sötismamma in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 08:40
  2. Hjälp hjälp..torka dunjacka..
    By oja39 in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-29, 14:07
  3. Hjälp hjälp och lite mera hjälp
    By Meggie in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 17:31
  4. Hjälp bullarna jäser inte... HJÄLP!
    By Karolina in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 17:02
  5. Hjälp ursäkta men måste ha snabb hjälp
    By Lisa in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-04, 19:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar